Takmer 40-percent vyrobených potravín končí ako ODPAD! Situácia je zlá, Tesco volá po ZMENE
Udržateľnosť sa stala oficiálnou súčasťou poslania, stratégie a obchodných plánov Tecsa, ktoré zorganizovalo konferenciu s názvom Udržateľnosť na tanieri.
„Predstavte si, že by ste vypestovali úrodu, z ktorej by takmer polovica skončila v odpade,“ týmito slovami otvoril konferenciu generálny riaditeľ Tesca na Slovensku Martin Kuruc. Zároveň pripomenul, že je čas na to, aby ľudia zmenili správanie vo vzťahu k potravinám.
Tesco sa snaží potravinový odpad minimalizovať. Ak potraviny už nevie predať, prerozdelí ich charitatívnym organizáciám, ktoré spolupracujú s Potravinovou bankou Slovenska. A ak jedlo už nie je vhodné na konzumáciu pre ľudí, daruje ho ako krmivo pre zvieratá.
Riešenia pre klímu a prírodu
Počas niekoľkých hodín trvania konferencie Udržateľnosť na tanieri sa v kreslách vystriedali hostia, ktorí diskutovali o udržateľných potravinových systémoch na Slovensku. Témou, ktorá rezonovala v bratislavskej Mlynici, bola aj zmena spôsobu výroby, spracovania a spotreby, ktorá môže priniesť obrovské výhody a stať sa súčasťou riešení pre klímu aj prírodu.
Spôsob, akým sa potraviny vyrábajú, distribuujú a konzumujú, tvorí významnú časť našej ekologickej stopy. Práve potraviny sa stávajú najväčším zdrojom emisií skleníkových plynov.
Je priam alarmujúce, že až 40-percent všetkých vyrobených potravín končí ako odpad.
Potraviny, ktoré sa nezjedia, môžu za 10-percent celosvetových emisií skleníkových plynov. Produkcia potravín je tiež jedným z najvýraznejších faktorov, ktoré prispievajú k strate biodiverzity. Odhaduje sa, že 61,5 % prirodzených biotopov v strednej a východnej Európe je ovplyvnených poľnohospodárskou výrobou.
Zmena stravovacích návykov
Jednoznačným posolstvom konferencie je, že pre skutočnú zmenu potravinového systému je nevyhnutná spolupráca v rámci celého sektora.
Tesco ako organizátor konferencie pod záštitou Ministerstva pôdohospodárstva práve preto spojilo odborníkov a zástupcov biznisu. Diskutovalo sa tiež o budúcnosti potravinárskeho sektora z viacerých pohľadov. Či už ide o legislatívu s tým súvisiacu alebo o inšpiráciu a motiváciu zákazníkov na prechod k udržateľnejším stravovacím návykom.
Udržateľnosť ako poslanie
Pre Tesco sa stala udržateľnosť súčasťou poslania, stratégie a obchodných plánov. Zaviazalo sa znižovať potravinový odpad a zabezpečiť, aby sa nepredané potraviny dostali k ľuďom, ktorí to najviac potrebujú.
„Do roku 2035 chceme dosiahnuť uhlíkovú neutralitu a do roku 2050 klimatickú neutralitu v celom našom dodávateľskom reťazci,“ informuje spoločnosť o svojich plánoch.
Tesco už päť rokov bojuje proti plytvaniu potravinami, meria potravinový odpad a výsledky zverejňuje spolu s dodávateľmi.
„Podarilo sa nám znížiť množstvo potravinového odpadu oproti východiskovému roku 2015/16 o 69-percent, čím sme dosiahli cieľ OSN 12.3 znížiť potravinový odpad na polovicu. Zaviazali sme sa k udržateľnému získavaniu všetkých zdrojov v dodávateľskom reťazci, dokonca aj tých, ktoré sú nám dodávané nepriamo,“ popisuje svoje snahy Tesco.
Tesco tiež zlepšuje výživovú hodnotu produktov vlastnej značky, čím rozširujeme sortiment potravín na rastlinnej báze a zdravých produktov. Práve v tom patrí k lídrom na trhu.