Potrebuje Bratislava stanicu Filiálka? Ukázať má Štúdia realizovateľnosti
Primátor Ivo Nesrovnal uvažuje aj nad severo-južným prepojením železničnej siete cez rieku Dunaj, rovnako aj nad spojením letísk Bratislava – Viedeň železnicou.
Vybudovanie železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte v hlavnom meste bude závisieť až od výsledkov Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava. Tento dokument má totiž zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v Bratislave.
„Postoj Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) k Železničnej stanici Filiálka bude vychádzať z výsledkov predmetnej štúdie. Rovnako štúdia zhodnotí aj potrebu vybudovania terminálov integrovanej osobnej prepravy,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Rozšírenie železničnej siete
Vypracovanie štúdie sa očakáva v auguste 2017 s výstupom komplexného riešenia železničnej siete a jej vzťahov na dopravný systém Bratislavy a okolia, s nadväznosťou na aktuálny územný generel dopravy.
„V súčasnosti prebieha na Úrade pre verejné obstarávanie vyhodnocovanie verejnej súťaže Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava,“ spresnila hovorkyňa. Vybudovanie stanice Filiálka bolo dlhodobo plánované v rámci prepojenia koridorov TEN-T na území Bratislavy. Na základe štúdie realizovateľnosti zo septembra 2012 sa však tento projekt nerealizoval.
Čítajte tiež: Mesto chce problémy s dopravou vyriešiť obnovou železničnej stanice Filiálka
Bratislavský magistrát dlhšie poukazuje na to, že je v hlavnom meste potrebné rozšíriť železničnú sieť a zapojiť do prepravy ľudí práve železnicu. „Vhodným priestorom na ďalšiu železničnú stanicu sa javí práve okolie Trnavského mýta, kde historicky takáto stanica aj bola. Na Trnavskom mýte by ľudia prestúpili z vlakov bezpečne a pohodlne na MHD, keďže práve tu je spádová oblasť z viacerých vstupov do Bratislavy,“ priblížila hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.
Nové spojenia
Podľa bratislavského primátora Iva Nesrovnala je dôležité začať uvažovať aj nad severo-južným prepojením železničnej siete cez rieku Dunaj, rovnako aj nad spojením letísk Bratislava – Viedeň železnicou. Podľa Pavlikovej v rámci severo-južného prepojenia existuje hypotetická možnosť spojenia železničných tratí prepojením staníc Bratislava Petržalka a Bratislava Filiálka.
„Pôvodná trasa nebola odsúhlasená na základe výsledkov štúdie, takže je potrebné znovu prehodnotiť alternatívy takéhoto prepojenia,“ spresnila hovorkyňa.
Myšlienku prepojenia letísk Bratislava a Viedeň vnímajú ŽSR pozitívne. Ako však podotýkajú, pre úspešnú realizáciu je však potrebná aj iniciatíva zo strany rakúskej železničnej spoločnosti. Napríklad prehodnotením využívania existujúceho železničného prepojenia Schwechat Gotzendorf s pokračovaním Kittsee – Bratislava Petržalka. Prípadne nové prepojenie Wolfstahl – Kittsee – Bratislava Petržalka," vysvetlila Pavliková.
Čítajte tiež: Vyrieši dopravnú situáciu v hlavnom meste obnova železničnej stanice Filiálka?
Približné termíny realizácie podľa jej slov nie sú známe a závisia aj od finančnej vitality na rakúskej strane. „Predpokladáme, že samotná Štúdia pre dopravný uzol Bratislava dá aspoň čiastočné odpovede aj na tieto otázky,“ podotkla hovorkyňa ŽSR.
Zlepšenie dostupnosti mestských častí
V Bratislave by malo do roku 2020 taktiež vyrásť sedem nových železničných zastávok – terminálov integrovanej osobnej prepravy. Zvýšiť by mali dostupnosť Vrakune, Ružinova, Devínskej Novej Vsi, Dúbravky, Karlovej Vsi či Kramárov a umožniť cestujúcim lepší integrovaný prestup medzi železničnou a mestskou hromadnou dopravou.
Vo februári ministerstvo dopravy informovalo, že pre všetky terminály sú spracované dokumentácie pre územné rozhodnutie a prebieha získavanie územných rozhodnutí. Predpokladané náklady sú podľa ministerstva dopravy na úrovni 60 miliónov eur. Z celkových výdavkov by mala Európska únia prefinancovať 85 percent investičných nákladov.
Prečítajte si tiež: Rebríček TOP 5 najschátralejších lokalít Bratislavy