Ilustračný obrázok k článku Mestské časti vyzývajú na toleranciu: NEVOLAJTE políciu na každé ZLE zaparkované auto
Zdroj: TASR/Tomáš Halász

Mestské časti vyzývajú na toleranciu: NEVOLAJTE políciu na každé ZLE zaparkované auto

Viaceré mestské časti Bratislavy boli vybudované v prvej polovici 20. storočia, keď sa parkovacie miesta vôbec neplánovali.

Správy Samospráva
Správy Samospráva

Mestské časti vyzývajú na toleranciu: NEVOLAJTE políciu na každé ZLE zaparkované auto

Viaceré mestské časti Bratislavy boli vybudované v prvej polovici 20. storočia, keď sa parkovacie miesta vôbec neplánovali.

Ilustračný obrázok k článku Mestské časti vyzývajú na toleranciu: NEVOLAJTE políciu na každé ZLE zaparkované auto
Zdroj: TASR/Tomáš Halász

Na chodníkoch mimo vyznačených plôch od utorka (1. 3.) obyvatelia Bratislavy bez porušenia zákona nezaparkujú. Do platnosti vstúpila novela zákona o cestnej premávke, ktorá neumožňuje stáť autom na chodníku ani v prípade, ak zostane priestor 1,5 metra pre chodcov.

Buďte tolerantní

Najväčším problémom podľa starostu Ružinova Martina Chrena je to, že zákon bol prijatý narýchlo a bez vytvorenia priestoru na alternatívne riešenia. Spolu so starostom Nového Mesta Rudolfom Kusým vyzýva na toleranciu.

Mnohé naše sídliská vznikli v 50. a 60. rokoch, keď sa parkovanie neriešilo. Už s parkovaním na chodníkoch je na nich dvakrát až trikrát menej parkovacích miest, ako by malo byť podľa dnešných noriem,“ konštatuje Chren.

Na území mestskej časti sú podľa neho lokality, v ktorých sa inde ako na chodníku takmer ani neparkuje. Príkladom sú Trnávka či Trávniky. Podotýka tiež, že pre krátkosť času i zimné obdobie sa nedali vytvoriť ani najjednoduchšie opatrenia typu vymaľovania dopravných značení. Je preto presvedčený, že plošný zákaz povedie buď k totálnemu parkovaciemu kolapsu, alebo k flagrantnému ignorovaniu zákona a k rastúcim konfliktom medzi susedmi, ktorí potrebujú parkovať, a tými, ktorí volajú políciu na každé auto.

Vodiči aj chodci

Starosta preto vyzýva na toleranciu peších i vodičov. „Nie je možné narýchlo zmeniť a vyriešiť všetko a musíme spolu koexistovať,“ zdôrazňuje Chren. Vodiči by mali podľa neho myslieť na to, či pri ich zaparkovaní zostane dosť miesta na prejazd hasičov či priechod mamičiek s kočíkmi. Zároveň podľa neho nemá zmysel preťažiť linky mestskej polície stovkami telefonátov na parkujúce autá vo vnútrobloku, kde sa inde parkovať nedá.

Na toleranciu vyzýva aj starosta Nového Mesta Rudolf Kusý pripomínajúc, že mestská časť bola budovaná aj v 30. a 40. rokoch, keď sa parkovacie miesta neplánovali.

Situácia sa podľa neho výrazne nezmenila ani o ďalšie desaťročia. Apeluje preto na toleranciu „do času, kým sa dohodneme s každou jednou ulicou, kde sa parkuje na chodníkoch, kde bude a nebude možné parkovanie áut, respektíve za akých okolností, samozrejme, legálne“.

Do Národnej rady (NR) SR už bol predložený návrh zákona o cestnej premávke. Jeho úprava by mala umožniť mestám a obciam získať čas na vyriešenie nedostatku parkovacích miest a autá by mohli v prechodnom období parkovať aj na chodníku podľa doterajších pravidiel. Prechodné obdobie by malo trvať do konca marca 2024.

Čo na to polícia

Mestská polícia v Bratislave bude pri šoféroch, ktorí budú od utorka parkovať na chodníkoch v rozpore so zákonom, postupovať podľa platnej legislatívy. Vodičom bude možné udeliť pokuty, riešiť situáciu však bude možné aj dohovorom. Prioritne budú riešené priestupky, ktoré budú ohrozovať alebo obmedzovať obyvateľov. Povedala to hovorkyňa bratislavskej mestskej polície Barbora Krajčovičová.

„Za priestupok bude možné uložiť pokutu do 50 eur v blokovom konaní alebo majiteľa auta riešiť formou takzvanej objektívnej zodpovednosti, kde je pokuta vo výške 78 eur. Samozrejme, vodičov je možné riešiť aj dohovorom,“ uviedla Krajčovičová s tým, že výška pokuty a jej forma bude závisieť aj od závažnosti priestupku.

Polícia ubezpečuje, že bude preverovať každý oznam na linku 159 alebo zaslaný prostredníctvom webu či mobilných aplikácií.

„Prioritne budeme riešiť priestupky, ktoré ohrozujú alebo obmedzujú slušnú majoritu obyvateľov Bratislavy,“ zdôraznila Krajčovičová.

Týkať sa to bude napríklad jazdy po chodníku alebo parkovania na chodníku, pri ktorom neponechá šofér dostatočný priestor na priechod ľudí s kočíkom či na vozíku. Rovnako to bude platiť pri parkovaní na verejnej zeleni, blokovaní výjazdu z parkoviska či z parkovacieho bo­xu.

Témy, ktoré hýbu Bratislavou

Zdroj: TASR/Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín