Nina Táborská Rôzne

Deň bez áut: Môžeme si dovoliť nemať auto v Bratislave?

V počte áut hlavné mesto kraľuje, v cyklotrasách zaostáva. Mať auto je status, ísť do práce na bicykli zase adrenalínový šport. Dopravné zápchy, hluk, znečistené prostredie. Vystavujeme sa tomu každý deň. Aké sú riešenia dopravy v hlavnom meste? Aj o tom sa dnes diskutovalo v Dome novinárov.

Ilustračný obrázok k článku Deň bez áut: Môžeme si dovoliť nemať auto v Bratislave?
Zdroj: TASR

V rámci projektu „V mojom meste si môžem dovoliť auto nemať“, sa v Bratislave na Deň bez áut konala beseda, ktorá sa snažila poukázať na riešenia, ktoré prispievajú k trvalo udržateľnému charakteru mesta.

„Priestor, ktorý zaberajú autá je veľmi cenný a dal by sa využiť aj inak,“ hovorí hlavná architektka mesta Ingrid Konrad. Odľahčiť dopravu by mala rozhodne električková trať do Petržalky.

„Petržalka nie je sídlisko v zeleni. Ekologická situácia v tejto mestskej časti je dramatická. Vytvorením električkovej trate s cyklotrasami by sa poznateľne zlepšila aktuálna situácia,“ hovorí Konrad. Takéto dotvorenie by navyše dopomohlo k vytvoreniu trvalo udržateľného charakteru mesta.

Bezpečnosť vs. životné prostredie

Každá minca má dve strany. Zatiaľ čo zástancovia alternatívnej dopravy kričia po ekologických riešeniach, iní sa bijú za to, že bez auta by nemohli fungovať.

Je jasné, že seniori, rodiny, tí ktorí nebývajú priamo v meste, sa nebudú premávať v rannej špičke na bicykloch. V rámci trvalo udržateľného mesta by riešením pre takúto skupinu ľudí mala byť MHD doprava.

„Bratislava má dobre fungujúcu verejnú dopravu,“ tvrdí aktivista z občianskeho združenia Cyklokoalícia Tomáš Peciar. Mesto však podľa neho výrazne zaostáva v cyklodoprave.

„Sľúbilo sa metro a zanedbala sa ostatná doprava, najmä cyklotrasy.“ Uviedol námestník primátora Ján Budaj. „Dneska vďaka zlej infraštruktúre riskujú cyklisti na cestách svoj život,“ dodal.

Peciar však podotkol, že „za štyri roky sa veľmi zlepšila ohľaduplnosť vodičov, navyše v rámci mesta je takáto doprava oveľa rýchlejšia, ekologickejšia aj ekonomickejšia.“ Podľa neho je najväčší problém v tom, že najviac financií sa investuje práve do dopravy.

Aké sú riešenia?

V niektorých častiach mesto neposkytuje ľudom inú možnosť, a ako hovorí Budaj,„občanom sa nedá povedať, seďte doma, nechoďte autom.“

Tí ktorí nemôžu využívať bicykle, či už pre vek alebo strach o vlastný život, môžu použiť verejnú dopravu alebo napríklad car-sharing – zdieľanie automobilov.

Ak niekto nemá vlastný bicykel, mesto zavádza tzv. bike-sharing, čiže požičiavanie mestských bicyklov.

V prípade, že človek nebýva priamo v Bratislave, je tu možnosť dopraviť sa do mesta autobusom alebo autom s tým, že ho môžeme s niekým zdieľať a v meste použiť bicykel, či už vlastný alebo požičaný v rámci bike-sharingu. Autobusy umožňujú prepravu bicyklov, navyše zakúpenie skladacieho bicykla vás vyjde na menej, ako benzín, ktorý miniete v dopravných zápchach po presúvaní sa mestom.

O tom, prečo hlavné mesto potrebuje cyklotrasy a kto sú „Švihaj šuhaji“ vás Bratislava24.sk bude informovať už zajtra.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM