MRAZIVÉ spomienky na tragédiu: Vystavia TROSKY lietadla, ktoré sa zrútilo na Zlatých pieskoch
Jazero Zlaté piesky je aj 45 rokov po leteckej tragédii plné kusov zo spadnutého lietadla. Niektoré z už vylovených budete môcť vidieť v Múzeu dopravy.
V roku 1976 sa stala najznámejšia havária dopravného lietadla v histórii Československa. Pri jeho páde do jazera Zlaté piesky v Bratislave zahynulo 76 zo 79 ľudí na palube. O viac ako 40 rokov neskôr potápači a leteckí nadšenci objavili na dne jazera trosky, ktoré mali byť podľa dobových svedectiev už dávno zničené.
Expozíciu s troskami lietadla si budú môcť návštevníci Múzea dopravy v Bratislave pozrieť od 28. júla. Výstava potrvá až do konca mája 2022.
Vzácne kusy lietadla
Až neuveriteľne znie, že potápači stále nachádzajú v jazere kusy lietadla. Našli ich aj pri potápaní začiatkom tohto roka.
„Podarilo sa vytiahnuť najväčšie kusisko lietadla. Ide o časť trupu, kde sedel pilot,“ povedal vtedy pre Bratislava24 jeden z potápačov, ktorí sa pravidelne ponárajú do Zlatých pieskov a lovia odtiaľ kusy lietadla, Peter Kubička.
Potápači sa už dávnejšie skontaktovali aj s nadšencami leteckej histórie. „Toto sú také vzácne kusy, že by bolo škoda vyhodiť ich na smetisko. Dávnejšie sme vylovili aj časť krídla a budík z palubnej dosky,“ dodal Kubička.
Obrovské nešťastie
Lietadlo IL-18 (OK-NAB) sa zrútilo doprostred Zlatých pieskov pred takmer 45 rokmi. Nešťastie sa stalo 28. júla 1976 a zomrelo pri ňom 76 ľudí. Neuveriteľné šťastie mali vtedy piati (podľa niektorých zdrojov traja) cestujúci, ktorí sedeli v zadnej časti lietadla a zachránili sa. Prístup na obľúbené bratislavské kúpalisko bol zakázaný ešte aj v roku 1979. Do vody uniklo asi 6 500 kilogramov leteckého benzínu.
Technické problémy
Lietadlo, ktoré letelo z Prahy do Bratislavy pilotoval kapitán Svatoslav Rosa z Ostravy. Starší typ Iľjušina sa dva dni pred haváriou vrátil z líbyjského Tripolisu, kde už mal vážne technické problémy. Odmietnuť letieť pre nespôsobilosť stroja bolo v tých časoch v Československej socialistickej republike (ČSSR) nepredstaviteľné.
Vyšetrovanie ukázalo, že lietadlo, ktorému fungovali iba motory na ľavom krídle, sa dostalo do polohy, z ktorej sa už nedalo ovládať. Začalo prudko klesať, vo výške zhruba 40 metrov preletelo ponad riadiacu vežu bratislavského letiska a v ostrom pravom náklone si to nasmerovalo rovno k jazeru, kde sa zrútilo.