Ilustračný obrázok k článku Táto cesta preťala historické jadro Bratislavy. Podarí sa prepojiť Podhradie a centrum mesta?
5
Galéria
Zdroj: DPB, a. s.

Táto cesta preťala historické jadro Bratislavy. Podarí sa prepojiť Podhradie a centrum mesta?

Aspoň čiastočne sa o to pokúsia architekti v rámci mestskej iniciatívy Živé miesta. Projekt považujú za skutočnú výzvu.

Rôzne Správy
Rôzne Správy

Táto cesta preťala historické jadro Bratislavy. Podarí sa prepojiť Podhradie a centrum mesta?

Aspoň čiastočne sa o to pokúsia architekti v rámci mestskej iniciatívy Živé miesta. Projekt považujú za skutočnú výzvu.

Ilustračný obrázok k článku Táto cesta preťala historické jadro Bratislavy. Podarí sa prepojiť Podhradie a centrum mesta?
5
Galéria
Zdroj: DPB, a. s.

Podhradie a historické centrum sú atraktívne a populárne miesta navštevované nielen Bratislavčanmi, ale aj turistami z celého sveta. Tvoria podstatnú časť identity mesta. Ľudí láka atmosféra históriou presiaknutej Kapitulskej ulice, okolia Dómu sv. Martina a hradieb pozdĺž Staromestskej ulice. Dostať sa však odtiaľ do Podhradia či na Hrad, nie je jednoduché.

Obnova hradieb

Architekti v rámci mestskej iniciatívy Živé miesta navrhnú lepšie prepojenie podhradia a centra, skvalitnenie verejných priestorov v zóne Zochova i ďalšie projekty v mestských častiach Bratislavy. Informovala o tom Marcela Glevická z Metropolitného inštitútu Bratislavy.

Architekti pripravia koncepciu pre obnovu hradieb v kontexte širšieho okolia. Následne budú pracovať na hlbšom rozpracovaní do projektovej dokumentácie práve pre riešenie prepojenia hradieb a hradného kopca ponad Staromestskú ulicu. Táto frekventovaná ulica je totiž deliacou hranicou. Ako pokračovanie Mosta SNP v 70. rokoch minulého storočia rozdelila historické centrum.

„Momentálne je prepojenie hradného kopca a centra mesta komplikované. Kvalitnejšie a funkčnejšie prepojenie týchto dvoch frekventovaných lokalít je preto hlavnou časťou zadania projektu,“ spresnila Glevická. Hradby počas minulého roka čiastočne rekonštruovali, aby mohli byť sprístupnené pre návštevníkov. Pre ľudí, ktorí chcú prejsť z podhradia na hradby, je v súčasnosti jedinou možnosťou takzvaná Albertova lávka.

Návrh pre nové prepojenie podhradia je podľa MIB architektonickou výzvou. Posledná kompletná rekonštrukcia hradieb, ktorá naposledy riešila premostenie, sa diala v rámci rekonštrukcie od kolektívu autorov pod vedením architekta Ilja Skočeka v 70. a 80. rokoch minulého storočia.

Chodci a cyklisti

Mesto chce riešiť aj zlepšenie mobility chodcov a cyklistov v zóne Zochova, ktorá sa nachádza neďaleko hradieb. Ide o významný dopravný uzol pešej, automobilovej i mestskej hromadnej dopravy a symbolickú bránu na hradné návršie či na staromestské korzo. Vďaka tomuto je toto miesto veľmi frekventované. „Jeho súčasná pobytová kvalita je nízka a pôsobí zanedbane,“ priblížila Glevická.

Riešením bude zlepšenie mobility chodcov a cyklistov rozšírením chodníkov a zvýšením celkovej bezbariérovosti.

Obnova má byť podľa samosprávy realizovaná na prístreškoch podchodov a nevyužívanom objekte verejných záchodov pri kláštore Kapucínov. Plochy zelene budú revitalizované a v dostupnej miere rozšírené tak, aby sa vytvorilo prístupnejšie zelené miesto na oddych.

Tri zóny

Architektonické návrhy budú prebiehať v troch etapách podľa troch zón. Prvá je od vyústenia Župného námestia k zastávke Zochova v smere na Hodžovo námestie. Druhá zahŕňa východ z podchodu a zastávku Zochova v smere do Petržalky a tretia zóna je od zelenej plochy popri ulici Pilárikova smerom na nadjazd okolo Zámockej ulice po Kapucínsku.

Viac o nových projektoch v Bratislave

Kultúrne hradby a remeselné dielne
5
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: Dnes24.sk/TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín