Na bicykli do práce? V hlavnom meste adrenalínový šport
Tomáš Peciar z bratislavskej Cyklokoalície vidí dôvod, prečo sú cesty v Bratislave preplnené autami celkom jasne. Pre mesto je podľa neho autodoprava stále na prvom mieste. Každý propaguje zdravý životný štýl, no málokto si trúfne ísť do práce na bicykli. V čom aktivista vidí hlavný problém?
„Preprava v rámci mesta je na bicykli rýchlejšia, ekologickejšia, lepšia,“ začína Tomáš Peciar. Bohužiaľ, veľa ľudí by sa do práce prepravovalo na bicykli rado, no nemôže – zo strachu.
„Máme fungujúcu verejnú dopravu, máme peniaze na automobilovú dopravu, mesto podpisuje, sľubuje, no čo stále nemáme, je cyklistická infraštruktúra,“ pokračuje.
Kde to viazne?
Jeden z problémov je podľa aktivistu v tom, že najviac financií sa stále investuje do autodopravy a projekty, ktoré by mali mať prednosť sa stále odkladajú.
„S tým súvisí ďalší a zároveň najpodstatnejší problém, ktorý vychádza z nedostatočnej infraštruktúry,“ hovorí Peciar. Mestu chýba bezpečná cyklistická infraštruktúra, a tak veľa ľudí nemá na výber. Zo strachu o vlastný život uprednostňujú autá. Tomáš Peciar však tvrdí, že vodiči v Bratislave sú rokmi ohľaduplnejší a doprava na bicykli nie je podľa neho nebezpečná, ako si mnohí myslia.
„Za štyri roky sa veľmi zlepšila ohľaduplnosť vodičov voči cyklistom,“ tvrí aktivista z Cyklokoalície a pokračuje: „V Bratislave sa nejazdí nebezpečne. I keď, mohlo by to byť oveľa bezpečnejšie, keby tu boli cyklotrasy. To je zásadný problém.“
Vízie do budúcnosti
Hoci je Peciar presvedčený, že sa v hlavnom meste nebuduje dosť rýchlo a ani nemáme kvalitnú infraštruktúru, na záver predsa len vyjadril optimizmus. „Myslím si a dúfam, že to pôjde k lepšiemu. Bratislava má komisiu pre cyklistickú dopravu a veci sa hýbu hoci pomaly, ale dopredu.“
„Dúfam, že po týchto voľbách príde niekto smelý a rozbehne to vo veľkom štýle a z tohto mesta sa stane udržateľné mesto,“ dodáva na záver.
Petržalka -Mekka cyklodopravy
Bratislavská Petržalka nie je miestom zelene, čo potvrdzuje aj hlavná architektka mesta Ingrid Konrad. V čom ale vidí veľkú budúcnosť je prepojenie Petržalky s plánovanou električkovou traťou spolu s cyklotrasami. „Petržalka by mohla byť mekkou cyklodopravy. Tam je obrovská budúcnosť,“ súhlasí Peciar.