Nina Táborská Rôzne

Rebríček TOP 5 najschátralejších lokalít Bratislavy

Filiálka, Jaskovský rad, Zimný prístav a iné. Tieto lokality podľa Bratislavčanov do širšieho centra Bratislavy nepatria. Rozhodli o tom v ankete.

Ilustračný obrázok k článku Rebríček TOP 5 najschátralejších lokalít Bratislavy
Zdroj: Dnes24.sk

Občianska iniciatíva „Bratislava – mesto kde chcem žiť“ realizovala v januári na známej sociálnej sieti hlasovanie o tom, ktorý zo zanedbaných, nevyužitých priestorov nepatrí do širšieho centra Bratislavy. Do ankety sa zapojilo viac ako 1 200 respondentov. Z piatich vytipovaných lokalít vybrali Filiálku pri Račianskom mýte.

Výsledné poradie hlasovania Bratislavčanov o najviac schátranú lokalitu, ktorá by si zaslúžila novú tvár:

1. Filiálka

2. Bývalé kúpalisko Lido – Einsteinova

3. Landererova

4. Zimný prístav

5. Jaskový rad

Spustnuté lokality uprostred mesta

Ľudia mohli známkami od 1 do 5 ohodnotiť okrem spomínanej Filiálky ešte Jaskový rad, Zimný prístav, Bývalé kúpalisko Lido – Einsteinova a pustnúci areál Jurkovičovej teplárne na Landererovej.

Rebríček TOP 5 najhorších brownfieldov (slovo browfield označuje rokmi nevyužité, opustené miesta, ktoré časom chátrajú, sú neudržiavané a mnohokrát i nebezpečné ) v širšom centre Bratislavy pomáhal zostavovať architekt a urbanista Peter Žalman.

„Vybrané lokality sa vyznačujú prázdnom, nevyužitou šancou dočasne sa postarať o opustené územie,“ vysvetlil Žalman, podľa ktorého by stačilo lokalitu hoci len upratať, vysadiť tam zeleň, urobiť ihrisko, niečo dočasné s odkazom: keď príde čas a prídu peniaze, postavíme tu niečo iné. „Mesto je ako taká skladačka a tieto schátrané miesta sú chýbajúce súčiastky nie dobre fungujúceho organizmu,“ povedal.

Prečo Filiálka

Filiálka je typickým reprezentantom opusteného miesta. Najhoršiu známku dostala opustená stanica, kde vlak nestál 20 rokov, podľa Žalmana kvôli sklamaniu ľudí, ktorí každú chvíľu čakali, že sa tam začne niečo diať, no zatiaľ je to len škaredé miesto s koľajnicami uprostred.

Výkonný riaditeľ Inštitútu urbánneho rozvoja (IUR) Juraj Suchánek s myslí, že súčasný stav Filiálky je dôsledkom toho, že už niekoľko desaťročí slúži najmä ako priestorová rezerva, bez jasného rozhodnutia o jej ďalšom využití. „Pre železnice, mesto, ale najmä pre obyvateľov z okolia by bolo vhodné, ak by bola ochota nájsť aspoň dočasné využitie tohto priestoru. Vzniknúť tu môžu ihriská, alebo aj podobný priestor ako Šafko s kontajnermi," myslí si.

V súčasnosti však primátor Ivo Nesrovnal má s Filiálkou isté plány. Hlavné mesto totiž potrebuje vyriešiť otázku mobility, nakoľko do Bratislavy podľa odhadov denne prúdia tisícky ľudí a dopravné zápchy komplikujú život obyvateľom mesta. Jedným z možných riešení má byť práve obnova mestskej železničnej stanice Filiálka.

Odkiaľ by mala vyjsť iniciatíva na zmenu?

Podľa Juraja Suchánka z IUR, by iniciatíva na premenu brownfieldov mala vyjsť zo strany vlastníkov pozemkov v týchto lokalitách. „Prirodzeným motívom je snaha o zhodnotenie vlastného pozemku. Dotknuté sú nielen pozemky priamo na brownfielde, ale aj susedné pozemky, pre ktoré takéto lokality znamenajú zníženú kvalitu prostredia,“ hovorí.

Nezisková organizácia IUR združuje všetky profesie pôsobiace v oblasti urbánneho rozvoja a tvorby krajiny – architektov, inžinierov, projektantov, developerov, stavebné firmy, ale aj investorov, samosprávy a štátnu správu.

Prečítajte s tiež: Pozrite si rebríček 5 najškaredších dopravných uzlov v Bratislave + FOTO

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM