HLASUJTE: Ste spokojní s klimatizáciou vo vozidlách MHD?
Tohtoročná jar je teplotne nadpriemerná a bez klimatizácie v MHD by to v týchto dňoch nešlo. Sú podľa vás vozidlá klimatizované dostatočne alebo až príliš?
Jar je v plnom prúde, teploty sa pomaly šplhajú k letným 28 stupňom Celzia a cesta neklimatizovaným, ale aj preklimatizovaným vozidlom môže byť neznesiteľná. Kedy a ako sa spúšťa klimatizácia v bratislavskej MHD?
Klimatizácia v MHD
Dopravný podnik Bratislava, a. s. disponuje spolu 832 vozidlami, rámci toho aj novým vozovým parkom so 120 novými trolejbusmi, 60 električkami a 208 autobusmi, z čoho je 18 elektrobusov. Všetky nové vozidlá sú nízkopodlažné a plne klimatizované.
Klimatizácia v električkách pracuje plne automaticky. Podľa teploty buď kúri, vetrá alebo chladí. Po Bratislave momentálne jazdí 60 nových električiek.
Dopravný podnik disponuje dvomi typmi klimatizovaných autobusov. V jedných sa klíma zapína automaticky, ak vonkajšia teplota presiahne 24 stupňov, v ostatných ju vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy dispečingu. Všetky klimatizované vozidlá sú označené piktogramom.
Okná neotvárajte
V električkách a trolejbusoch funguje klimatizácia automaticky podľa hygienických noriem, ktoré zabezpečujú, že vo vozidle cirkuluje nielen chladený, resp. zohrievaný vzduch, ale je zabezpečený aj prívod čerstvého vzduchu zvonka, a to podľa obsaditeľnosti vozidla. Tým je zabezpečené aj vetranie interiéru, a to bez otvorenia čo len jediného okna.
Dopravný podnik priznáva, že na klimatizované vozidlá denne zaznamenáva rozdielne názory. Niektorí majú „šťastie“ a zväčša natrafia na neklimatizované vozidlá, iní majú klímy plné zuby: „Niekedy je ta klíma prepálená, až ma trasie od zimy,“ píše čitateľka. „Niekedy mám pocit, že sa veziem v pojazdnej kryokomore ako mrazené filé. Reumatológovia sa môžu tešiť,“ pridala sa Ela.
„Žiaľ, poznám niekoľko ľudí, ktorým býva pravidelne v novej električke č. 4 zle kvôli nesprávne nastavenej klimatizácii a musia z nej vystúpiť na čerstvý vzduch,“ napísala Jana.
Bez klimatizácie v MHD je to ale podľa iných počas vysokých teplôt na nevydržanie. „Nevyhoviete všetkým. Takí sme, žiaľ, my ľudia. Čokoľvek urobíte, minimálne polovici národa sa to nebude páčiť. Ja som veľmi spokojná. Či už električky alebo autobusy, ktorými chodím, sú už zväčša nové, čisté, klimatizované,“ napísala Daniela a Alžbeta je podobného názoru: „Radšej klíma než to peklo v niektorých autobusoch!“
„Nuž, bohužiaľ, pre niekoho klíma znamená, že v horúčavách priam mrznete a aspoň, že v zime je príjemné teplúčko. Ale aj tam je niekedy až horúco. Akosi sa absolútne neberie ohľad na to, že v horúčavách sú ľudia sporo oblečení a v zime majú na sebe veľa teplého oblečenia,“ myslí si Vlastimil.