Rôzne

Cyklisti vs. vodiči: 10 rád, ako sa vyhnúť smrteľným nehodám

Na slovenských cestách vlani zomrelo 16 bicyklistov. Automobilisti vinia fanúšikov ekologickej dopravy, cyklisti hromžia na bezohľadnosť. Kde je pravda?

Ilustračný obrázok k článku Cyklisti vs. vodiči: 10 rád, ako sa vyhnúť smrteľným nehodám
Zdroj: TASR

Cyklisti spolu s chodcami patria podľa policajných štatistík k najzraniteľnejším skupinám na ceste. Môže za to viacero faktorov. Zatiaľ čo milovníci bicyklovania sa vyhovárajú najmä na bezohľadnosť šoférov, automobilisti kritizujú cyklistov za neznalosť a porušovanie pravidiel.

Chybujú obe strany

Najväčší problém vo vzťahu cyklista – vodič vidí dopravný analytik Jozef Drahovský na oboch stranách. Pripomína, že vodiči i cyklisti majú medzery, čo sa týka tolerancie a rešpektovania písaných i nepísaných pravidiel. Mnohí cyklisti sú pritom držiteľmi vodičského preukazu.

Drahovský vidí problém aj v tom, že Bratislava myslí na cyklochodníky len v posledných rokoch. Hoci pribúdajú, problém je, že nie sú oddelené od vozoviek. V dôsledku toho dochádza neraz k závažných dopravným nehodám, ktoré môžu končiť tragicky.

Pozor na zaparkované autá

K rizikovým radí Drahovský situácie, keď sa cyklista ocitne v tesnom priestore medzi automobilom a zábradlím. Za takých podmienok prišiel o život bratislavský cyklista začiatkom tohto týždňa. Podľa Drahovského nebol dodržaný bočný odstup 1,5 metra.

Čítajte viac: Tragické ráno v Bratislave. Cyklista prišiel o život pod kolesami nákladiaku

http://bratislava.dnes24.sk/…diaku-236599

Podobný prípad sa stal vo Svidníku, keď kamionista nedodržal bočný odstup 1,5 metra a stiahol cyklistu pod kolesá. Nebezpečnou sa môže stať aj situácia, keď cyklista obchádza stojaci automobil, v ktorom sedí vodič chystajúci sa vystúpiť. O život tak prišiel 56-ročný cyklista v Brne.

Ako sa vyhnúť nehode podľa Drahovského

  1. Povinnosťou vodiča pri predbiehaní cyklistu je udržiavať odstup 1,5 metra. Ak je vozovka plná, šofér by predbiehať cyklistu nemal.
  2. Povinná je výbava cyklistu, do ktorej patrí cyklistická prilba, reflexné prvky na kolesách alebo odeve, dve funkčné na sebe nezávislé brzdy a zaslepené konce riadidiel.
  3. Cyklista ako účastník cestnej premávky musí ovládať jej pravidlá.
  4. Cyklista sa zdržiava len v pruhu pre cyklistov alebo na pravom okraji vozovky.
  5. Cez priechod pre chodcov prechádza cyklista ako chodec, bicykel vedie vedľa seba.
  6. Pri odbočovaní je cyklista povinný dať znamenie vystretou rukou v smere jazdy.
  7. Cyklista musí rovnako ako vodiči a chodci rešpektovať cestnú svetelnú signalizáciu a byť tolerantný k šoférom i chodcom.
  8. Vodič ani cyklista nesmie viesť svoj dopravný prostriedok pod vplyvom alkoholu.
  9. Cyklista by sa mal vyhýbať stiesneným prejazdom v meste.
  10. Obom táborom by pomohlo, keby si občas vymenili role – vodič za cyklistu a cyklista za vodiča.

Čítajte tiež: Bezpečnosť cyklistov v Bratislave: Najkritickejšie úseky v meste

Autorka: Tünde Sándorová

Zdroj: Dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie