Rôzne

Starostovia odmietajú neodborné vyhlásenia ku križovatke Triblavina

Téma rozširovania diaľnice D1 a pripájanie dotknutých obcí je podľa starostov a primátorov predmetom diskusie na úrovni štátnej a verejnej správy už viac ako desať rokov.

Ilustračný obrázok k článku Starostovia odmietajú neodborné vyhlásenia ku križovatke Triblavina
Zdroj: TASR

Starostovia obcí Chorvátsky Grob, Slovenský Grob, Bernolákovo, Ivanka pri Dunaji a primátori miest Svätý Jur i Pezinok odmietajú neodborné vyhlásenia k zmenám v projektoch diaľnice D1 Bratislava-Trnava, križovatka Triblavina. Podľa nich za nimi stoja osobné a politické záujmy jednotlivcov, ktorí nedbajú na každodennú realitu väčšiny občanov. Informujú o tom vo svojom spoločnom vyhlásení.

Diskusia na viac ako desať rokov

Téma rozširovania diaľnice D1 a pripájanie dotknutých obcí je podľa starostov a primátorov predmetom diskusie na úrovni štátnej a verejnej správy už viac ako desať rokov, keď zástupcovia obcí prvý raz iniciovali riešenie nevyhovujúcej situácie. Vítajú všetky kroky vedúce k zlepšeniu dopravy v Bratislavskom kra­ji.

Plánované rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je podľa nich v súlade s dlhodobým plánom rozvoja lokality.

„Zdržanie stavieb, ktoré dopravne riešia náš región, obštrukciami či politickými vyhláseniami, ktoré nemajú odborný základ, môže spôsobiť, že prídeme o prostriedky Európskej únie a skoré riešenie výstavby komunikácií,“ upozorňujú starostovia i primátori dotknutých malokarpatských ob­cí.

Čítajte tiež: Bratislavský obchvat: Čo urobí s dopravou v meste a s parkovaním?

Spoločne odmietajú tvrdenia, že niektoré obce nebudú pripojené na tieto nové dopravné siete. Aktuálnu situáciu dopravy do Bratislavy nepovažujú za dobrú, a preto sa podľa nich nesmie dopustiť, aby sa zastavili rozbehnuté kroky pre jej zlepšenie. „Týmto vyhlasujeme, že odmietame akékoľvek špekulácie a ohradzujeme sa proti politizácii odborných tém,“ skonštatovali spoločne zástupcovia niektorých obcí i miest pod Malými Karpatmi.

Nesúhlas so zmenami

Obyvatelia Bernolákova, Chorvátskeho Grobu, Ivanky pri Dunaji či ďalších dotknutých obcí spustili vo februári petíciu proti zmenám v projektoch diaľnice D1 Bratislava-Trnava, križovatka Triblavina. V petícii vyjadrujú nesúhlas s navrhovanými zmenami v projektoch, pretože sa obávajú rizika dennodenného kolapsu dopravy.

Pôvodne navrhované riešenie diaľnice D1 so šiestimi pruhmi, so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice, sa totiž podľa nich v nadväzujúcom projekte pre stavebné povolenie mení na diaľnicu s ôsmimi pruhmi bez kolektorov a bez pôvodných súvisiacich napojení diaľnice na priľahlé miestne komunikácie.

Bratislavská mestská časť Vajnory pred niekoľkými dňami podala podnet na štátny stavebný dohľad. Domnieva sa totiž, že diaľnica D1 v úseku od križovatky Ivanka – sever po križovatku Triblavina sa realizuje v rozpore so schválenou projektovou dokumentáciou pre stavebné povolenie, a tým aj v rozpore s územným rozhodnutím.

„Zefektívnenie“

Podľa NDS sú stavebné práce v križovatke Triblavina realizované v súlade s právoplatným stavebným povolením. Ako tvrdí, zmenu technického riešenia na tejto stavbe navrhla tak, že nerozširuje územie pre diaľnicu nad rámec vydaného územného rozhodnutia. „Zmena technického riešenia teda nemôže byť v rozpore s územným rozhodnutím, keďže nové technické riešenie nezaberá územie nad rámec tohto rozhodnutia,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Navrhované technické riešenie podľa jej slov súvisí so zefektívnením predmetnej stavby, ako aj nadväzujúcich úsekov medzi Bratislavou a Sencom v rámci skapacitnenia diaľnice D1. „Teda s úsporou finančných prostriedkov,“ podotkla hovorkyňa. V prípade dotknutých obcí tvrdí, že navrhované riešenie nijako nemení okružné križovatky ani ich kapacity.

Nemení sa preto ani spôsob napojenia priľahlých obcí novými cestami, ku ktorých vybudovaniu sa podľa hovorkyne zaviazal BSK 16. januára 2012 v zmluve o spolupráci uzavretej medzi ministerstvom dopravy, NDS a BSK.

„Ak by sa tento záväzok nemal naplniť, bola by NDS nútená prehodnotiť výstavbu samotnej križovatky a realizovať len skapacitnenie D1 v danom úseku,“ dodala Žgravčáková.

Čítajte tiež: NDS: Križovatka Triblavina sa stavia v súlade so stavebným povolením

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM