Takmer každé druhé euro, ktoré vlani Slováci minuli na nákupy, ostalo v obchodoch v Bratislavskom regióne
V slovenských obchodoch sme vlani minuli 18,9 miliárd eur. Takmer polovicu z toho v bratislavskom regióne. Tržby bratislavských obchodníkov tvorili z tých celoslovenských až 47,5 percent. Viete prečo takmer polovica tržieb končí práve v ich rukách?
Ťahúňom slovenskej ekonomiky bol vlani domáci dopyt. Zlepšujúca sa situácia na trhu práce, rastúce mzdy a stagnujúce ceny tovarov a služieb v obchodoch mali na svedomí zvýšenie nákupov a spotreby našich domácností. Vlani sme v obchodoch na Slovensku nechali až takmer 18,9 miliárd eur.
V porovnaní s rokom 2013 sa tržby slovenských maloobchodníkov zvýšili o 3,4 percent. Informovala o tom Jana Glasová, analytička Poštovej banky.
Najviac zarobili v Bratislave
Tak ako pri všetkých ekonomických ukazovateľoch, aj pri maloobchodných tržbách badať regionálne rozdiely. Najviac sa vlani podarilo zarobiť obchodníkom z Bratislavského kraja. Ich tržby tvorili z tých celoslovenských až 47,5 percent. Inak povedané, takmer každé druhé euro sme minuli v obchodoch v bratislavskom regióne. Podiel ostatných regiónov Slovenska sa na celkových tržbách maloobchodu vlani pohyboval od 5,5 percent v Košickom kraji do 8,8 percent v Nitrianskom kraji.
Prečítajte si tiež: Prvých zákazníkov športového obchodu Decathlon dnes privítali zamestnanci potleskom
„Medziročne vyššie tržby dosiahli maloobchodníci v takmer všetkých našich regiónoch. Výnimkou boli len Trnavský kraj, kde sa tržby v porovnaní s rokom 2013 znížili o – 1,4 percenta a Nitriansky kraj s poklesom tržieb o – 0,5 percent,“ informovala analytička Glasová. Naopak podľa jej slov najvýraznejšie dokázali svoje tržby zvýšiť maloobchodníci v Banskobystrickom kraji [o 6,0 percent] a v bratislavskom regióne [o 4,5 percent].
Maloobchodné tržby v SR za rok 2014
| Región | mil. EUR [v b. c.] | podiel | r/r zmena |
| Bratislavský | 8 974 | 47,5% | 4,5% |
| Trnavský | 1 536 | 8,1% | –1,4% |
| Trenčiansky | 1 430 | 7,6% | 3,2% |
| Nitriansky | 1 663 | 8,8% | –0,5% |
| Žilinský | 1 440 | 7,6% | 3,2% |
| Banskobystrický | 1 498 | 7,9% | 6,0% |
| Prešovský | 1 300 | 6,9% | 4,0% |
| Košický | 1 039 | 5,5% | 3,3% |
| Spolu SR | 18 880 | 100,0% | 3,4% |
Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa ŠÚ SR
Hlavné dôvody
Takmer polovica tržieb končí v rukách bratislavských obchodníkov z viacerých dôvodov. „Bratislava a jej okolie sú u obchodníkov obľúbené pre vyššiu hustotu obyvateľstva, lepšie zárobky, a teda i vyššiu kúpnu silu. Väčšia plocha obchodných priestorov je zároveň v Bratislave dôvodom i dôsledkom toho, že ak už na Slovensko má prísť nová značka, tak sa usídli zväčša v hlavnom meste alebo v jeho bezprostrednom okolí,“ informovala Jana Glasová.
Do Bratislavy navyše radi zavítajú za účelom nákupov aj obyvatelia z ostatných kútov Slovenska. Bratislavčan naopak nakupuje v inom regióne krajiny iba vtedy, ak v ňom trávi dovolenku alebo je na návšteve u príbuzných.
Keď už sa Bratislavčan rozhodne za nákupmi vycestovať, tak skôr do okolitého zahraničia. Na druhej strane aj zahraniční turisti pri návšteve Bratislavy čo-to utratia v miestnych obchodoch.
Prečítajte si tiež: Otvorenie Galérie Danubia: Nové obchody, veľké zľavy a najmä veľa Bratislavčanov. Kde sa oplatí nakupovať?
Pri štatistikách tržieb ale nemôžeme vylúčiť ani prípady, kedy centrála obchodov má sídlo v Bratislave a tržby jej filiálok z iných kútov Slovenska sa zarátajú do Bratislavského kraja. Tato situácia síce zväčša neplatí v prípade väčších reťazcov alebo predajní, no niečo obdobné môže platiť napríklad v prípade internetových obchodov.
Na čo utrácame najviac
Vlani nechali či už slovenskí alebo zahraniční zákazníci najviac peňazí, až takmer 8,8 miliárd eur, v nešpecializovaných predajniach. Rôzne supermarkety či hypermarkety tak mali na celkových tržbách nášho maloobchodu podiel až 46,5 percent.
Podľa analytického tímu Poštovej banky podľa ŠÚ SR, sumu 3,3 miliárd eur utŕžili dovedna predajcovia ostatného tovaru [t. j. oblečenia, kozmetiky, šperkov, liekov atď.] a z celkových maloobchodných tržieb si tak ukrojili necelých 18 percent. Predajniam s pohonnými látkami sa vlani podarilo utŕžiť zhruba 2,0 miliárd eur a v obchodoch s nábytkom, elektronikou či iným tovarom pre domácnosti sme nechali vyše 1,8 miliárd eur.
Čerpacie stanice aj predajcovia zariadenia do domácnosti si z celkových tržieb slovenského maloobchodu ukrojili zhruba desatinu.
Tržby internetových obchodov, resp. obchodov mimo predajní, stánkov a trhov predstavovali vlani viac než 1,6 miliárd eur a na celkových maloobchodných tržbách sa podieľali takmer 9 percentami.
| Konkrétna oblasť maloobchodu, tržby za rok 2014 | mil. EUR [v b. c.] | podiel | r/r zmena |
| Nešpecializované predajne [supermarkety, zmiešaný tovar] | 8 781 | 46,5% | 6,3% |
| Potraviny, nápoje a tabak | 460 | 2,4% | –5,8% |
| Pohonné látky | 2 044 | 10,8% | 2,0% |
| Zariadenia pre IKT [PC, telefóny, audio a video prístroje, …] | 411 | 2,2% | –4,4% |
| Tovar pre domácnosť [nábytok, elektr. zariadenia …] | 1 844 | 9,8% | 4,1% |
| Tovar pre kultúru a rekreáciu [tlač, CD, šport, hračky, …] | 331 | 1,8% | –2,2% |
| Ostatný tovar [odevy, lekárne, kozmetika, rastliny, šperky, …] | 3 332 | 17,6% | 1,0% |
| V stánkoch a na trhoch | 44 | 0,2% | –3,0% |
| Mimo predajní, stánkov a trhov [aj predaj cez Internet] | 1 634 | 8,7% | 0,6% |
| Spolu | 18 880 | 100,0% | 3,4% |
Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa ŠÚ SR
Prečítajte si tiež: Nové nákupné centrum: Pharos by mal prvých návštevníkov privítať ešte pred letom. Viete čo ponúkne?