Po Bratislave sa premávajú autá s volantom napravo. Pozrite si 100-ročných automobilových deduškov
Podujatie 1000 míľ československých včera prilákalo do centra mesta množstvo ľudí. Unikátne veterány môžete obdivovať aj dnes.
Vyše stovka historických áut zaplnila Hviezdoslavovo námestie. Dnes predpoludním sa vyberú na Pezinskú Babu a do Pezinka, no od 16.10 ich opäť môžete obdivovať v centre Bratislavy. Všetko sú to krásne unikáty. Ide o autá z Česka, Slovenska, Nemecka, Rakúska, aj Holandska. Nájdete medzi nimi pretekárske špeciály Bugatti, ale i Mercedesy, Škody, Tatry, Aero a mnoho ďalších.
Luxus
„Podľa mňa je mimoriadne zaujímavá táto červené Škodovka, ktorá bola ako jediná civilná vyrobená ako 8-valec. V roku 1930 a tesne potom ich bolo takýchto vyrobených len 49 kusov a sú rôzne názory, koľko sa ich zachovalo, či tri alebo štyri. Už v medzivojnovom Českoslovesku to bolo veľmi luxusné auto, stálo 150-tisíc korún českosloveských, čo bola cena rodinného domu,“ vraví nadšenec histórie a bývalý riaditeľ Múzea dopravy Ernest Huska.
Volant napravo
Zaujímavosťou je, že mnohé z týchto vozidiel, z ktorých najstaršie oslávi stovku, majú volant na opačnej strane, ako sme dnes zvyknutí. V medzivojnovom Československu totiž mali autá volant napravo a jazdilo sa na ľavej strane.
„Až vznikom Protektorátu Čechy a Morava a Slovenského štátu sa to zmenilo. Bola to jedna z prvých vecí, ktorú zaviedla okupačná nemecká vláda,“ vysvetľuje Ernest Huska.
Väčšina z veteránov, ktoré zaparkovali na Hviezdoslavovom námestí dorazila z Prahy. Napríklad Národné technické múzeum vypravilo až štyri vozy s posádkami, no napokon dorazili len tri, jedno sa cestou pokazilo. Členom jednej z posádok bol riaditeľ múzea Karel Ksandr.
„Pre mňa je najzaujímavejší voz tohto podujatia práve ten, na ktorom som prišiel. Je to Tatra 87 vyrobená ako pätnásta po voze Zikmunda a Hanzelky, slávnej Tatre, ktorou obišli svet,“ netají hrdosť Karel Ksandr.
Drina
Svojim unikátnym tátošom sa prišiel pochváliť aj Bratislavčan Miroslav Tomík. Vlastní niekoľko historických vozidiel, najstaršie z roku 1930, no na podujatie priviezol Aero 30, ktoré je o 5 rokov staršie.
„Museli sme ho zrenovovať a jazdím ním už 12 rokov. Je to záľuba, ktorá nás stojí veľa driny. Okrem mňa sa v našej rodine tomuto koníčku venuje aj môj otec a syn.“
Najlepší manžel
V Bratislave je teda teraz vysoká koncentrácia nadšencov starých automobilov, ktorí sú vraj ideálnymi partnermi.
„Manželka veteranistu vždy vie, kde ho nájde. Predsa v garáži,“ uzatvára s úsmevom Ernest Huska.
Historické vozidlá si môžete pozrieť ešte dnes do neskorého večera. Zajtra (v sobotu) ráno štartujú naspäť do Prahy.