Rôzne Správy

VIZUALIZÁCIE: Známa architektka Beth Galí vidí bulvár Pribinova ako priestor priateľský k chodcom

Pri budúcej organizácii bulváru Pribinova uplatnila B. Galí myšlienku, že všetky možnosti mobility v mestách dokážu spolunažívať na jednej ulici bez narušenia priestoru pre chodcov.

Ilustračný obrázok k článku VIZUALIZÁCIE: Známa architektka Beth Galí vidí bulvár Pribinova ako priestor priateľský k chodcom
5
Galéria

Vznikajúce Eurovea City je súčasťou budúceho nového centra mesta, a preto sa v nej architekti a urbanisti musia detailne zaoberať nielen architektúrou budov, ale oveľa viac celkovým urbanizmom, usporiadaním verejných priestorov a organizáciou pohybu ľudí a dopravy.

Zatiaľ čo organizácia zástavby a regulačné podmienky boli dané mestom už od realizácie prvých objektov v zóne, ktorými je dnešný Tower 115 či budova SND, neskôr vznikajúce objekty tento systém rešpektujú a postupne kreujú plnohodnotnú mestskú štvrť.

Priestor priateľský k chodcom

Na koncepčnom riešení verejných priestorov v celej zóne pracuje už niekoľko mesiacov renomovaná barcelonská architektka a urbanistka Beth Galí.

„Definovanie toho, ako sa ľudia majú a budú v zóne pohybovať, je prvým a nevyhnutným krokom, ktorý predchádza finálnemu návrhu vzhľadu a formy verejných priestorov v zóne, až po detaily, akým je výber povrchov alebo mestského mobiliáru,“ vysvetľuje svoj prístup a systém práce Beth Galí.

Podľa Beth Galí, stará myšlienka „čím viac jazdných pruhov, tým menšia hustota automobilov v mestách“ sa ukázala ako nesprávna. Mestské ulice nie sú cesty, ale bohužiaľ, tendencia nových prístupov k urbanizmu dnes mení ulice na cesty pre autá. Myslí si, že Bratislava má stále čas, aby nespravila rovnaké chyby, ku ktorým došlo v iných mestách.

Dôležitá električka

Pri budúcej organizácii bulváru Pribinova uplatnila B. Galí myšlienku, že všetky možnosti mobility v mestách – pešia mobilita, elektrická kolobežka, bicykel, motocykel, privátna doprava a mestská hromadná doprava – dokážu spolunažívať na jednej ulici bez narušenia priestoru pre chodcov.

Bulvár tvorí hlavnú os projektovanú na mestskej promenáde so stromovou alejou so špecifickým charakterom a identitou. Je akousi linkou prechodu medzi južným a severným sektorom Eurovei. Na juhu tvorí verejné priestranstvá na brehu Dunaja, na severnom konci zase tvorí ulice, ktoré vytvárajú prepojenie s historickým centrom Bratislavy.

Za mimoriadne dynamický a dôležitý element v meste, najmä veľkosti Bratislavy, považuje B. Galí električku. Podľa európskych expertov je električka ideálnym systémom pre mestá s menej ako 800-tisíc obyvateľmi, pretože v mestách nad milión obyvateľov môže vsadenie siete koľají do mestskej štruktúry narušiť pokračovanie mestského rastra.

„Dobrým príkladom je električka vo francúzskom meste Tours, ktoré je veľkosťou skoro ako Bratislavy. Nedávno tam zaviedli električku ako nový systém mobility v centre mesta, pričom trať vedie v blízkosti mnohých dôležitých budov. Výsledkom je vyššia kvalita verejných priestorov, napríklad námestia ktorým vedie trať, aj celkovo zlepšenie mestského života,“ hovorí Beth Galí.

Eurovea City, vizualizácie
5
Galéria
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM