Alexandra Húsková Samospráva

V Petržalke nájdete plagáty s textom "Plaťte 60 euro za nič!". Nový návrh VZN chce totiž spoplatniť väčšinu parkovacích miest

Štyri z piatich miest by mali slúžiť rezidentom. Vyplýva to z návrhu všeobecne záväzného nariadenia, ktoré sa budúci týždeň dostane na stôl miestnym poslancom. Na zajtra - utorok 20.októbra - pripravila samospráva verejnú diskusiu s prezentáciou návrhu.

Ilustračný obrázok k článku V Petržalke nájdete plagáty s textom "Plaťte 60 euro za nič!". Nový návrh VZN chce totiž spoplatniť väčšinu parkovacích miest
Zdroj: Dnes24.sk

Parkovanie v niektorých mestských častiach je často krát skúška nervov, šťastia a náhody. Parkuje sa už všade a to nielen tam, kde sa dá.

Socialistické projektovanie sídlisk nepočítalo s viac ako pár autami na panelák a samozrejme už vôbec nie s dvomi autami na jeden byt. Celomestská parkovacia politika sa rieši na mestskej úrovni a výsledky ešte nepoznáme.

Mestská časť Petržalka začala svoju predstavu parkovacej politiky plniť v tomto roku, zatiaľ však proces sprevádzajú problémy, podozrenia a nesúhlas obyvateľov.

Kam zmiznú autá?

Štyri z piatich parkovacích miest by mali slúžiť rezidentom, teda obyvateľom Petržalky s trvalým pobytom – uvádza vedenie samosprávy vo svojom vyjadrení. Rezidenti si za 60 eur ročne môžu zaplatiť rezidenčnú kartu a získať tak prednosť pri parkovaní.

Mnohým obyvateľom nie je jasné, kde berú na úrade istotu, že miesto na parkovanie si po zavedení politiky a zaplatení karty nájdu, keď reálne nie je dostatočný počet parkovacích miest.

Jeden z argumentov vedenia samosprávy je, že keď mestská časť zavedením rezidenčných kariet pretriedi autá, ktorých majitelia v MČ Petržalka oficiálne nebývajú – parkovacie miesta sa uvoľnia…

Rezidenti a abonenti

„Spoplatnenie parkovania zároveň mestskej časti prinesie zdroje na financovanie nových parkovacích miest,“ informovalo vedenie MČ Petržalka.

Mestská časť podľa slov starostu Vladimíra Bajana z predaja rezidenčných kariet získa každoročne státisíce eur, ktoré skončia na otvorenom transparentnom účte, kde budú účelovo viazané na výstavbu nových parkovacích miest, či parkovacích domov.

Údajne však zo šesťdesiatich eur, čo je cena prvej rezidenčnej karty, pôjde do mestskej časti iba dvanásť. Zvyšných štyridsaťosem bude patriť firme za prevádzkovanie systému parkovacej politiky.

„Petržalka si vo verejnej súťaži našla aj investora, ktorý bude ochotný znášať prvotné náklady aj riziká na vybudovanie samotného parkovacieho systému,“ uviedla Michaela Platznerová.

Samotný priebeh súťaže je však spochybňovaný. Viac si prečítajte tu: Poslanci vyzývajú starostu na odstúpenie. Dôvodom je parkovacia politika

O tom, či bude v Petržalke rezidenčné parkovanie, rozhodnú 27. októbra miestni poslanci. Už o týždeň skôr, teda v utorok 20. októbra o 17.hodine, pripravila k zavedeniu rezidenčného parkovania mestská časť Bratislava-Petržalka verejnú prezentáciu v DK Zrkadlový háj.

“Politikou mestskej časti je to, že prednostne majú zaparkovať obyvatelia s trvalým pobytom v Petržalke a zároveň vyberaním peňazí za parkovanie vytvoriť balík peňazí na budovanie nových parkovacích miest. Spoplatnenie parkovania sa môže zdať nepopulárne. Ale horšie by bolo nerobiť nič. Systém urobí v Petržalke s parkovaním poriadok,” povedal starosta Petržalky Vladimír Bajan.

Petržalčan podľa návrhu vedenia mestskej časti za prvé auto zaplatí 60 eur, za druhé 90 eur a za tretie 120 eur. Abonent, teda človek bez trvalého pobytu v Petržalke, až 800 eur.

Parkovacia politika by mala ľudí primäť k nahlasovaniu trvalých pobytov

“Petržalka má oficiálne 105 tisíc obyvateľov, ale reálne ich tu žije zhruba o 50 tisíc viac. A dane týchto ľudí končia v ich domovských obciach a nie v Petržalke. Napriek tomu, že využívajú služby, ktoré platí naša mestská časť. Cenový rozdiel medzi rezidenčnou a tzv. abonentskou kartou by dlhoročných obyvateľov Petržalky mohol motivovať na to, aby si trvalý pobyt nahlásili u nás,” povedal prednosta úradu Miroslav Štefánik.

Celý systém parkovania za zhruba 1,5 milióna eur má vybudovať víťaz verejnej súťaže, spoločnosť EEI, ktorá prevádzkuje parkovanie vo viacerých slovenských mestách. (napríklad v Košiciach, pozn.red.)

Zároveň sa zaviazala o celoročnú údržbu parkovísk na sedem rokov a každodennú kontrolu toho, že parkovacie miesta využívajú naozaj rezidenti. „Za to získa alikvotnú časť z každej predanej karty,“ vyjadrila sa Michaela Platznerová, hovorkyňa MČ Petržalka.

Podľa kritikov petržalského návrhu je však v zmluve uvedená suma len 3 tisíc eur ročne, ktorú spoločnosť vyčlení na údržbu parkovacích miest.....

Množstvo protichodných tvrdení snáď vysvetlí vedenie Petržalskej samosprávy na zajtrajšej verejnej diskusii, kde by mali novú koncepciu parkovacej politiky aj odprezentovať. Utorok 20.októbra o 17.hodine v DK Zrkadlový háj.

Prečítajte si aj:

Bajan kritizuje petržalských poslancov za nedodanie pripomienok k parkovacej politike

Ako by malo vyzerať parkovanie, alebo 13-krát NIE parkovacej politike v Petržalke

Čo prinesie parkovacia politika Petržalčanom? Rezidentské a abonentské karty, parkovanie do 150 metrov od bytu a menej áut na chodníkoch

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM