Ilustračný obrázok k článku Primátor Vallo o zvýšenej rýchlosti na D1: Koniec MHD na obchvate?
Zdroj: TASR

Primátor Vallo o zvýšenej rýchlosti na D1: Koniec MHD na obchvate?

Upozornil však aj na hlukovú záťaž a znižovanie bezpečnosti. A to nie je všetko!

Samospráva
Samospráva

Primátor Vallo o zvýšenej rýchlosti na D1: Koniec MHD na obchvate?

Upozornil však aj na hlukovú záťaž a znižovanie bezpečnosti. A to nie je všetko!

Ilustračný obrázok k článku Primátor Vallo o zvýšenej rýchlosti na D1: Koniec MHD na obchvate?
Zdroj: TASR

Myslí si však, že negatíva povolenia maximálnej rýchlosti 130 km/h vo vnútromestskom priestore prevažujú nad možnými benefitmi. Obáva sa tiež možného obmedzenia a až vylúčenia bratislavskej MHD z diaľničného obchvatu.

Nielen hluková záťaž

„Vyššia rýchlosť spôsobuje vyššiu hlukovú záťaž a emisie priamo v meste, v niektorých prípadoch len desiatky metrov od bytov a domov. Vyššia rýchlosť môže zároveň znižovať aj bezpečnosť, najmä pri menších medzikrižovatkových vzdialenostiach a komplikovanom napájaní diaľničných križovatiek, ktoré bratislavský obchvat má,“ skonštatoval primátor na sociálnej sieti.

Trendom v iných veľkých mestách je podľa neho skôr znižovanie rýchlosti na vnútromestských diaľniciach.

Upozornil na dátum

Vallo zároveň upozorňuje, že pre mesto Bratislava by bolo veľkým problémom, ak by pre vyššiu maximálnu rýchlosť na diaľnici prišlo aj k vylúčeniu vozidiel MHD z obchvatu. „S týmto by sme ako mesto principiálne nemohli súhlasiť. Dopravný podnik Bratislava (DPB) síce nateraz získal dočasné výnimky k minimálnej povolenej rýchlosti pre autobusy MHD, ktoré jazdia po obchvate, tie však platia len do augusta 2022,“ poznamenal.

Obrovské straty

Potenciálne vylúčenie MHD z obchvatu by podľa primátora znamenalo obrovské časové straty pre cestujúcich a nezanedbateľné navýšenie nákladov na prevádzkovanie verejnej dopravy. Viaceré nosné linky MHD, ktoré v súčasnosti využívajú diaľničný obchvat, by podľa Valla bolo nutné pretrasovať, a pre niektoré z nich ani neexistuje logická alternatíva. „V prípade dopravných uzáver by sa tiež radikálne obmedzili možnosť obchádzok pre MHD,“ skonštatoval.

DPB tvrdí, že má vo flotilách vozidlá, ktoré sú určené na premávku MHD a na rozdiel od diaľkových autobusov je ich maximálna rýchlosť, aj vzhľadom na konštrukčné možnosti, usporiadanie interiéru i jeho bezpečnostné prvky, limitovaná. „V súvislosti so zvýšením maximálnej povolenej rýchlosti na bratislavskom obchvate žiadal DPB výnimku, ktorej nateraz vyhovel Krajský dopravný inšpektorát Bratislava, avšak nejde o trvalé, systémové riešenie, ktoré DPB požaduje na vyriešenie celého problému,“ uviedol hovorca mestského dopravcu Martin Chlebovec.

Čo je prioritou

Prioritou DPB je ponechanie liniek MHD, ktorých trasy pre dostupnosť hromadnej dopravy v rôznych častiach Bratislavy nevyhnutne premávajú aj po diaľničnom obchvate. „Na rozdiel od väčšiny iných miest obchvat vedie stredom mesta, a teda plní aj nezastupiteľnú funkciu prepájania jednotlivých častí metropoly Slovenska,“ podotkol Chlebovec. Prípadná výluka MHD by sa týkala liniek 21, 65, 92, 96, 98, 192, 196 a aj tých, ktorých trasy DPB bude musieť zmeniť po dokončení rýchlostnej cesty R7.

Obchádzky by okrem zhoršenia komfortu pre cestujúcich MHD znamenali podľa dopravcu aj výrazný zásah do jeho rozpočtu. „Podľa prepočtov DPB by mohlo ísť až o 340.000 km za rok navyše, čo automaticky znamená vyššiu spotrebu pohonných hmôt a v neposlednom rade aj väčšiu tvorbu emisií. V prípade vylúčenia MHD z diaľnic a rýchlostných ciest by došlo k značnému predĺženiu času cestovania cestujúcich, čo by bolo v rozpore s deklarovanou podporou verejnej dopravy,“ spresnil Chlebovec. Podotkol, že v zahraničí MHD nielen premáva úsekmi mestských diaľnic, ale v niektorých prípadoch dokonca využíva vyhradené jazdné pruhy.

Líniové riadenie dopravy

Hlavné mesto deklaruje pripravenosť rokovať s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a ministerstvom dopravy o riešeniach, ktoré zachovajú čo najviac benefitov inteligentného riadenia obchvatu, ale bez negatívnych dosahov na MHD a kvalitu života Bratislavčanov.

Na bratislavskej diaľnici D1 spustili vo štvrtok moderné líniové riadenie dopravy. Nové premenlivé svetelné dopravné značky začali fungovať nad jazdnými pruhmi diaľnice v celej jej dĺžke na území hlavného mesta.

Po obchvate bude možné v istom období jazdiť rýchlosťou až 130 km/h, a to v čase nižších dopravných intenzít a za priaznivých poveternostných podmienok. Počas dopravnej špičky treba počítať s výraznejším obmedzením rýchlosti.

Zavedením systému sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah, zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky.

Foto: ilustračné

🛣Národná diaľničná spoločnosť oznámila, že oddnes spúšťa na časti diaľničného obchvatu D1 v Bratislave...

Posted by Matúš Vallo má rád Bratislavu on Thursday, August 26, 2021
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín