Cyklisti vs. vodiči: 10 rád, ako sa vyhnúť smrteľným nehodám
Na slovenských cestách vlani zomrelo 16 bicyklistov. Automobilisti vinia fanúšikov ekologickej dopravy, cyklisti hromžia na bezohľadnosť. Kde je pravda?

Cyklisti spolu s chodcami patria podľa policajných štatistík k najzraniteľnejším skupinám na ceste. Môže za to viacero faktorov. Zatiaľ čo milovníci bicyklovania sa vyhovárajú najmä na bezohľadnosť šoférov, automobilisti kritizujú cyklistov za neznalosť a porušovanie pravidiel.
Chybujú obe strany
Najväčší problém vo vzťahu cyklista – vodič vidí dopravný analytik Jozef Drahovský na oboch stranách. Pripomína, že vodiči i cyklisti majú medzery, čo sa týka tolerancie a rešpektovania písaných i nepísaných pravidiel. Mnohí cyklisti sú pritom držiteľmi vodičského preukazu.
Drahovský vidí problém aj v tom, že Bratislava myslí na cyklochodníky len v posledných rokoch. Hoci pribúdajú, problém je, že nie sú oddelené od vozoviek. V dôsledku toho dochádza neraz k závažných dopravným nehodám, ktoré môžu končiť tragicky.
Pozor na zaparkované autá
K rizikovým radí Drahovský situácie, keď sa cyklista ocitne v tesnom priestore medzi automobilom a zábradlím. Za takých podmienok prišiel o život bratislavský cyklista začiatkom tohto týždňa. Podľa Drahovského nebol dodržaný bočný odstup 1,5 metra.
Čítajte viac: Tragické ráno v Bratislave. Cyklista prišiel o život pod kolesami nákladiaku
http://bratislava.dnes24.sk/…diaku-236599
Podobný prípad sa stal vo Svidníku, keď kamionista nedodržal bočný odstup 1,5 metra a stiahol cyklistu pod kolesá. Nebezpečnou sa môže stať aj situácia, keď cyklista obchádza stojaci automobil, v ktorom sedí vodič chystajúci sa vystúpiť. O život tak prišiel 56-ročný cyklista v Brne.
Ako sa vyhnúť nehode podľa Drahovského
- Povinnosťou vodiča pri predbiehaní cyklistu je udržiavať odstup 1,5 metra. Ak je vozovka plná, šofér by predbiehať cyklistu nemal.
- Povinná je výbava cyklistu, do ktorej patrí cyklistická prilba, reflexné prvky na kolesách alebo odeve, dve funkčné na sebe nezávislé brzdy a zaslepené konce riadidiel.
- Cyklista ako účastník cestnej premávky musí ovládať jej pravidlá.
- Cyklista sa zdržiava len v pruhu pre cyklistov alebo na pravom okraji vozovky.
- Cez priechod pre chodcov prechádza cyklista ako chodec, bicykel vedie vedľa seba.
- Pri odbočovaní je cyklista povinný dať znamenie vystretou rukou v smere jazdy.
- Cyklista musí rovnako ako vodiči a chodci rešpektovať cestnú svetelnú signalizáciu a byť tolerantný k šoférom i chodcom.
- Vodič ani cyklista nesmie viesť svoj dopravný prostriedok pod vplyvom alkoholu.
- Cyklista by sa mal vyhýbať stiesneným prejazdom v meste.
- Obom táborom by pomohlo, keby si občas vymenili role – vodič za cyklistu a cyklista za vodiča.
Čítajte tiež: Bezpečnosť cyklistov v Bratislave: Najkritickejšie úseky v meste
Autorka: Tünde Sándorová