Parkovanie v Bratislave: Starostovia stále nie sú jednotní
Jednotná parkovacia politika je jedným z hlavných kľúčov k lepšej doprave v meste a k regulácii verejného priestranstva.
Bratislavčania nemajú kde parkovať, v uliciach stoja autá, ktoré tam nemajú čo hľadať. „Pripravili sme návrh parkovacej politiky, ktorá je jednotná na celom území mesta, zavádza jednotné pravidlá, to znamená zvislé/vodorovné značenie, minimálne/maximálne ceny, charakteristika rezidentov a abonentov – toto je právna strecha, ktorá platí na celom území mesta,“ uviedol primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Rezidentské karty
„Zároveň je systém slobodný v tom, že mestské časti sa môžu pridávať kedy budú potrebovať a tie, ktoré chcú, nemusia čakať na tie, ktoré nechcú.“ Mestské časti si určia cenu rezidentskej a abonentskej karty, určia, kde budú zóny státia, kde bude denné a nočné státie, mestské časti sa rozhodnú kedy sa k tomuto systému pripoja a nebudú brzdiť mestské časti, ktoré tento systém chcú.
„Jednoznačným cieľom je regulovať bratislavské verejné priestranstvá a zvýhodňovať Bratislavčanov,“ povedal primátor. Rezidenti budú mať rezidentské karty a budú parkovať za poplatok vo svojich rezidentských zónach, nerezidenti budú platiť plnú cenu.
„Zároveň systém motivuje nerezidentov, to znamená ľudí, ktorí v Bratislave bývajú a nemajú tu trvalý pobyt, aby si prihlásili trvalý pobyt do Bratislavy a aj tak druhoplánovo pomáhali financovať Bratislavu. V Bratislave žije viac ako stotisíc ľudí, ktorí využívajú infraštruktúru, ale neprispievajú.“ Bratislavčania, ktorí budú jazdiť do iných mestských častí, v nich budú mať 50% zľavu, nebudú považovaní za nerezidentov.
Poplatky za rezidentské karty
„Mesto určuje iba minimálny a maximálny rámec, 20 – 100 eur, ostatné si určí mestská časť. Pre abonentov je tiež stanovené kritérium násobkov rezidentskej karty minimálne a maximálne.“
Cenu aj počet vydaných kariet si určia mestské časti podľa potreby. Nesrovnal predpokladá, že sa do parkovacieho systému zapoja štyri veľké mestské časti. „Návrh, ktorý je na stole, je adaptovaný, oproti pôvodnému je rozšírený o pripomienky mestských častí.“
Regulačný poplatok
Parkovanie bude spoplatnené regulačným poplatkom. Najvýhodnejšie budú parkovať rezidenti vo svojich domácich mestských častiach. Výšku poplatku, fixný ročný poplatok, určí každá mestská časť podľa seba. Obyvatelia Bratislavy budú parkovať v iných mestských častiach s 50% zľavou.
Ak v Bratislave nemáte trvalý pobyt, budete platiť plnú sadzbu.
Ak sa vaša mestská časť nezapojí do spoločnej parkovacej politiky hneď, budete môcť požiadať o mestskú parkovaciu kartu, ktorú vám vydá magistrát. V mestských častiach, ktoré sa do projektu zapoja, budete mať nárok na 50% zľavu rovnako, ako obyvatelia zón, kde spoločná parkovacia politika platiť bude.
Pre nerezidentov chce mesto vybudovať záchytné parkoviská a parkovacie domy.
Návrh VZN, ktorý sa opiera o návrhy mestských častí, interné analýzy, ako aj analýzu spoločnosti Deloitte, pôjde do zastupiteľstva 16. novembra. „V zásade VZN platí hneď po schválení, štatút bude mať ešte možno nejakú ďalšiu lehotu, kým sa doschváli.“
Abonenti vs. rezidenti
Rezidentom sa rozumie fyzická osoba, ktorá je držiteľom vodičského preukazu a motorového vozidla s trvalým pobytom v hlavnom meste. Rezidentom sa bude na základe žiadosti vydávať rezidentská parkovacia karta priradená k motorovému vozidlu s evidenčným číslom, ktorá mu umožní dočasné parkovanie najviac na jeden rok.
Abonentom sa rozumie fyzická osoba, ktorá nemá trvalý pobyt v príslušnej zóne alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorá má miesto podnikania alebo prevádzku v príslušnej zóne alebo právnická osoba – podnikateľ, ktorá má sídlo alebo prevádzku v príslušnej zóne. Abonentom sa bude na základe žiadosti vydávať abonentská parkovacia karta priradená k motorovému vozidlu s evidenčným číslom, ktorá mu umožní dočasné parkovanie v zóne, pre ktorú je karta vydaná, najviac na jeden rok.
Viac miesta pre rezidentov
Spoločná parkovacia politika by mala priniesť viac miesta pre rezidentov, výhodné podmienky pre obyvateľov Bratislavy, spoplatnené parkovanie pre návštevníkov mesta a motiváciu prihlásiť sa na trvalý pobyt aj pre ľudí, ktorí v Bratislave žijú, ale trvalý pobyt majú nahlásený inde.
Cieľom parkovacej politiky je aj dosiahnuť zníženie počtu áut v meste a motivovať návštevníkov mesta použiť alternatívne spôsoby dopravy do a z mesta.