Mesto žiada zrekonštruovať križovatku Kopčianska–Údernícka
Nevybudovaním cestnej svetelnej signalizácie na križovatke Kopčianska–Údernícka sa tu zhorší doprava na neúnosnú mieru.
Križovatka Kopčianska – Údernícka v Petržalke má zásadný dopravný význam a nevybudovaním cestnej svetelnej signalizácie sa tu zhorší doprava na neúnosnú mieru. Varuje predtým hlavné mesto vo svojom stanovisku, ktoré je uverejnené na webe magistrátu.
Križovatka
Petržalský stavebný úrad podľa mesta vydal 19. októbra kolaudačné rozhodnutie k stavbe polyfunkčného bytového domu na Úderníckej. „Urobil tak napriek tomu, že hlavné mesto v zákonnej lehote opakovane nesúhlasilo s vydaním kolaudačného rozhodnutia bez splnenia podmienky vyplývajúcej zo stavebného povolenia – vybudovať križovatku,“ upozorňuje bratislavská samospráva.
Tá tvrdí, že k realizácii križovatky doteraz neprišlo a žiada Petržalku, aby podnikla všetky kroky k tomu, aby bola výstavba križovatky zrealizovaná. Hlavné mesto tvrdí, že investor pri vydaní územného rozhodnutia petržalským stavebným úradom dostal povinnosť vybudovať cestnú svetelnú signalizáciu v križovatke.
Túto podmienku dostal investor podľa Petržalky už v roku 2006. Potreba zriadiť tu svetelnú signalizáciu vychádzala z dopravno-kapacitného posúdenia, keďže situácia na tejto križovatke je neúnosná. „Po vzájomnej dohode s investorom, najmä však s ohľadom na ľudí, bývajúcich v okolí, sme túto podmienku presunuli do II. etapy projektu. Žiaľ, investor začal opäť cúvať a opäť hľadá dôvody a spôsoby, ako sa jej realizácii vyhnúť,“ skonštatovala mestská časť. Petržalka deklaruje, že spolu s mestom hľadá spôsob, ako umožniť stavebnému úradu čo najskôr pristúpiť ku kolaudácii a zároveň neohroziť výstavbu križovatky.
Spor s investorom
Investor polyfunkčného domu spoločnosť Fredriksson však tvrdí, že vyvíja maximálne úsilie pre splnenie podmienky stanovenej v stavebnom povolení a ohradzuje sa voči obvineniam z akéhokoľvek zavádzania, alebo dokonca zo snahy vyhnúť sa realizácii križovatky. Investor je pripravený začať stavebné práce na rekonštrukcii križovatky okamžite po vydaní stavebného povolenia stavebným úradom. Podotýka však, že magistrát a Petržalka stanovili podmienku, aby vybudoval svetelnú križovatku na celkovo siedmich pozemkoch, ktoré nie sú v jeho vlastníctve.
„Magistrát navyše požaduje, aby spoločnosť Fredriksson zabezpečila bezodplatný prevod vlastníctva k pozemkom dotknutým rekonštrukciou do vlastníctva hlavného mesta,“ povedal advokát Milan Tomáško. Investor tvrdí, že nemôže proti vôli súkromných vlastníkov vykonávať akékoľvek stavebné práce na cudzích pozemkoch a rovnako nemôže vynútiť darovanie týchto pozemkov v prospech mesta.
Spoločnosť mala svoju vôľu vybudovať križovatku preukázať aj tým, že zložila v prospech mestskej časti hotovostnú zálohu na náklady výstavby v sume 200 000 eur Okrem toho deklaruje, že vynaložila náklady napríklad na vypracovanie všetkých verzií dokumentácie a inžiniering či vypracovala celkovo 12 rôznych dopravných riešení križovatky. Výsledkom rokovaní s vlastníkmi sú však podľa investora nesúhlasné stanoviská, prípadne nesplniteľné alebo vzájomne protichodné požiadavky.
Fredriksson tvrdí, že mu magistrát vo svojom písomnom stanovisku určil povinnosť buď zabezpečiť vybudovanie križovatky, alebo zabezpečiť dopravno-kapacitné posúdenie vplyvu nárastu dopravného zaťaženia. „Investor stanovenú povinnosť preukázateľne splnil a zabezpečil kvalifikované dopravno-kapacitné posúdenie, ktorého výsledkom bolo konštatovanie zanedbateľného vplyvu stavby investora na aktuálnu dopravnú situáciu,“ povedal Tomáško s tým, že tak bola splnená jedna z alternatív.