Na nábrežie osadili informačný RADAR. Zmeria rýchlosť aj chodcom, je to však RIEŠENIE?
Okolo chodníka pri River Parku je už viac rokov rušno. Cyklokoalícia upozorňuje na to, že na spomínanom mieste stále nie je bezpečný priestor ani pre chodcov, ani pre cyklistov.
Chodci verzus cyklisti
Problémy na nábreží sa začali už s výstavbou River Parku, kedy na časť promenády domaľovali obojsmernú cyklotrasu. Bola však značne zúžená, pretože pred budovy pribudli terasy s posedením. Developer sa pokúsil nie práve priaznivú situácia pre chodcov a cyklistov riešiť v minulosti osadením retardéra na cyklotrasu. Tento plán však nevyšiel, pretože cyklisti ho obchádzali a vchádzali tak do časti určenej chodcom. Neraz tam preto dochádzalo ku kolíziám.
Keďže bol retardér navyše umiestnený bez povolenia, museli ho na výzvu Krajského dopravného inšpektorátu odstrániť. Ako uvádza občianske združenie Cyklokoalícia na svojom webe, spolunažívaniu chodcov a cyklistov na nábreží nepomohlo ani nešťastné vyznačenie cyklotrasy nadväzujúcej na tento úsek v smere na Most SNP. Obnovené pruhy tam boli umiestnené nelogicky do stredu promenády, kvôli čomu nezostával dostatočný priestor chodcom. To bolo ešte v roku 2011.
Neskôr problémy pokračovali a nevyriešila ich ani Zóna tolerancie, ktorá vznikla v roku 2017.
V marci 2018 spoločnosť WOAL s. r. o. odstránila značenie cyklotrasy z úseku pred samotným River Parkom a zamaľovala značenie pod mostom Lafranconi. Ani po zmene primátora sa situácia na nábreží veľmi nezmenila a úsek je stále problematický.
Merač rýchlosti
Novinkou na nábreží pred River Parkom je informačný radar osadený na miesto bývalej cyklotrasy. Cyklokoalícia ho však hodnotí ako výsmech. „Výsmech cyklistom, ktorým na tejto kľúčovej mestskej cyklotrase chýba vhodná infraštruktúra, a výsmech chodcom, na ktorých rovnako kričí SPOMAĽ aj pri chôdzi,“ uvádza občianske združenie na sociálnej sieti.
Kto informačný radar na nábrežie umiestnil, jasné nie je, hlavné mesto s tým nemá nič spoločné a bude hľadať vinníka. Potvrdzuje to aj odpoveď magistrátu na otázku Cyklokoalície. „Dopravné zariadenie bolo umiestnené bez určenia, v rozpore so zákonom č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. Hlavné mesto dá podnet na vykonanie štátneho odborného dozoru Mestskej časti Bratislava – Staré Mesto v zmysle čl. 74 písm. e) Štatútu hlavného mesta SR Bratislavy na základe § 3c zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon).“
Cyklokoalícii sa nepáči, že situácia ešte nie je vyriešená a mesto Bratislava si „opätovne necháva zastupiteľstvom odsúvať termín pre plnenie uznesenia z roku 2018, podľa ktorého malo na nábreží vyznačiť cyklotrasu v zmysle platného územného plánu a zároveň vybrať dodávateľa pre spracovanie dopravno-urbanistickej štúdie Bratislavské nábrežie.“
Na posun ohľadom cyklotrasy sme sa opýtali aj hlavného mesta. Odpoveď sme do publikovania článku nedostali.
Tolerancia na nábreží
Jeden z deveoperov River Parku – J&T Real Estate v diskusii na sociálnej sieti uviedol, že nábrežná promenáda by mala slúžiť všetkým ľuďom tak, ako je to bežné vo svetových metropolách. „Oddelená tranzitná cyklotrasa by znemožnila chodcom bezpečný prístup k Dunaju a výhľad na rieku. Zavedenie Zóny tolerancie so zmiešaným pohybom zrovnoprávnilo chodcov s cyklistami, korčuliarmi a kolobežkármi. Vyžaduje si to však, aby tí silnejší brali ohľad na slabších. Teda cyklisti na chodcov tak, ako to na ceste očakávajú cyklisti od vodičov áut. Bohužiaľ, nie všetci cyklisti berú ohľad na ostatných, preto má merač upozorniť na úsek so zvýšeným pohybom chodcov, vrátane detí,“ uvádza developer.
Témy, ktoré hýbu Bratislavou
- Tipy na VÍKEND v Bratislave: Z Veľkonočného dvora sa za dinosaurami môžete odviezť aj Karosami
- Bratislava čelí NÁPORU ukrajinských detí: Škôlky sú plné a školy melú z posledného
- Obnova Ružinovskej a Vajnorskej električkovej radiály sa odďaľuje. Kedy sa jej dočkáme?
- Bratislava si pamätníkom uctí obete COVID-19. Kde ho postavia?