Viac žien za volantom MHD. Dopravný podnik chce prilákať vodičky aj mzdou
Dopravný podnik Bratislava chce zvýšiť svoje rady o ženské pohlavie. Momentálne jazdí po bratislavských uliciach 68 vodičiek.
Dopravný podnik Bratislava a.s. (DPB) chce zvýšiť podiel vodičiek na linkách bratislavskej MHD. V podniku totiž pracuje momentálne na pozícii vodič 1 463 ľudí s vekovým priemerom 48 rokov, z toho je len 68 vodičiek – 51 vodičiek električiek, 16 vodičiek autobusov a jednu vodičku trolejbusu.
Výhody žien
DPB chce nové vodičky prilákať nielen na dobré zázemie, ale aj férové a motivujúce odmeňovanie a rovnaké podmienky ako pre mužov. Výhodou pre ženy, ktoré sa chcú stať vodičkami bratislavskej MHD, je vzťah k ľuďom, nakoľko denne prepravia stovky cestujúcich, či už deti do škôl alebo dospelých do práce. Samozrejmosťou na výkon tejto pozície je tiež slušné a zdvorilé vystupovanie, trpezlivosť, spoľahlivosť a sebaovládanie.
Žena vodička sa môže rozhodnúť pre akýkoľvek dopravný prostriedok MHD, avšak vodička autobusu a trolejbusu musí spĺňať minimálny vekový limit 24 rokov a vodička električky 20 rokov.
„Naše budúce vodičky musia byť zdravotne spôsobilé a musia taktiež absolvovať psychologické testy a odbornú prípravu. Tie sa dajú aj za podpory svojich školiacich pracovníkov, či nových kolegýň bezproblémovo zvládnuť,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB Milan Urban.
Vodičkou autobusu je už osem rokov Adriana Svoreňová, ktorá denne najazdí okolo 200 kilometrov. Niektorí cestujúci sa žene za volantom potešia, iní to podľa jej slov ani nezaregistrujú. „Oproti mužom – vodičom máme lepší cit a empatiu k ľuďom, nepatríme len k tej vareške. Medzi vodičkami a vodičmi však nie je veľký rozdiel,“ povedala.
Rôzne benefity
Nových zamestnancov chce DPB prilákať aj mzdou. Priemerná mzda vodiča MHD stúpla v roku 2016 oproti roku 2015 o 100 eur a dosiahla tak v tomto roku úroveň 1 202 eur. Okrem základnej tarifnej mzdy zahŕňa kolektívnu výkonnostnú odmenu, rôzne mzdové zvýhodnenia (práca nadčas, práca v sobotu a nedeľu, práca vo sviatok, za zvýšenú namáhavosť), odmeny či náhrady mzdy.
DPB taktiež ponúka na vlastné náklady, pre všetkých budúcich vodičov MHD, preškolenie zo skupín B a C na skupinu D pre autobusy a trolejbusy a na vedenie električiek. Toto preškolenie zabezpečuje vo vlastnom stredisku autoškoly. „Ide o veľký benefit, ktorý mnohé dopravné spoločnosti neponúkajú. Vodičky sa po jeho prijatí zaviažu zotrvať v podniku na dohodnutú dobu,“ povedal Milan Urban.