Pred 113 rokmi v Bratislave vzlietol prvý vrtuľník. Ján Bahýľ ho zostrojil v továrni na koče
Šikovný konštruktér uskutočnil prvý let vrtuľníkom vlastnej výroby. Vzniesol sa v ňom do výšky štyroch metrov a preletel kilometer a pol.
Túžba vzniesť sa do výšok je stará ako ľudstvo samotné. O to, že dnes nie je problém pozrieť sa na svet z vtáčej perspektívy, sa pričinil aj slovenský vynálezca a konštruktér Ján Bahýľ. Aj keď nebol bratislavským rodákom (narodil sa 25. mája 1856 vo Zvolenskej Slatine), jeho veľké vynálezy sa spájajú práve s našim mestom.
S hlavou v oblakoch
Jána Bahýľa už ako malého chlapca fascinovalo lietanie a vynikal najmä v kreslení. Už na vojenčine vytvoril rôzne návrhy technických vylepšení pre rôzne stroje, akými boli napríklad tanky. Bol priekopníkom v lietaní a z spod jeho rúk vyšla nakoniec aj konštrukcia vrtuľníka.
V blízkej Viedni ho v roku 1888 očarila vzduchoplavecká výstava, na ktorej študoval zákonitosti vzduchoplavby. O šesť rokov neskôr prišiel s návrhom konštrukcie vrtuľníka, ktorý poháňala ľudská sila. Vynález sa síce nezrealizoval, zapálený konštruktér však pokračoval ďalej a snažil sa návrh vylepšiť.
Avion vzlietol
V marci roku 1895 prišiel do Bratislavy. Súčasťou jeho batožiny bola aj rozpracovaná konštrukciu stroja s dvoma protibežnými štvorlistými vrtuľami. S týmto modelom absolvoval v Bratislave prvý pokus o vzlet. Na návrh rotorovej sústavy na pohon vrtuľníka sa mu 13. augusta 1895 podarilo získať z Viedne patentnú listinu č. 3392 podpísanú samotným cisárom Františkom Jozefom I.
Bahýľ bol zamestnaný v Marschallovej továrni v Bratislave. Majiteľ továrne na výrobu vozov a kočov podal Bahýľovi pomocnú ruku a poskytol mu potrebnú finančnú pomoc. Spoločne sa pustili do konštrukcie nového modelu vrtuľníka. Ján Bahýľ svoj vrtuľník postavil v rokoch 1900 až 1903 v Marschallovej výrobni kočiarov. Najvýznamnejším posunom bolo získanie vhodného motora na pohon lietajúceho stroja.
Vylepšený vrtuľník, ktorý nazval Avion, mal pri dĺžke 6,5 metra štyri kolesá, motor a konštrukciu z kovových trubíc s priemerom 90 mm. Po prvý raz vzlietol 5. mája 1905 v Bratislave do výšky 4 metrov a preletel 1 500 metrov, čo zaprotokolovala aj medzinárodná vzduchoplavecká organizácia. Vrtuľník potom Bahýľ prihlásil na patentovanie do Budapešti. Uhorská ohlasovňa patentov v januári v roku 1906 vydala na Bahýľovu konštrukciu patent. Ďalší osud vrtuľníka, žiaľ, nepoznáme.
Ján Bahýľ zomrel 13. marca 1916 v Bratislave a pochovaný je na evanjelickom cintoríne pri Kozej bráne pod náhrobkom, ktorý si navrhol.