ts Rôzne Rôzne

Jazda v MHD bude bez klimatizácie v letných mesiacoch poriadne horúca

Po minulotýždňových búrkach nás tento týždeň zasiahli extrémne vysoké teploty. Hodnoty na teplomeroch dosahovali aj tropických 35 stupňov Celzia.

Ilustračný obrázok k článku Jazda v MHD bude bez klimatizácie v letných mesiacoch poriadne horúca
Zdroj: TASR

Vydržať v takýchto horúčavách v kancelárii či v zápche cestou z práce dá nášmu telu poriadne zabrať. Našťastie pre nás existuje záchrana v podobe klimatizácie, ktorú si v kancelárii či aute pohodlne zapneme a leto je hneď príjemnejšie.

Prepotená jazda

Iné je to ak na prepravu do práce a z práce využívate linky mestskej hromadnej dopravy. Každodenná realita Bratislavčanov v MHD môže vyzerať aj takto: Hneď pri nástupe do preplneného vozidla vás ovalí dusno rozpínajúce sa v neklimatizovanom autobuse. O neznesiteľnom smrade valiacom sa spod paží spolucestujúcich nehovoriac.

Ak ste osoba nižšieho vzrastu a máte to šťastie, že vo vašej tesnej blízkosti stoja vyšší a mohutnejší ľudia, máte čo robiť, aby ste sa vyhli vzájomnému „ovoniavaniu sa“.

Po minúte v neklimatizovanom trolejbuse z vás začne tiecť a vy tak nedobrovoľne prispejete k „idylickej“ atmosfére v MHD.

Kým autobus zastaví na cieľovej zastávke, z vozidla vystúpite ako zmoknuté a roztečené káčatko. Ak vás po takejto jazde čaká ešte nejaké stretnutie, radšej ho presuňte.

Zachráni vás klimatizácia

Záchranou vám počas leta budú plne klimatizované vozidlá MHD. Čo sa týka starých vozidiel MHD, Dopravný podnik Bratislava (DPB) má dva typy klimatizovaných vozidiel.

Tie, v ktorých sa klíma zapína automaticky akonáhle vonkajšia teplota presiahne 24 stupňov a tie, v ktorých ju vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy dispečingu.

Klimatizáciu v nových trolejbusoch a autobusoch ovládajú vodiči. „Zapnú ju akonáhle vonkajšia teplota presiahne 24 stupňov alebo na základe centrálnej výzvy dispečingu. V prevádzke je už 120 nových trolejbusov a 100 nových autobusov,“ informuje Bratislava24.sk hovorkyňa DPB Adriana Volfová. Všetky klimatizované vozidlá sú označené piktogramom.

Na rozdiel od autobusov a trolejbusov pracuje klimatizácia v električkách automaticky, podľa teploty buď kúri, vetrá alebo chladí. V prevádzke je už 60 nových električiek.

Neotvárajte okná v klimatizovanom vozidle

Električky a trolejbusy sú schválené dráhové vozidlá, ktorých spôsobilosť na prevádzku bola overená aj skúškou klimatizácie.

„V električkách a trolejbusoch funguje klimatizácia automaticky podľa hygienických noriem, ktoré zabezpečujú, že vo vozidle cirkuluje nielen chladený, resp. zohrievaný vzduch, ale je zabezpečený aj prívod čerstvého vzduchu zvonka, a to podľa obsaditeľnosti vozidla. Tým je zabezpečené aj vetranie interiéru, a to bez otvorenia čo len jediného okna,“ informuje Volfová.

Mali by ste mať na pamäti, že otváraním okien v klimatizovaných vozidlách znižujete jej účinnosť. Volfová upozorňuje, že akékoľvek otvorené okno len zhoršuje energetickú spotrebu vozidiel a spomaľuje dosiahnutie príjemného prostredia vo vozidlách pomocou klimatizácie.

„Preto v nových električkách a trolejbusoch pri fungujúcej klimatizácii môžu byť okná zaistené zámkom proti otvoreniu,“ uzavrela Volfová. K enormnému úniku vychladeného vzduchu dochádza aj počas státia vozidiel na zastávkach, kedy teplo sála do vozidiel.

Čítajte aj: Potešujúca správa v MHD: Táto jazda je bezplatná

Ilustračný obrázok

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM