Električka do Petržalky: Nesplnené sľuby, zmeny v doprave aj veľké očakávania

Tento týždeň električka spojila dva brehy Dunaja a po viac ako pol storočí konečne prešla cez zrekonštruovaný Starý most do Petržalky. Po ukončení kolaudácií to bude každodenná realita. Aké zmeny v MHD Petržalčanov čakajú po spustení dopravy cez most? Čo mesto sľubuje a aké sú očakávania?

Nina Táborská
Ilustračný obrázok k článku Električka do Petržalky: Nesplnené sľuby, zmeny v doprave aj veľké očakávania
Zdroj: TASR

O električke do Petržalky bolo rozhodnuté ešte v roku 2004. Avšak, jej realizácia bola v tom čase možná len z peňazí mesta. To, čo sa vtedy zdalo ako sen, sa dnes, aj keď len pomaly, stáva realitou.

Po niekoľkých posúvaniach termínov sa koncom minulého roka podarilo dokončiť jeden z najočakávanejších projektov Bratislavy – 1. etapu Nosného systému MHD, ktorý v sebe zahŕňal rekonštrukciu Štúrovej, výstavbu nového Starého mosta a zavedenie električkovej trate do najväčšej mestskej časti Bratislavy. Technicky je stavba hotová, využívať naplno sa však začne až po ukončení kolaudačných konaní.

Sľuby

Petržalčania sa mali pôvodne odviesť električkou cez Starý most už v auguste 2015. Potom sa termín posunul na koniec októbra, napokon sa projekt dokončil o pol noci v polovici decembra (v opačnom prípade by Bratislava prišla o eurofondy a na 70 miliónový most by sme sa poskladali všetci).

Teraz sa obyvatelia mesta budú tešiť, ak sa cez Dunaj po novom moste dostanú aspoň ako chodci v marci 2016. Dôvodom sú kolaudačné procesy. „Nie je možné povedať žiaden termín, nakoľko kolauduje viacero úradov. Kolaudácia je rozdelená tak, aby sme najskôr po moste vedeli pustiť peších,“ spresnila pre Bratislava24.sk Skokanová.

Čítajte viac: Najočakávanejšia stavba sa stala realitou. Prešli sme sa novým Starým mostom medzi prvými, ako vyzerá? Foto + video

Prínosy

Aj napriek tomu, že ide o relatívne krátky úsek električky v dĺžke 2,4 kilometrov, pre obyvateľov mesta bude mať veľký význam. Ľudia sa rýchlo presunú medzi Petržalkou a Starým Mestom, most by mal tiež výrazne odľahčiť dopravu.

Myslí si to tiež Michal Feik z občianskej iniciatívy Bratislava INAK. „Výrazne sa skráti čas cestovania cez Dunaj. Práve mosty dnes vytvárajú dopravné lieviky a v špičke zdržanie pre MHD a autá trvá aj desiatky minút. Po spustení električky zo zastávky Jungmannova sa cestujúci dostanú do centra za 5 minút. Všetky výhody novej električkovej trate pocítia Petržalčania naplno po dobudovaní celého úseku po Janíkov Dvor, čo by malo byť približne v roku 2020,“ vysvetlil Feik.

Ďalšiu veľkú výhodu prináša projekt prostredníctvom súvislej cyklotrasy z Kamenného námestia, ktorá povedie popri Chorvátskom ramene až na koniec Petržalky. „Pôjde o jednu z najdlhších cyklotrás v meste,“ doplnil Feik.

Čítajte viac: OBRAZOM: Po viac ako polstoročí sa do Petržalky opäť dostala električka

Novinky v doprave

Hoci Petržalčanom pribudne električka, počítať musia so zmenami v autobusovej doprave. Po obnovení dopravy po moste sa skráti trasa najvyužívanejšej linky z Petržalky do mesta – linky č. 95. Po novom bude premávať po Bosákovu ulicu na trase: Vyšehradská – Jantárová cesta – Kutlíkova – Romanova – Osuského – Nám. Hraničiarov – Jantárová cesta – Bosákova a späť.

„V súvislosti s predĺžením električky do Petržalky bude linka č. 95 skrátená po Bosákovu s prestupom na električky na tejto zastávke, resp. na tejto zastávke bude možný vzájomný prestup medzi električkovými linkami – linkou č. 1 a 3 a autobusovými linkami č. 84, 95 a 99,“ informovala Bratislava24.sk hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Linky X13 a 82 budú zrušené úplne. „Spojenie centrálnej mestskej oblasti s Hlavnou stanicou je zabezpečené trolejbusovou linkou č. 210 a električkovou linkou č. 1,“ doplnila Volfová. Spojenie oblasti v okolí Sadu Janka Kráľa a divadla Aréna bude zo zastávky „Viedenská" električkovými linkami.

Po moste bude premávať električka č. 1 a 3, zmeny v doprave sa dotknú celého nového úseku, a teda aj Štúrovej ulice. Viac sa dočítate tu: Po otvorení Štúrovej ulice sa zmenia trasy električiek. Spustenie dopravy môžeme očakávať v prvých mesiacoch 2016

Trasa linky č. 1 Hlavná stanica – Starohorská – Obchodná – Námestie SNP – Štúrova – Starý most, Petržalka – Jungmanova (Zastávka Petržalka – Jungmanova je jedna zastávka a bude to konečná zastávka v Petržalke pozn. red.)

Linka č. 3 Rača, Komisárky – ŽST Vinohrady – Račianske mýto – Americké námestie – Špitálska – Štúrova – Starý most, Petržalka – Jungmanova

Očakávania

Prvá etapa síce ešte nie je spustená, mesto už pripravuje pokračovanie električkovej trate v Petržalke (2. etapu projektu na úseku Bosákova ulica – Janíkov dvor), ktorá má byť dokončená do roku 2020.

Dodávateľ EKOJET vypracoval pre mesto zámer EIA, ktorý bol zaslaný na kontrolu Európskej komisii a Okresnému úradu Bratislava. Ten už oznámil začatie zisťovacieho konania posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

Nová trať má byť po celej dĺžke lemovaná cyklochodníkmi (šírka 4,0 m) a počíta sa tiež so zatrávnením. Portál imhd informuje, že na trase bude pribudne sedem zastávok s bezbariérovým prístupom a dva električkové mosty cez Chorvátske rameno. „Na medzizastávkových úsekoch bude kryt električkovej trate zelený s využitím rastlín nenáročných na údržbu a závlahu,“ píšu ďalej.

Po oficiálnych schvaľovaniach sa k projektu budú môcť vyjadriť aj občania a všetky dotknuté úrady.

Prečítajte si tiež: FOTO: Nový Starý most už v noci neprehliadnete

Zdroj: Dnes24.sk