Výstavba D4 a R7: Aktivisti podali trestné oznámenie pre ťažbu štrku v Tomášove a Moste pri Bratislave

Ťažba, ktorá prebieha pre výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, sa totiž podľa nich realizuje bez právoplatných povolení štátnych orgánov.

Aktivisti z občianskeho združenia (OZ) Triblavina podali pre ťažbu štrkopieskov v piatich zemníkoch v katastroch obcí Tomášov a Most pri Bratislave trestné oznámenie na polícii v Senci. Ťažba, ktorá prebieha pre výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, sa totiž podľa nich realizuje bez právoplatných povolení štátnych orgánov. Informovalo o tom OZ Triblavina.

Nelegálna ťažba?

„Máme dôvodné podozrenie, že osoby zastupujúce spoločnosti pracujúce na výstavbe D4 a R7, respektíve spoločnosti ťažiace nevyhradený nerast štrkopiesok bez povolenia, neplatia poplatky za množstvo vyťaženého nevyhradeného nerastu SR a neplatia dane,“ tvrdia aktivisti. Vo veci preto navrhujú začať trestné stíhanie, vypočuť k veci zástupcov dotknutých štátnych úradov, zástupcov konzorcia, ktoré D4 a R7 stavia, i firiem realizujúcich ťažbu štrkopieskov.

„Navrhujeme vykonať dokazovanie smerujúce k preukázaniu, kto, za akých okolností a z akého motívu vydal príkaz na nelegálnu ťažbu nevyhradeného nerastu štrkopiesku, príkaz k odstráneniu ornice z vyššie uvedených parciel bez predchádzajúceho povolenia na vyňatie z pôdneho fondu a či sa na takto znehodnotené vyťažené parcely bez ornice, kde sa nemôžu pestovať poľnohospodárske plodiny, poberajú agrodotácie,“ uvádza OZ Triblavina.

Aktivisti zároveň upozorňujú, že v chránenej vodohospodárskej oblasti sa zakazuje ťažiť nevyhradené nerasty povrchovým spôsobom alebo vykonávať iné zemné práce, ktorými môže dôjsť k odkrytiu súvislej hladiny podzemnej vody. „Tento zákon porušujú tým, že štrkopiesok ťažia tesne pod dnešnou hladinou spodnej vody,“ tvrdí združenie. Obáva sa kontaminácie podzemných vôd.

Ministerstvo dopravy ešte začiatkom novembra uviedlo, že za samotnú výstavbu je plne zodpovedný koncesionár, ktorý D4 a R7 stavia. V prípade, ak sa potvrdia akékoľvek podozrenia z nezákonného konania koncesionára, je podľa rezortu plne v právomoci príslušných orgánov vyvodiť zodpovednosť a príslušné orgány už v tejto veci konajú.

„Aj v tejto súvislosti je jasné, že piatkové vyjadrenie predstaviteľov OZ Triblavina nemá reálne, ale politicky motivované pozadie, keď si jednotliví kandidáti a členovia OZ Triblavina robia kampaň pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami,“ uviedol rezort. Členovia združenia tak podľa ministerstva iba nadväzujú na svoju aktivitu v minulosti, keď sa brzdením výstavby obchvatu snažili zviditeľniť v médiách.

Kontaminovaná zemina

Konzorcium, ktoré bratislavský obchvat stavia, čelí taktiež podozreniu, že sa na úsek stavby vyváža kontaminovaná zemina. Stavebník nedávno uviedol, že materiál používaný na stavbu bratislavského obchvatu disponuje platnými certifikátmi kvality zohľadňujúcimi všetky príslušné normy jeho použitia. Materiál, ktorý sa dováža na výstavbu bratislavského obchvatu, je podľa konzorcia zazmluvnený od viacerých subdodávateľov.

„Prechádza prísnymi kritériami posúdenia kvality a vhodnosti jeho použitia na výstavbu vrátane podmienky nulovej kontaminácie zeminy. Až po splnení týchto prísnych kritérií je možné spomínaný materiál na stavbu použiť,“ deklaruje stavebník. Na otázky TASR týkajúce sa podozrení OZ Triblavina od začiatku novembra nereagoval.

Zdroj: TASR