Vyrieši dopravnú situáciu v hlavnom meste obnova železničnej stanice Filiálka?

Hlavné mesto na čele s primátorom Ivom Nesrovnalom potrebuje vyriešiť otázku mobility. Do Bratislavy podľa odhadov denne prúdia tisícky ľudí. Jedným z možných riešení proti vznikajúcim dopravným zápcham je obnova mestskej železničnej stanice Filiálka.

Michaela Katonová
Ilustračný obrázok k článku Vyrieši dopravnú situáciu v hlavnom meste obnova železničnej stanice Filiálka?
Zdroj: Dnes24.sk

Primátor Ivo Nesrovnal vidí riešenie dopravnej situácie v meste obnovením stanice Filiálka. Potvrdil to pri príležitosti jedného roka vo funkcii. „Otvorili sa dvere k riešeniu, aby sa mesto opäť vrátilo k Filiálke,“ povedal Nesrovnal.

Pôvodný projekt k obnove stanice bol finančne nákladný a peniaze, ktoré naň mali byť použité, sa investovali inam. „Samotný bratislavský vývoj hovorí, že na tom mieste má byť stanica. Pôvodne to mala byť podzemná stanica spojená s Petržalkou tunelom popod Dunaj. Investične to bolo tak náročné, že sa rozhodlo o zrušení. Ale už to bolo v procese riešenia, takže nikto nepochyboval, že je to potrebné urobiť,“ skonštatoval Ivo Nesrovnal.

Do mesta prúdi denne 150-tisíc ľudí, práve im by stanica uľahčila cestovanie v rannej špičke. „Jedine takto sa vyrieši, že sa ľudia z Pezinka, zo Šamorína a z Rajky dostanú do centra mesta,“ zhodnotil situáciu primátor.

Ivo Nesrovnal plánuje organizovať verejné podujatia a tému Filiálky otvárať. „Chcem, aby všetci pochopili, že v tomto projekte je rozvoj mobility v Bratislave.“ Kedy bude staronová mestská stanica realitou pre občanov Bratislavy i dochádzajúcich je zatiaľ otázne, no prvý krokom je práve zámer obnovy a diskusia na túto tému.

Prečítajte si tiež: Primátor Ivo Nesrovnal po roku vo funkcii: „Verím, že z Bratislavy môžu vychádzať aj dobré správy“

Uzol pre Bratislavčanov

Filiálka sa nachádza v blízkosti prvej železničnej stanice na Slovensku Pressburg Blumenthal. Pôvodne bola v priestore ohraničenom ulicami Krížna, Šancová a Legionárska. Dodnes na rohu Krížnej a Legionárskej ulice stojí pôvodná výpravná budova prvej konskej železnice.

Trať pokračovala smerom k prístavu na Dunaji. Končila až za priestorom súčasného Carltonu pri Korunovačnom vrchu. Názov Bratislava Filiálka dostala, keď vybudovali priebežné koľajisko.

Približne okolo rokov 1881 až 1882 bola vybudovaná nová stanica Filiálky, postavená východne od pôvodnej. Súbežne s ňou idú ulice Račianska na západnej strane a Kukučínova na východnej strane. Ohraničená je Šancovou a Jarošovou.

V roku 1985 bola zastavená osobná doprava na úseku predmestie a Filiálka. Právne stanica od toho roku neexistuje.

Prečítajte si tiež: Obratisko električiek na Hlavnej stanici sa rekonštruovalo pred viac ako rokom. Grafity ani odpadky tomu nenasvedčujú

Zdroj: Vývoj železníc na Slovensku od roku 1837 so zreteľom na Bratislavu / Dejiny železníc na území Slovenska / Dnes24

Zdroj: Dnes24.sk