Záchytné parkovisko pre 370 áut v Boroch nepostavia

Zastávka Lamačská brána a záchytné parkovisko sa mali začať budovať v júni tohto roku. Či to ale železnice stihnú, je otázne.

Už zopár rokov sa hovorí o projekte Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktorý počíta s vybudovaním novej zastávky a záchytného parkoviska v Devínskej Novej Vsi. V rámci projektu sa ráta s vybudovaním dopravného prestupného uzla železnica – autobus – električka.

Záchytné parkovisko

Plánovaná zastávka Lamačská brána má umožniť prestup ľudí, ktorí budú dochádzať zo Záhoria do Bratislavy, na autobusy a električky hromadnej dopravy. Malo ísť o vybudovanie prestupnej stanice mimobratislavskej autobusovej a železničnej dopravy na systém MHD.

Súčasťou zastávky malo byť aj záchytné parkovisko Park & Ride pre 370 áut s prístupom z Agátovej ulice. Zastávka aj parkovisko mali vyrásť na mieste záhradkárskej oblasti. Parkovisko ale dostalo od ministerstva dopravy stopku.

„Na základe dokumentácie pre územné rozhodnutie z roku 2015, súčasťou ktorej bolo aj záchytné parkovisko, bolo vydané územné rozhodnutie, ktoré však vzhľadom na odvolania vlastníkov pozemkov, dotknutých záchytným parkoviskom, nenadobudlo právoplatnosť. Napadnuté územné rozhodnutie bolo príslušným odvolacím orgánom zrušené. Na základe rozhodnutia Ministerstva dopravy SR bola dokumentácia prepracovaná do konečného riešenia bez záchytného parkoviska. V súčasnosti prebiehajú práce na zabezpečenie nového územného rozhodnutia,“ informoval Bratislava24.sk Dávid Bozsaky zo ŽSR.

Lamačská brána

S výstavbou zastávky Lamačská brána sa malo začať v júni tohto roku s tým, že projekt mal byť dokončený v decembri 2020. Je však pravdepodobné, že plány sa ešte budú meniť. „V súčasnosti prebieha spracovanie „Štúdia realizovateľnosti železničného uzla Bratislava“, ktorá je nevyhnutná aj pre ďalšie pokračovanie v projektovej príprave „TIOP č. 2 – Bratislava – Lamačská brána.“ Po ukončení uvedenej štúdie bude vyhlásená súťaž na vypracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie,“ dodal Bozsaky.

Zastávka by mala byť vybavená systémom s informáciami o všetkých druhoch integrovanej dopravy. Prestupy zabezpečia schodiská a výťahy pre peších aj pre cyklistov. Náklady na výstavbu sa odhadujú vo výške 5,58 milióna eur.

Električka z Dúbravky do Borov

Realizáciu projektu môže brzdiť aj nejasný termín a financovanie predĺženia električkovej trate z Dúbravky do novej štvrte Bory. Hlavné mesto bude podľa hovorkyne hlavného mesta SR Bratislavy Zuzany Onufer so spoločnosťou Bory a. s. rokovať. „Súčasťou týchto rokovaní bude aj financovanie projektu,“ uviedla Onufer.

Predĺženie Saratovskej ulice má umožniť prestupy a prechod podjazdom z Dúbravky do Borov. „V rámci nultej etapy sa uvažuje s predĺžením Saratovskej ulice podjazdom popod železničnú trať a následné priame pripojenie predĺženej komunikácie na cestu II/505. Súčasťou dokumentácie nultej etapy však nebolo predĺženie električkovej trate Dúbravka – Devínska Nová Ves ani železničná zastávka Lamačská brána, ktoré budú predmetom samostatných dokumentácií,“ uviedla pre Bratislava24.sk Onufer.

Na predĺženie električkovej trate nebola doposiaľ spracovaná projektová dokumentácia stavby, predĺženie električkovej trate bolo riešené len v rámci technickej štúdie, v ktorej bola preskúmaná možná etapizácia výstavby. Podľa spracovanej štúdie je navrhnuté križovanie električkovej trate so železnicou nadjazdom ponad železničnú trať.

Projekt terminálov integrovanej dopravy vychádza zo štúdie z roku 2012, v ktorej sa hovorí o výstavbe, oprave a predĺžení niektorých električkových tratí, výstavbu piatich parkovísk P&R (Lamačská brána, Nové Košariská, Zohor, Pezinok, Ivanka pri Dunaji), terminálov v Malackách, Pezinku a Senci.

V Bratislave majú vzniknúť terminály Devínska Nová Ves – zastávka, Lamačská brána, Patrónka, Mladá Garda, Trnávka, Ružinov a Vrakuňa.

Zdroj: bratislava.dnes24.sk

Odporúčame