Ilustračný obrázok k článku Parkovací KOLAPS: Odstavenie auta na CHODNÍKU je od marca ZAKÁZANÉ, hrozia pokuty
Zdroj: facebook.com/Martin Chren - starosta Ružinova

Parkovací KOLAPS: Odstavenie auta na CHODNÍKU je od marca ZAKÁZANÉ, hrozia pokuty

Samosprávy nielen v Bratislave sa dostali pod tlak, keď parlament dal na takúto rozsiahlu a zásadnú zmenu len tri mesiace.

Aktualizované Rôzne Správy
Aktualizované Rôzne Správy

Parkovací KOLAPS: Odstavenie auta na CHODNÍKU je od marca ZAKÁZANÉ, hrozia pokuty

Samosprávy nielen v Bratislave sa dostali pod tlak, keď parlament dal na takúto rozsiahlu a zásadnú zmenu len tri mesiace.

Ilustračný obrázok k článku Parkovací KOLAPS: Odstavenie auta na CHODNÍKU je od marca ZAKÁZANÉ, hrozia pokuty
Zdroj: facebook.com/Martin Chren - starosta Ružinova

Práve dnes, 1. marca 2022, začala platiť novela zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, ktorá skomplikuje život vodičom a samosprávam.

Narýchlo a bez premýšľania

Zmena sa týka parkovania na chodníku. Od marca totiž už vodiči nemôžu vôbec zaparkovať na chodníku, a to ani vtedy, ak nechajú voľný 1,5 metra.

Po novom bude na chodníku možné parkovať len vtedy, ak to dovolí dopravná značka. Vyzerá to tak, že ešte príde k úprave zákona, resp. k vymedzeniu prechodného obdobia – znamenalo by to posunutie termínu zavedenia nového zákona.

Aktuálne je v parlamente novela, ktorá zákaz parkovania na chodníkoch odloží približne na rok. To by malo dať čas samosprávam na prijatie riešení.

Novela však nezačne platiť skôr ako v apríli. Marec je teda medziobdobie, keď upravené značenie ešte nie je, a plošný zákaz parkovania na chodníkoch už platí.

Problém s parkovaním

Stačí sa prejsť po Karlovej Vsi, Petržalke či Ružinove a každému je hneď jasné, že táto novela je realizovateľná len veľmi ťažko. Samosprávy sa dostali pod tlak, keď parlament dal na takúto rozsiahlu a zásadnú zmenu len tri mesiace.

Najmä veľké mestské časti Bratislavy s hustou sídliskovou zástavbou sa nestihli do marca pripraviť na uvedenie novely do praxe.

Že bol zákaz prijatý veľmi narýchlo, si myslí aj starosta Ružinova Martin Chren. „Jeho najväčším problémom je, že bol schválený bez toho, aby sa vytvoril priestor na alternatívne riešenia. Mnohé naše sídliská vznikli v 50-tych a 60-tych rokoch, keď sa parkovanie neriešilo. Už s parkovaním na chodníkoch je na nich 2– až 3– krát menej parkovacích miest, ako by malo byť podľa dnešných noriem,“ uvádza na sociálnej sieti.

Martin Chren, podobne ako starostovia ďalších mestských častí Bratislavy, je presvedčený, že plošný a narýchlo prijatý zákaz bez času na hľadanie riešení povedie buď k totálnemu parkovaciemu kolapsu, alebo k ignorovaniu zákona a k rastúcim konfliktom medzi susedmi, ktorí potrebujú parkovať, a susedmi, ktorí volajú políciu na každé auto.

Kolaps

„Zrušiť všetkých 3000 miest by spôsobilo okamžitý kolaps, zvlášť v niektorých konkrétnych lokalitách. Preto budeme robiť na úpravách dopravného značenia tak, aby sa oficiálne dopravným značením povolilo parkovanie tam, kde zostáva dostatok priestoru pre chodcov, a zároveň sa treba pripraviť na to, že stovky parkovacích miest na miestach, kde autá okupujú celé chodníky, naozaj do roka zaniknú,“ informuje starosta Ružinova.

Ďalej pripomenul, že počas zimy nebolo a nie je možné vytvoriť ani len tie najjednoduchšie opatrenia – typu vymaľovať nové značenia.

Buďme tolerantní

Starosta Ružinova požiadal obyvateľov mestskej časti o toleranciu: „Nie sme šoféri, kolobežkári, chodci, cyklisti – sme v prvom rade susedia a ľudia. Nie je možné narýchlo zmeniť a vyriešiť všetko a musíme spolu koexistovať. Omnoho tolerantnejší by mali byť vodiči, ktorí by oveľa viac mali myslieť na to, či po ich zaparkovaní zostane dosť miesta pre prejazd hasičov a pre priechod mamičiek s kočíkmi.

Chren ďalej pripomína, že zamestnanci oddelenia dopravy budú celý rok veľmi intenzívne pracovať na zmenách dopravného značenia, ktoré sa vysporiada aj s parkovaním na chodníkoch.

Chren zároveň vyzval ľudí, aby nepreťažovali linky mestskej polície stovkami telefonátov na parkujúce autá vo vnútrobloku, kde sa inde jednoducho parkovať nedá.

Čo na to polícia

Mestská polícia v Bratislave bude pri šoféroch, ktorí budú od utorka parkovať na chodníkoch v rozpore so zákonom, postupovať podľa platnej legislatívy.

Vodičom bude možné udeliť pokuty, riešiť situáciu však bude možné aj dohovorom.

Prioritne budú riešené priestupky, ktoré budú ohrozovať alebo obmedzovať obyvateľov. Povedala to hovorkyňa bratislavskej mestskej polície Barbora Krajčovičová.

„Za priestupok bude možné uložiť pokutu do 50 eur v blokovom konaní alebo majiteľa auta riešiť formou takzvanej objektívnej zodpovednosti, kde je pokuta vo výške 78 eur. Samozrejme, vodičov je možné riešiť aj dohovorom,“ uviedla Krajčovičová s tým, že výška pokuty a jej forma bude závisieť aj od závažnosti priestupku.

Polícia ubezpečuje, že bude preverovať každý oznam na linku 159 alebo zaslaný prostredníctvom webu či mobilných aplikácií.

„Prioritne budeme riešiť priestupky, ktoré ohrozujú alebo obmedzujú slušnú majoritu obyvateľov Bratislavy,“ zdôraznila Krajčovičová.

Týkať sa to bude napríklad jazdy po chodníku alebo parkovania na chodníku, pri ktorom neponechá šofér dostatočný priestor na priechod ľudí s kočíkom či na vozíku. Rovnako to bude platiť pri parkovaní na verejnej zeleni, blokovaní výjazdu z parkoviska či z parkovacieho bo­xu.

Témy, ktoré hýbu Bratislavou

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín