Rôzne Správy

Vlaky bez tlačenice? Rezort dopravy chce zvýšiť kapacitu spojov medzi Bratislavou a Komárnom

Počas šiestich rokov prevádzky vlakov RegioJet vzrástol ich význam z menej využívanej prímestskej trati na kapacitne najvyťaženejšiu jednokoľajnú trať na Slovensku.

Ilustračný obrázok k článku Vlaky bez tlačenice? Rezort dopravy chce zvýšiť kapacitu spojov medzi Bratislavou a Komárnom
6
Galéria
Zdroj: TASR

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR pripravuje nové kroky na zvýšenie kapacity vlakov na trase medzi Bratislavou a Komárnom. Minister Árpád Érsek (Most-Híd) sa podľa hovorkyne rezortu Karolíny Duckej stretol s predstaviteľmi spoločnosti RegioJet, ktorá zabezpečuje dopravu na tejto trase.

Situácia je neúnosná

„Súkromného dopravcu vyzval, aby v priebehu najbližších týždňov predstavil svoj zámer na zvýšenie kapacity vozňov v ranných špičkách,“ uviedla Ducká. O problémoch na trati šéf rezortu následne hovoril aj so starostami dotknutých obcí.

„Každý deň prichádzajú sťažnosti od ľudí, že situácia na tejto trati je neúnosná. Preto som inicioval stretnutie, aby sme si ujasnili, čo všetko môžeme urobiť, aby sme ľuďom ponúkli pohodlnejšie a kultúrnejšie cestovanie,“ konštatoval Érsek.

Požiadal podľa vlastných slov dopravcu, aby v najbližších týždňoch predstavil, či môže na trať získať a nasadiť vysokokapacitné poschodové súpravy, ktoré by odviezli viac cestujúcich.

Za posledných päť rokov sa podľa ministerstva počet cestujúcich na trati medzi Bratislavou a Komárnom takmer zdvojnásobil. „Oblasť sa zahusťuje rozširujúcou sa výstavbou, čím pribúda aj počet obyvateľov. Situáciu na trati dlhodobo komplikuje fakt, že ide o jednokoľajnú trať a pridanie ďalšieho ranného posilového vlaku z dôvodu ich hustého vedenia dnes nie je možné,“ zhodnotila Ducká.

Rýchle riešenia

Ministerstvo dopravy preto podľa jej slov pracuje na ďalších, finančne aj časovo rýchlo vykonateľných opatreniach, ktoré by zlepšili priepustnosť na trati a znamenali tak viac odvezených ľudí.

„Ide o súbor viacerých technických krokov ako budovanie výhybní na vytipovaných miestach, kde by sa vlaky mohli navzájom križovať a predbiehať či vybudovanie podchodov, čím by sa eliminovalo meškanie a vypravovanie vlakov,“ vymenovala hovorkyňa. Podmienkou je podľa jej slov nájsť také riešenie, ktoré by z dlhodobého hľadiska bolo zároveň optimálnym východiskom pre možnosť zdvojkoľajnenia tejto trate v budúcnosti.

Zvýšenie kapacít

Dopravca RegioJet uviedol, že privítal požiadavku ministra dopravy Érseka, aby počas nasledujúcich týždňov predložil návrh na zásadné zvýšenie prepravných kapacít na trati Komárno – Dunajská Streda – Bratislava. A to hlavne v ranných a popoludňajších špičkách, keď je súčasná kapacita vyčerpaná a technické možnosti trate vyžadujú celkom nové koncepčné riešenie.

„Intenzívne s ministerstvom dopravy diskutujeme potrebu ďalších krokov s ohľadom na obrovský nárast počtu cestujúcich,“ konštatoval hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj. V tomto roku bude podľa jeho slov na tejto trati cestovať medziročne o 800-tisíc až milión ľudí viac, celkovo približne 3,8 milióna cestujúcich.

„Jednokoľajná trať z Bratislavy do Komárna sa stala európskym unikátom. Počas šiestich rokov prevádzky vlakov RegioJet vzrástol ich význam z menej využívanej prímestskej trati na kapacitne najvyťaženejšiu jednokoľajnú trať na Slovensku s 5-percentným podielom na celkovom počte prepravených cestujúcich v celej slovenskej železničnej sieti,“ doplnil Ondrůj.

Je to podľa neho ukážka, ako rýchla železničná doprava dokáže osloviť stovky tisíc nových zákazníkov. „Preto sú investície, ktoré idú ruke v ruke s masívnym nárastom počtu cestujúcich, kľúčové pre ich ďalší rozvoj,“ konštatoval.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM