Politici a úradníci chcú zrušiť autobusové linky RegioJetu, tvrdí Jančura. Proti žltým autobusom je najnovšie aj prokurátor
Súkromný železničný a autobusový prepravca RegioJet je presvedčený, že slovenskí politici a úradníci sa naďalej snažia nájsť cestu, ako mu zabrániť v prevádzkovaní autobusovej linky na trase Banská Bystrica – Nitra – Bratislava.
Ako informoval majiteľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura na tlačovej konferencii, v druhej polovici augusta sa objavili súčasne dva problémy súvisiace s udelením licencie.
Jančura ďalej uviedol, že banskobystrický krajský prokurátor Peter Molčan sa snaží spochybniť už tretí proces vydania licencie pre autobusovú linku. Proti licencii, ktorú dopravcovi udelil vo februári tohto roka Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK), totiž podal protest s odôvodnením, že každý cestovný poriadok musí obsahovať iba identické spoje. To znamená, že všetky spoje musia mať rovnakú začiatočnú a konečnú zastávku a musia zastavovať na všetkých zastávkach.
To by podľa Jančuru znamenalo, že RegioJet musí požiadať o tri samostatné licencie na tri rôzne linky, a to Banská Bystrica – Nitra – Bratislava, Nitra – Bratislava a Nitra – Sereď – Bratislava.
Prečítajte si tiež: Bratislava a Nitra porušili zákon! RegioJet napokon boj o licenciu vyhral
„Toto nespĺňa 96 percent spojov na celom Slovensku. Týmto by mali byť zrušené licencie, ktoré boli vydané na celom Slovensku,“ upozornil. Ako vyčíslil, v SR dnes funguje 1507 autobusových liniek, z ktorých 1445 by malo byť v takom prípade v rozpore so zákonom.
Súkromný dopravca sa domnieva, že prokurátor je navádzaný konkurenciou alebo politikmi, aby sa pokúsil jeho licenciu zrušiť. Rozhodnutie je teraz na vedení Banskobystrického kraja, ktorý má na to 30 dní.
RegioJet upcháva Bratislavu
Druhý problém sa týka ešte prvej licencie, o ktorú RegioJet žiadal pred rokom. Jej vydanie Bratislavský samosprávny kraj (BSK) zamietol, ministerstvo dopravy však konštatovalo, že má byť vydané nové rozhodnutie. Hoci mal naň BSK 30 dní, opätovne rozhodol až po siedmich mesiacoch a znova povedal, že licenciu nevydá. Odôvodnil to tým, že napriek neexistencii súbehu spojov RegioJetu s krajom dotovanými linkami, v týchto klesol počet cestujúcich medziročne o 2,5 percenta.
Úrad BSK podľa Jančuru zároveň argumentuje tým, že súkromný dopravca upcháva Bratislavu. „Asi nepochopil zmysel verejnej dopravy, pretože v našom autobuse jazdí dnes v priemere 40 cestujúcich, čo je v prepočte asi 25 áut, ktoré by Bratislavu upchávalo,“ zdôraznil.
Kraju sa nepáči konkurencia
Kraju sa tiež nepáči, že prevádzkovanie spojov RegioJetom by poškodilo ostatných komerčných dopravcov. „To je pravda, je to prirodzené, ale o takýchto veciach rozhoduje trh, nie pán Frešo,“ dodal Jančura.
RegioJet sa preto plánuje opäť obrátiť na ministerstvo dopravy, aby vo veci rozhodlo. BSK však tvrdí, že postupoval podľa zákona a na vydanie licencie potrebuje súhlas všetkých dotknutých krajov, teda aj Nitrianskeho, ktorý ho nedal.
„Problémom je výklad zákona. Pán Jančura sa, samozrejme, môže voči nášmu rozhodnutiu odvolať,“ reagovala Veronika Beňadiková z tlačového odboru bratislavskej župy.
Prečítajte si tiež: Ako postúpil RegioJet s novou linkou Bratislava – Viedeň? Zisťovali sme priamo u dopravcu