Električka až na koniec Petržalky: Vyhlásili verejné obstarávanie na zhotoviteľa druhej etapy radiály
Električka by nás mala odviezť po Janíkov dvor najneskôr v decembri 2023.
Konečne sa v procese výstavby petržalskej električkovej radiály pohli veci dopredu. Hlavné mesto vyhlásilo verejnú súťaž na vybudovanie električkovej trate v úseku Bosákova – Janíkov dvor, ktorá nadväzuje na prvú etapu električkovej trate Jesenského – Jungmannova. Ukončenie verejného obstarávania je naplánované do septembra 2021. Predpokladaná hodnota zákazky je 90 miliónov eur.
Pribudne 7 zastávok
„Vyhláseniu verejného obstarávania predchádzala povinná kontrola podkladov Ministerstvom dopravy SR, ktoré je v danom projekte riadiacim orgánom. Ešte v deň doručenia výslednej správy z kontroly ministerstva, hlavné mesto odoslalo oznámenie o vyhlásení zákazky do vestníka,“ informovala Bratislava24 hovorkyňa mesta Katarína Rajčanová.
Predpokladaná lehota výstavby električkovej trate je 27 mesiacov.
Naplánovaná trasa električky bude mať dĺžku 4,2 km. Lemovať ju bude zeleň a cyklotrasa. Súčasťou zákazky je aj vybudovanie križovatiek s priečnymi komunikáciami, preloženie inžinierskych sietí a úpravy koryta Chorvátskeho ramena.
V Petržalke na konci prác pribudne ďalších 7 zastávok. Zatiaľ majú pracovné názvy:
Chorvátske rameno
Gessayova
Zrkadlový háj
Stred
Veľký Draždiak
Lietavská
Janíkov dvor
V znamení zelene
Hlavné mesto chce, aby sa električková trať stala súčasťou verejného priestoru. Mala by tak plniť nielen funkciu dopravnú, ale aj funkciu verejného priestoru. „Súčasťou návrhu sú plochy zelene mimo samotného telesa električky a taktiež v priestore nástupísk. Doplnkové funkcie môžu tvoriť napr. malé objekty pre občerstvenie. Mobiliár plôch okolo nástupísk umožní zastavenie a oddych ľudí v bezprostrednej blízkosti trate,“ uvádza hlavné mesto.
Súbežne s električkovou traťou sa vybuduje aj cyklotrasa a tiež pešie a cyklistické prepojenia vrátane lávok pre peších cez Chorvátske rameno.
Petržalčanov tiež poteší rastlina rozchodník, ktorý bude vysadený na trati, podobne ako pri rekonštrukcii Dúbravsko-karloveskej radiály.
Električková trať by sa mala zazelenať aj stromami v boxoch či na voľných plochách. Ráta sa aj s trvalkovými záhonmi, s trávnikmi a lúčnymi porastmi. „Náhradná výsadba za výrub jestvujúcej zelene sa bude realizovať predovšetkým v blízkom okolí trate, pričom tak vzniknú lokality združenej výsadby stromov a tiež krátke aleje,“ dodáva magistrát.
Mosty aj lávka
Súčasťou stavby je aj električkový most (premostenie Chorvátskeho ramena), združený most pre električkovú cestnú dopravu (na Rusovskej ceste), cestný most (na Kutlíkovej ulici) a rekonštrukcia jestvujúceho mosta tak, aby sa na ňom umiestnili nové zastávky MHD (na Panónskej ceste). Okrem týchto mostov sa zhotoví aj jedna lávka pre peších cez Chorvátske rameno.
Z Lúk do centra za 10 minút
Na križovatkách bude mať električka prednosť. „Zastávky budú situované predovšetkým vo väčších križovatkách a ich rozostupy budú podobné tým, aké poznáme napríklad z viedenského metra. Všetko to umožní dostať sa z konca Lúk na Šafárikovo námestie za približne 10 minút,“ uvádza hlavné mesto.
Na radiále v Petržalke bude aj naďalej jazdiť linka číslo 3 a jej kapacita bude postupne posilňovaná najskôr lepším intervalom (aspoň raz za 3 minúty v špičke), neskôr aj novými dlhšími električkami.
Predpokladá sa, že v roku 2030 denne električku v Petržalke využije v každom smere až 30-tisíc cestujúcich.
V miestach, kde cesty pretnú električku, budú zriadené prestupné zastávky, kde sa bude dať prestupovať medzi električkami a autobusmi. Nadväzné spoje budú premávať do všetkých častí, ktoré budú vzdialené od električky. „Systém nadväzných autobusových liniek bol zrealizovaný už v roku 2005, takže autobusy zostanú bez zmien trás. Zabezpečený bude aj prestup smerom na Jarovce, Rusovce a Čunovo na konečnej zastávke električiek,“ dodáva hovorkyňa hlavného mesta.