Nina Táborská Samospráva

Kauza "Vitajte v kraji klientelizmu a korupcie" naberá na obrátkach. RegioJet v ostrej kampani v Bratislave pokračuje

Radim Jančura, majiteľ RegioJetu, sa minulý týždeň prostredníctvom bilbórdovej kampane ostro pustil do bratislavského župana Pavla Freša. Namiesto v Bratislavskom kraji, víta ľudí v kraji klientelizmu a korupcie. Odvolať kampaň súkromný prepravca neplánuje.

Ilustračný obrázok k článku Kauza "Vitajte v kraji klientelizmu a korupcie" naberá na obrátkach. RegioJet v ostrej kampani v Bratislave pokračuje
Zdroj: TASR

Podľa RegioJetu spoločnosť splnila všetky zákonné požiadavky potrebné na získanie licencie na prevádzkovanie autobusovej dopravy na trase Bratislava – Nitra – Banská Bystrica. Príslušné úrady ale licenciu zamietli a súkromný prepravca sa pustil do ostrej mediálnej kampane. Od 1. januára zahájil kampaň proti klientelizmu a korupcii.

Tá bola podľa RegioJetu vyprovokovaná vlastnou skúsenosťou s klientelizmom na Bratislavskom samosprávnom kraji, kde je zodpovedný (ako stojí aj na bilbórde) župan Pavol Frešo. Kampaň sa tiež týka Nitrianskeho samosprávneho kraja a župana Milana Belicu, a tiež mesta Nitra, kde je podľa prepravcu zodpovedný primátor Jozef Dvonč.

Nekonečný príbeh vydania licencie

RegioJet požiadal Bratislavský samosprávny kraj o vydanie licencie na diaľkovú nedotovanú autobusovú linku Bratislava – Nitra – Banská Bystrica. BSK v súlade so zákonom požiadal o stanovisko aj Nitriansky a Banskobystrický samosprávný kraj.

Týždeň po podaní žiadosti sa RegioJet podľa našich informácií z neoficiálnych zdrojov dozvedel, že licenciu nezíska, lebo údajne konkurenční dopravcovia podnikli kroky voči vydaniu licencie. Keď RegioJet súhlasil, že spoje nebudú vedené v súbehu s inou dotovanou autobusovou dopravou, prestal podľa prepravcu existovať posledný zákonný dôvod, prečo by BSK či iný kraj nemal licenciu vydať.

„Nedotované spojenie Bratislava – Nitra – Banská Bystrica môže byť prevádzkované tisíckami autobusových dopravcov. Jediný, kdo rozhoduje o existencii daného spojenia je zákazník, teda trh, nie politici,“ povedal majiteľ RegioJetu.

„Získanie licencie tu existuje len preto, aby sa overilo, či dané spojenie nie je v súlade s dotovanou dopravou," doplnil Jančura.

Arriva Nitra vo svojom stanovisku zo 7. októbra 2014 uviedla: „Jednoznačne sme presvedčení, že súčasní dopravcovia ani Nitriansky samosprávny kraj neeviduje v tomto smere žiadne podnety ani pripomienky cestujúcich na rozšírenie dopravnej služby na danom úseku“. Tento argument pre odmietnutie nového dopravcu ale podľa prepravcu nemá žiadnu oporu v zákone. Nitriansky primátor si ale myslí opak a s vyhlásením Arriva Nitra sa stotožňuje.

Klientelizmus vs. logické vyústenie triezvych pohľadov

Arriva a primátor Dvonč sa zhodne odvolávajú aj na „Plán dopravnej obsluhy“, ktorý hovorí, že súčasná situácia sa vyvíja smerom k znižovaniu obslužnosti z dôvodu medziročných poklesov cestujúcich v dôsledku nezamestnanosti a individuálnej dopravy. Totožnosť oboch prehlásení je podľa RegioJetu očividná a ukazuje na to, aký vplyv má na vedenie mesta Nitra spoločnosť Arriva Nitra. Podľa RegieJetu ide o ukážkový príklad klientelizmu.

Dvonč ale zhodu svojho stanoviska so stanoviskom firmy Arriva považuje za logické vyústenie dvoch triezvych a nezávislých pohľadov na momentálnu dopravnú situáciu.

NSK a vo finále aj BSK mali názor primátora Dvonča, ktorý nemá oporu v zákone, ignorovať a BSK malo licenciu vydať. BSK napriek tomu licenciu neudelilo. RegioJet sa preto obrátil na odvolací orgán, ktorým je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Podľa zákona sa žiada o licenciu v kraji, kde začína. Spojenie Bratislava – Nitra – Banská Bystrica má začiatky dva, nielen v BSK, ale i v BBSK. Preto RegioJet požiadal v decembri 2014 o udelenie licencie aj BBSK. Marián Kotleba sa podľa posledných informácií vyjadril, že licenciu udelí.

Neprimeraný nátlak

Primátor Nitry všetky obvinenia súkromného prepravcu odmieta. Podľa bratislavského župana Pavla Freša vytváral RegioJet neprimeraný nátlak. Podľa jeho slov sa spoločnosť dožadovala, aby bola vydaná kladná licencia ihneď a navyše sa prepravca doteraz nezapojil do Bratislavskej integrovanej dopravy v kraji. Nitriansky primátor si rovnako myslí, že zo strany RegioJetu ide o nátlakovú akciu.

Kampaň bola spustená 1. januára 2015, zatiaľ ide o 50 billboardov na území BSK a NSK. Je organizovaná hlavne na január, menšia časť kampane bude dlhodobá. Odhadovaná hodnota je 100-tisíc eur, táto suma ale môže byť ešte navýšená.

Na billboardoch Jančura položil otázku, či ste sa s klientelizmom stretli aj vy a uverejnil aj svoju emailovú adresu. Podľa jeho slov čaká na správy od občanov a bude sa snažiť nájsť cestu, ako osobné príbehy, v ktorých sa ľudia stretli s klientelizmom, zverejniť.

RegioJet: Bilbórdová kampaň v Bratislave
1
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM