Katarína Winklerová Rôzne

Parkovací dom pre bicykle: Dočkáme sa podobného aj v Bratislave?

Trnava bude prvým mestom na Slovensku s automatickým parkovacím domom pre bicykle. Inšpirovala sa podobnými projektami u našich českých susedov.

Ilustračný obrázok k článku Parkovací dom pre bicykle: Dočkáme sa podobného aj v Bratislave?
3
Galéria

Trnavskí cyklisti sa možno už čoskoro dočkajú parkovacieho domu pre bicykle, ktorý bude stáť medzi železničnou a autobusovou stanicou. Do „cykloveže“ sa zmestí až 120 bicyklov so štandardným vybavením.

Prvý na Slovensku

Ak všetko dobre dopadne a Trnava získa v súťaži dodávateľa, výstavba parkovacieho domu pre bicykle sa môže začať na jeseň tohto roka. Verejné obstarávanie dodávateľa sa má uskutočniť v máji. Na realizáciu projektu získalo Mesto Trnava v októbri minulého roka nenávratný finančný príspevok z Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 – 2020 (IROP) vo výške 505 319 eur, pričom z mestského rozpočtu pôjde na tento účel čiastka viac ako 26 000 eur.

Trnava chce motivovať svojich občanov, aby viac využívali cyklodopravu či už pri dochádzaní do zamestnania, alebo pri trávení voľného času.

Ako uvádza mesto Trnava na svojej webovej stránke, „parkovací dom bude zaisťovať automatický príjem, evidenciu, skladovanie, monitorovanie a výdaj bicyklov. Nadväzujú naň aj ďalšie pripravované projekty ako budovanie cyklotrás alebo bikesharing, ktoré budú súčasťami ucelenej, bezpečnej, rýchlej a priamej siete segregovaných mestských cyklotrás.“

Bratislava zatiaľ bez veže

Trnava sa inšpirovala podobnými projektami v zahraničí. Netreba chodiť ďaleko, stačí zájsť do susednej Českej republiky. Prvý parkovací dom v Európe tam postavili v roku 2013 v Hradci Králové. Ďalšie cykloveže pribudli neskôr v Přerove, Pardubiciach, Třinci a Lysé nad Labem.

V Bratislave zatiaľ plány na výstavbu cykloveže neexistujú. Predseda Cyklokoalície Daniel Duriš by uprednostnil praktickejšie riešenie prízemného či podzemného parkovania bicyklov. „Pri väčšom, nárazovom počte ľudí, ktorí si potrebujú bicykel buď uložiť alebo vybrať z parkovacej veže, vzniká pomerne veľké časové oneskorenie (napr. pri príchode vlaku s väčším počtom ľudí, ktorí majú bicykel vnútri),“ povedal Duriš Bratislava24.sk.

Pokrokom sú aj bežné stojany

Podľa predsedu Cyklokoalície je veža skôr vhodná na dlhodobé uloženie bicykla bez jeho častého používania. Popri vežiach by teda železnice alebo autobusové stanice mali primárne poskytovať aj masové prízemné či podzemné parkovanie bicyklov s kamerovým systémom. „Samozrejme, v Bratislave by zatiaľ stačilo dimenzovať podobné parkovanie na niekoľko desiatok až stoviek bicyklov na staniciach ŽSR a autobusovej stanici. Dôležité je, aby bol priestor pod kamerou alebo strážený SBS,“ doplnil Duriš.

Daniel Duriš vidí problém tiež vo finančnej otázke – za peniaze investované do veže môže byť zabezpečené parkovanie pre niekoľko stoviek bicyklov. „Za posledné roky sa nám podarilo vytvoriť tlak na to, aby vznikli aspoň bežné stojany dostupné na Hlavnej stanici, ŽST Petržalka a pri autobusovej stanici. A to považujeme za úspech. Cieľom je mať parkovanie pre bicykle chránené pred počasím a takisto pred zlodejmi (kamera, SBS, vstup na električenku a pod.),“ dodáva predseda Cyklokoalície.

Parkovací dom pre bicykle
3
Galéria
Zdroj: bratislava.dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie