Petržalka a Ružinov dali návrhu parkovacej politike zelenú, Nové Mesto nie
Nové Mesto je spolu so Starým Mestom jednou z dvoch najväčších bratislavských mestských častí, ktoré zatiaľ parkovacej politike nedali zelenú.
Zavedeniu parkovacej politiky v hlavnom meste, ktorú chce presadiť primátor Matúš Vallo, dáva Petržalka zelenú. Poslanci mestský návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) k parkovacej politike a návrh k dodatku štatútu hlavného mesta schválili, avšak s viacerými pripomienkami.
Podmienky Petržalky
Súhlasné stanovisko k návrhu VZN obsahuje zo strany petržalskej samosprávy 24 pripomienok. Ide o pripomienky, ktoré zapracovával ako miestny úrad, tak poslanci. Jednou z nich je napríklad to, aby si mestské časti mohli v prechodnom období robiť vlastnú parkovaciu politiku.
„To znamená, že nebudeme teraz 18 mesiacov na niečo čakať, ale v medziobdobí môžeme začať robiť sami. Mesto prisľúbilo spoluprácu, čo je naozaj super, lebo sa to bude jednoduchšie robiť v spolupráci,“ poznamenal Hrčka s tým, že mestská časť chce vo všetkých „možných mierach“ zvýhodniť obyvateľov s trvalým pobytom v Petržalke. Návrh dodatku štatútu hlavného mesta so súhlasným stanoviskom petržalskej samosprávy obsahuje sedem pripomienok.
Viac sa dočítate tu:
Ružinov dáva zelenú
Zavedeniu parkovacej politiky v hlavnom meste dáva zelenú aj Ružinov. Vyplýva to z rozhodnutia miestnej komisie dopravy. Na ňu totiž miestne zastupiteľstvo delegovalo právomoc vypracovať pripomienky k mestskému návrhu všeobecne záväzného nariadenia (VZN) k parkovacej politike, ktorú chce presadiť bratislavský primátor Matúš Vallo.
„Komisia dopravy prijatie VZN podporila a zároveň uviedla niekoľko podmienok, ktoré žiadal pri jeho schvaľovaní zohľadniť,“ uviedla Tatiana Tóthová, riaditeľka komunikačného oddelenia ružinovského miestneho úradu. V súvislosti so zavádzaním parkovacej politiky je napríklad podľa nej dôležité vyriešiť aj majetkovo-právne vzťahy k niektorým pozemkom a spevneným plochám mimo miestnych komunikácií, či rozšíriť parkovacie kapacity na miestach, kde by boli nedostatočné.
„Parkovanie je v Ružinove problémom číslo jedna. Obyvatelia z Nív, najmä z oblasti 500 bytov, už roky tlačia na vytvorenie rezidentských zón. Ide o komplexný problém, ktorému musíme čeliť,“ zhodnotil starosta Ružinova Martin Chren. Okrem riešenia rezidentských zón bude podľa neho potrebné myslieť aj na parkovacie domy a kvalitnejšiu a rýchlejšiu MHD. K parkovacej politike sa vrátia miestni poslanci ešte 28. mája na mimoriadnom rokovaní.
Nové Mesto nesúhlasí
Zavedenie parkovacej politiky v hlavnom meste v takej podobe, ako ju navrhuje súčasné vedenie radnice pod vedením primátora Matúša Valla, neprešlo ani cez poslancov v Novom Meste. Tí totiž na štvrtkovom (16. 5.) mimoriadnom rokovaní neodsúhlasili mestský návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) k parkovacej politike a návrh k dodatku štatútu hlavného mesta.
Starostu Nového Mesta Rudolfa Kusého mrzí, že hoci poslanci schválili pripomienky, samotné VZN ani návrh zmeny štatútu nezískal v zastupiteľstve súhlas. „Návrh magistrátu nie je dokonalý, ale oceňujem, že po rokoch prázdnych rečí sa intenzívne pracuje na spustení parkovacej politiky, pričom pôvodne predložené dokumenty sa priebežne upravujú aj na základe stoviek pripomienok obyvateľov Bratislavy,“ píše Kusý na sociálnej sieti s tým, že hlavné mesto má pred sebou množstvo práce, aby „sa celý systém zmysluplne rozbehol“.
Šéf novomestskej samosprávy zároveň poznamenáva, že sa mestská časť aktívne pripravuje na zavedenie novej parkovacej politiky. Situáciu za „katastrofálnu“ označuje najmä v okolí nemocníc na Kramároch a v okolí štadiónov. „Spracovali sme štúdie riešenia parkovania na väčšine územia Nového Mesta. V súvislosti s prípravou projektu rezidenčného parkovania sme vypracovali dopravný projekt v území okolo zimného štadióna a NTC, ktorý chceme spustiť čo najskôr,“ dopĺňa Kusý.
Nové Mesto je spolu so Starým Mestom jednou z dvoch najväčších bratislavských mestských častí, ktoré zatiaľ parkovacej politike nedali zelenú. Zvyšné dve veľké samosprávy, teda Petržalka a Ružinov, mestské návrhy podporili, avšak s pripomienkami. Nové pravidlá odsúhlasila už napríklad aj Dúbravka, naopak, Vrakuňa žiada návrhy dopracovať.
Parkovacia politika
Spustenie parkovacej politiky v Bratislave sa v prvých zónach očakáva od roka 2021. Magistrát v apríli zverejnil návrh, podľa ktorého sa má v štyroch tarifných pásmach za parkovanie platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Rezidenti si majú za parkovaciu kartu zaplatiť za prvé auto v domácnosti 49 eur za rok, za druhé 150 eur a za tretie 500 eur za rok. Abonenti od 500 až po 1500 eur za rok. Mesto pripúšťa, že sa návrh cien a podmienok parkovacej politiky môže ešte zmeniť.
Plánovanú parkovaciu politiku momentálne pripomienkujú mestské časti a od 22. mája bude návrh všeobecne záväzného nariadenia môcť počas desiatich dní oficiálne pripomienkovať aj verejnosť. O tom, kedy presne a za akých podmienok bude parkovacia politika prijatá, majú rozhodovať v júni bratislavskí mestskí poslanci.
Ak chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia, sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.