Samospráva

Parkovacia politika vstupuje do platnosti, v praxi sa ešte neprejaví

Nariadenie o jednotnej parkovacej politike v Bratislave schválené koncom minulého roka vstupuje dnešným dňom do platnosti.

Ilustračný obrázok k článku Parkovacia politika vstupuje do platnosti, v praxi sa ešte neprejaví
11
Galéria

Nastavenie jasných pravidiel parkovacej politiky či zvýhodnenie Bratislavčanov v parkovaní sa v bratislavských uliciach v najbližších týždňoch neprejaví. Doteraz totiž ešte nebol schválený dodatok k štatútu hlavného mesta, upravujúci deľbu kompetencií mestských častí a magistrátu v parkovacej politike.

Ceny za parkovanie

„Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) je platné a účinné. Avšak na to, aby mestské časti mohli vykonať praktické kroky a opatrenia na realizáciu tohto nariadenia, je potrebné schválenie zmeny štatútu,“ uviedol Marek Papajčík z komunikačného oddelenia magistrátu.

Dodatok k štatútu upravuje deľbu kompetencií hlavného mesta a bratislavských mestských častí vo veci užívania komunikácií I. až IV. triedy. Zároveň splnomocňuje mestské časti schváliť VZN v miestnom zastupiteľstve. Jeho obsahom bude najmä úprava výšky úhrady za dočasné parkovanie, spôsob platenia úhrady a preukázania jej zaplatenia.

„Bez prijatia dodatku k štatútu, ktorým hlavné mesto dáva mestským častiam do užívania miestne komunikácie I. a II. triedy, nemôžu mestské časti zaviesť na týchto komunikáciách, nachádzajúcich sa na ich území, mestskú parkovacia politiku. Schválenie dodatku štatútu je však plne v kompetencii poslancov mestského zastupiteľstva,“ vysvetlil Papajčík.

Parkovacia politika

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal rokoval v pondelok (27.2.) so zástupcami mestských častí. Z ich strany boli podľa magistrátu predložené rôznorodé návrhy, ktoré však musia vyústiť do kompromisnej dohody prospešnej pre všetkých Bratislavčanov. „Pokiaľ sa podarí dospieť k dohode, návrh dodatku štatútu by mal byť predložený na rokovanie mestského zastupiteľstva,“ podotkol Papajčík. Kedy sa tak stane, nespresnil.

Bratislavské mestské časti sa môžu napokon slobodne rozhodnúť, či do jednotnej parkovacej politiky vstúpia. Petržalka, Ružinov, Staré Mesto a Nové Mesto, ktoré sú veľkými a v parkovacej politike kľúčovými mestskými časťami, tak ešte neurobili.

Ja osobne vidím jeden vážny problém v návrhu VZN, a to je otázka mestskej polície. Ak ju už teraz personálne neposilníme, ak nebude vyberať pokuty i v prospech mestských častí, tak ten systém podľa mňa nebude fungovať a bude stratový. Účelom predsa nie je to, aby sme na parkovaciu politiku doplácali,“ uviedol starosta Nového Mesta Rudolf Kusý.

Parkovanie v praxi

Mestská časť Ružinov tvrdí, že aktívne pracuje na parkovacej politike a má už hotovú štúdiu o parkovacích možnostiach v časti Nivy. „Pripravujeme sa na ďalšiu štúdiu zameranú na zvyšné lokality Ružinova, okrem časti Trnávka a Prievoz,“ uviedla hovorkyňa Ružinova Marianna Šebová.

Petržalka tvrdí, že zatiaľ nemá žiadnu kompetenciu na to, aby mohla realizovať parkovaciu politiku na svojom území. „Nebola schválená zmena štatútu a bez toho sa nemôžeme pohnúť. Bez ohľadu na to, či sa naša pracovná skupina bude posúvať rýchlo alebo pomaly,“ povedal prednosta Miestneho úradu v Petržalke Miroslav Štefánik. Ako podotkol, do návrhu zmeny štatútu neboli zapracované zásadné pripomienky, a preto s ním v takej podobe nemôžu súhlasiť. Staré Mesto na otázky TASR doteraz neodpovedalo.

Miestni poslanci Vrakune v utorok (28. 2.) rozhodli, že sa do jednotnej parkovacej politiky ich mestská časť zatiaľ nezapojí. Chcú totiž, aby bol najprv vybudovaný dostatočný počet parkovacích miest a odstavné parkoviská, a až potom zavedený poplatok.

Nelegálne parkovanie v meste
11
Galéria
Zdroj: Cyklokoalícia
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM