ESL Rôzne Správy

Prezident Masaryk vyplával na Dunaj pred 90 rokmi. Loď s týmto menom mala pohnutý osud

Najväčšia vojnová loď vtedajšieho Československa kotvila v Bratislave.

Ilustračný obrázok k článku Prezident Masaryk vyplával na Dunaj pred 90 rokmi. Loď s týmto menom mala pohnutý osud
5
Galéria
Zdroj: archív Juraja Bohunského

V októbri si pripomíname viaceré výročia súvisiace s prvou Československou republikou, ktorá mala mimoriadne pozitívny vplyv na kultúrno-spoločenský rozvoj Slovákov. Na budúci týždeň (28.10.) uplynie 102 rokov od jej vzniku. No a dnes je to presne 90 rokov, odkedy spustili na Dunaj hliadkovú loď menom Prezident Masaryk. Stalo sa tak 19.10.1930. Loď vyplávala na vodu v Komárne, no potom kotvila v Bratislave.

Vojenská flotila

„Dnes to už nevidíme, ale prvá Československá republika mala na Dunaji aj svoju vojenskú flotilu, ktorú musela stavať od začiatku svojho vzniku. Vzťahy so susedným Maďarskom neboli najlepšie a po nemeckom anšluse Rakúska sme boli v dotyku s ďalšou, nám nie naklonenou, krajinou,“ vysvetľuje nadšenec bratislavskej histórie Ernest Huska, podpredseda Petržalského okrášľovacieho spolku.

V roku 1930 sa obľúbený prezident Tomáš Garrigue Masaryk dožíval krásnych 80. narodenín. Pri tejto príležitosti dostával mnoho darov hodných prezidenta.

„Začalo sa to na koľajniciach. Pre cesty prezidenta bol v tom roku vytvorený špeciálny salónny vozeň Aza 1–0080. V roku 2018 navštívil v rámci „prezidentského vlaku“ aj Bratislavu, dnes ho uvidíte v múzeu v Prahe. No a potom dostal Masaryk ešte dve lode, jednu civilnú a druhú vojenskú,“ dodáva Ernest Huska.

Hliadková loď

Hliadková loď Prezident Masaryk bola teda spustená na vodu presne pred 90 rokmi. „Od začiatku to nebola šťastná loď. Konštruktéri sa inšpirovali obdobnou konštrukciou z Rakúska, ale českosloveský úsek Dunaja je podstatne užší, nepriateľ je bližšie a bočné pancierovanie bolo slabé. Už 20. novembra komisia zistila popraskanie vyše 100 kusov oceľových plechov obšívky trupu, museli sa meniť za nové lepšej kvality, aj zvýšenej odolnosti proti paľbe,“ vysvetľuje podpredseda Petržalského okrášľovacieho spolku.

Táto naša najväčšia loď mala neskôr pohnutý osud. V máji 1939 odplávala do Linzu, kde sa dostala do rúk Nemcom a stala sa súčasťou ich vojnového loďstva. Po prevzatí Nemeckom bolo plavidlo premenované na Bechelaren, po mýtickej postave z cyklu o Niebelungoch menom Rüdiger von Bechelaren. Loď, už s novým menom, aj bojovala, najmä v niekdajšej Juhoslávii.

Remorkér

Druhú loď, ktorú prezident dostal do daru, stále môžeme vidieť v Bratislave.

„V roku 1929 sa začala v Lodeniciach v Komárne stavať bočnokolesová loď – remorkér s menom Prezident T.G. Masaryk. Loď na svoju dobu moderná, nie parná, ale už motorová,“ približuje Ernest Huska. Tú spustili na vodu o dva roky neskôr a Masaryk bol údajne pri tom aj osobne.

„Loď existuje doteraz, je vo vlastníctve Klubu vodáctva a raftingu Starý Dunaj, je trvalo zakotvená na Jaroveckom ramene, ako ich základňa,“ uzatvára náš sprievodca bratislavskou históriou.

Zdroj: Dnes24.sk

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

Najčítanejšie