Konečne sme sa dočkali! Po rekonštrukcii obnovili električkovú trať, Dúbravka si zatiaľ počká
Spolu so spustením premávky na električkovej trati do Karlovej Vsi sa od štvrtka (19.12) menia aj cestovné poriadky a trasy električiek.
Po dlhých mesiacoch, posúvaní termínov a množstve problémov bola spustená zatiaľ prvá etapa rekonštrukcie po obratisko v Karlovej Vsi. Táto mestská časť sa tak opäť spojí s centrom mesta.
Tichšia električka
Primátor Matúš Vallo vyhlásil, že sa v rámci dokončenej I. etapy modernizácie trate nemá mesto za čo hanbiť.
„Myslím si, že je to urobené v dobrej kvalite,“ povedal pri slávnostnom otvorení. „Prvé reakcie od ľudí máme, že je električka tichšia. To bola jedna zo základných vecí, ktoré sme chceli dosiahnuť,“ dodal s tým, že dobre sa cíti aj na nových električkových zastávkach.
Expresné lehoty
„Povolenie na predčasné užívanie vydala župa v expresných, no zákonných lehotách. Bolo dôležité, aby trať mohla slúžiť verejnosti čo najskôr, ale zároveň jej užívanie neohrozovalo bezpečnosť ani zdravie ľudí,“ povedal bratislavský župan Juraj Droba.
Počas modernizácie trate boli vymenené koľajnice či trolejové vedenie.*** „Osadený bol nový mobiliár s USB portami na lavičkách. Väčšina trate bude pokrytá zeleným kobercom zo sukulentov, ktorý zníži hladinu hluku a zároveň bude tlmiť prehrievanie mesta,“*** spresnil Vallo.
Dúbravku blokuje spor
Po spustení električky do Karlovej Vsi teraz zostáva dokončiť trasu do Dúbravky. Podľa primátora Matúša Valla tomu bránia spory s vlastníkmi pozemkov pod meniarňou v Dolných Krčacoch, z ktorej bude napájané trakčné vedenie.
Až do vyriešenia sporu nie je možné vykonávať technické skúšky na trase a električku spustiť.
Najvýznamnejšie zmeny
Do Karlovej Vsi budú premávať linky 4 a 9.
Do spustenia prevádzky do Dúbravky bude dvojnásobne posilnená náhradná autobusová linka X5.
DPB zahusťuje dopravu a navyšuje kapacitu v špičkách aj mimo nich.
Na nábrežie počas voľných dní bude jazdiť dvojnásobok spojov.
Medzi ktorýmikoľvek zastávkami električiek bude stačiť maximálne jeden prestup.
Menia sa názvy niektorých zastávok podľa zaužívaných názvov lokalít.
Do Petržalky nahradí linku 1 linka 3. Súvisí to s presunom všetkých 30 obojsmerných električiek na úsek rekonštrukcie trate v Rači.
Cestujúci mali prvou časťou zmodernizovanej trate jazdiť už od konca októbra. Prvé zdržanie spôsobili zle zakreslené inžinierske siete.
„Ďalšie zdržanie spôsobili problémy jedného z členov konzorcia, ktoré rekonštrukciu zabezpečuje, a ktoré budú riešené zmluvnou pokutou,“ podotkol primátor. Za finálnym zdržaním spustenia električky do Karlovej Vsi bol však podľa vedenia mesta spor s majiteľmi pozemkov pod elektrickou stanicou Dolné Krčace.
Výlukový režim
Cestujúcim odporúča Dopravný podnik naštudovať si nové trasy a linky električiek vopred, aby zvlášť pri dlhších trasách a nadväzujúcich spojoch neprišlo ku komplikáciám.
Nové trasovanie liniek vo výlukovom režime bude až do ukončenia budúcoročných rekonštrukcií v septembri 2020: Opraví sa časť račianskej električkovej radiály, na Blumentáli a Americkom námestí a ďalšie etapy modernizácie Dúbravsko-Karloveskej radiály.
Pomôžu informátori
Po spustení električkovej zmeny budú počas prvého týždňa na vybraných zastávkach informátori, ktorí budú vedieť odpovedať na otázky a poskytnúť informačný leták so zmenami a novými schémami MHD.
Na niektorých zastávkach ešte chýba kovové zábradlie, nie je definitívne vyznačené dopravné značenie a funkčná svetelná signalizácia.
Dokončené nie je všetko
Niektoré časti komunikácií popri nástupištiach nie sú dokončené v plnej dĺžke, dokončovať sa budú vegetačné úpravy a na zastávke Karlova Ves (po novom Kútiky) nebudú ešte funkčné výťahy.
Lávka pre chodcov Nad Lúčkami sa bude dokončovať na budúci rok, jej stav bol horší, ako predpokladal projekt rekonštrukcie.
Tieto práce sa budú dokončovať v januári a v prípade vegetácie a komunikácií na jar, hneď, ako to umožní počasie
Potom sa má modernizovať úsek trate od tunela po Molecovu. Práce tam majú trvať do jesene 2020.
Chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia? Sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.