MEGATROLEJBUSY na cestách: Po Bratislave bude premávať 50 nových vozidiel
Úplnou novinkou budú vysokokapacitné 24-metrové „megatrolejbusy“, jedny z najdlhších trolejbusov na svete.

Vozový park Dopravného podniku Bratislava sa rozšíri o 50 nových hybridných trolejbusov.
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) v pondelok podpísal so zástupcami bratislavského mestského dopravcu zmluvu o nenávratnom finančnom príspevku na ich nákup. Nové vozidlá by mali dodať do konca budúceho roka. Hradené budú najmä z eurofondov. TASR o tom informoval poradca ministra dopravy pre strategickú a krízovú komunikáciu Ivan Rudolf.
Nové trolejbusy
Trolejbusy budú môcť jazdiť časť trasy pod trolejovým vedením a časť na trakčné batérie. Vybavené budú moderným informačným aj kamerovým systémom, Wi-Fi či nabíjačkami na telefóny.
Medzi nakupovanými vozidlami je aj 16 kusov 24-metrových trolejbusov, ktoré patria medzi najdlhšie na svete.
Jazdiť majú na linke 71 z hlavnej železničnej stanice do Vrakune.
„Je pre nás kľúčové motivovať ľudí, aby presadli z áut do verejnej dopravy, ktorá je neporovnateľne ekologickejšia a trvalo udržateľná,“ skonštatoval Doležal. Pred niekoľkými týždňami ministerstvo rovnako s DPB podpisovalo aj zmluvy na prípravu predĺženia trolejových tratí v Bratislave.
V prípade nákupu 50 nových hybridných trolejbusov je celková výška nenávratného finančného príspevku 43,3 milióna eur. Z eurofondov je vyčlenených 38,8 milióna, zo zdrojov štátneho rozpočtu 4,5 milióna a DPB sa na nákupe nových vozidiel bude podieľať 2,3 miliónmi eur.
Dlháni v uliciach
Bratislavský mestský dopravca informoval, že desiatky nových trolejbusov vyrazia do ulíc hlavného mesta budúci rok. Nákup zahŕňa 11 kusov trolejbusov dĺžky 12 metrov, 23 kusov trolejbusov dĺžky 18 metrov a 16 kusov trolejbusov dĺžky 24 metrov. Rozdiel oproti minulosti nastane v type pohonov. Pomocný dieselový agregát, používaný v doterajších duálnych vozidlách, nahradí elektromotor poháňaný batériou.
„Najväčšou výzvou bude prevádzka 24-metrových veľkokapacitných trolejbusov. Tie sme už v uliciach Bratislavy otestovali a prejazd tými najužšími križovatkami zvládnu bez problémov,“ uviedol predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský. DPB ich plánuje nasadiť na linku 71, 18–metrové trolejbusy budú premávať na predĺženej linke 40 z hlavnej stanice cez autobusovú stanicu k Mostu SNP alebo na súčasnej autobusovej linke 61 medzi hlavnou stanicou a letiskom.
Prevádzkovanie týchto trolejbusov sa spája s projektami výstavby nových trolejbusových tratí medzi autobusovou stanicou a novou budovou Slovenského národného divadla a medzi Trnávkou a nákupným centrom na Ivanskej ceste. Kratšia, 12-metrová verzia trolejbusov umožní spojiť linky 41 a 44 do jednej linky, bez nutnosti prestupovania na zastávke Búdková.