Rôzne

Pred 120 rokmi prepojili električky v Prešporku všetky tri železničné stanice

Prvá oficiálna jazda električky na území dnešnej Bratislavy sa uskutočnila v auguste 1895. Viete, akým smerom sa električková doprava vyvíjala v ďalších rokoch?

Ilustračný obrázok k článku Pred 120 rokmi prepojili električky v Prešporku všetky tri železničné stanice
Zdroj: DPB, a. s.

Deň D pre Bratislavskú mestskú elektrickú železnicu (Pozsonyi Városi Villamos Vasut, v skratke P.V.V.V.) nastal 27. augusta 1895. Prvá električka vyrazila z depa na Pribinovej ulici na konečnú zastávku pri Hoteli Medveď (dnešná križovatka Štefánikovej a Križkovej ulice). V tento deň sa električkami prepravilo 2 468 ľudí.

Od 19. októbra 1895 bol do prevádzky uvedený aj úsek trate Hotel Medveď – Hlavná stanica. Celá Hlavná trať mala tak po novom dĺžku 3 125 metrov a viedla z nábrežia cez dnešné Hviezdoslavovo námestie, Jesenského, Štúrovu, Námestie SNP, Hurbanovo námestie, Suché mýto a Štefánikovu ulicu na Hlavnú stanicu.

Ďalšie nové trate

Ďalšie električkové trate, nazývané odbočné alebo aj krídlové, boli dokončené v decembri 1897. Pre nedostatok električiek boli však do prevádzky uvedené až v januári nasledujúceho roka. Od 20. januára 1898 bola otvorená prvá z nich – Odbočná trať k Filiálnej stanici z Tržného námestia (Kamenné nám.) cez Špitálsku a Krížnu ulicu k Filiálnej stanici.

O pár dní neskôr, 23. januára, začali električky jazdiť aj na Odbočnej trati k Novomestskej stanici od Hotela Červený vôl (roh Jesenského a Štúrovej) cez Barrosovu ulicu (Štúrova), Námestie kráľa Ondreja (Šafárikovo nám.) a Justiho rad (Dostojevského rad) k Novomestskej stanici.

Novomestská stanica mala neskôr názov Železničná stanica Bratislava-Nové Mesto, potom Bratislava-Nivy. Stála na mieste dnešného mrakodrapu VÚB banky a zbúrali ju v roku 1984. Týmto boli všetky tri bratislavské železničné stanice navzájom prepojené.

Obyčajné cestovné na všetkých tratiach bolo 6 grajciarov, s výnimkou cestovania na Hlavnú stanicu, kde bolo potrebné zakúpiť si lístok za 10 grajciarov. Prestupný lístok, ktorý umožňoval jeden prestup medzi dvoma rôznymi traťami stál taktiež 10 grajciarov. Detský lístok bol v jednotnej cene 4 grajciare.

zdroj: imhd.sk

SLÁVNOSTNÁ PREZENTÁCIA PRVÝCH BRATISLAVSKÝCH ELEKTRIČIEK:

Zdroj: DPB, a. s.
Zdroj: bratislava.dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie