Železnice chcú modernizovať trať. Ľudia sa boja búrania historickej stavby
Novú podobu má dostať trať medzi Devínskou Novou Vsou a Hlavnou stanicou v Bratislave.
Železnice predstavili projekt modernizácie uzla Bratislava – vetva ZÁPAD v úseku Devínska Nová Ves – Bratislava hlavná stanica. Celková dĺžka stavby je 15,9 km. Rátajú aj s vybudovaním nových železničných zastávok.
Kvalita dopravy
Zámerom je dosiahnutie európskych parametrov trate i zvýšenie jej technickej vybavenosti a bezpečnosti. Zvýšiť sa má aj rýchlosť a priepustnosť železničnej prepravy. Celkové odhadované náklady sú zhruba na úrovni 417 miliónov eur. Vyplýva to zo zámeru, ktorý bol predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).
Modernizácia je súčasťou železničného uzla mesta Bratislavy a rieši jeho západnú vetvu. Úsek trate, ktorý sa má obnoviť, prechádza od bratislavskej Devínskej Novej Vsi cez Lamač až po Hlavnú stanicu. Celková dĺžka stavby je 15,9 kilometra. Práce majú byť postupné, v závislosti od aktuálnych nárokov a požiadaviek železničnej dopravy, ale aj finančných možností ŽSR.
Verejnosť má možnosť projekt pripomienkovať. Na sociálnych sieťach sa objavili informácie, že za obeť majú stavbe padnú aj domček na Železnej studienke oproti historickej stanici.
„Zámer predpokladá rozšírenie trate na trojkoľajku vrátane vybudovania novej tunelovej rúry, protihlukové opatrenia, zvýšenie rýchlosti v niektorých úsekoch, vybudovanie podchodov pre stanice v Lamači či DnV a iné. Ide zároveň o projekt, ktorý môže vyriešiť mnohé problémy, ak sa urobí poriadne, tak až po lepšie vedenie cyklotrás popri trati či lepšie napojenie kúpaliska Lamač na verejnú dopravu. Na druhej strane zámer počíta so zbúraním strážneho domčeka na severnej strane stanice Bratislava-Železná studienka,“ vraví mestský poslanec Igor Polakovič, ktorý vyzýva, aby sa tí, čo veciam rozumejú, zapojili do pripomeinkového konania.
Do roku 2025 predpokladá investor vybudovanie nových železničných zastávok Patrónka a Železná studienka s modernizáciou úseku Devínska Nová Ves a Lamač. Do roku 2030 uvažuje s modernizáciou Hlavnej stanice, vrátane eliminácie súčasného obmedzenia traťovej rýchlosti, a s modernizáciou úseku Lamač – Hlavná stanica. Po roku 2030 sa ďalej uvažuje s modernizáciou Hlavnej stanice, a to s prípravou na tretiu koľaj, vrátane vybudovania novej tunelovej rúry.