Devínska cesta sa začne opravovať pravdepodobne až v apríli 2019
Rekonštrukciou Devínskej cesty, úseku s dĺžkou viac ako šesť kilometrov medzi Devínom a križovatkou Devínska cesta – Karloveská, sa má odstrániť jej havarijný stav.
Rozsiahla rekonštrukcia Devínskej cesty v Bratislave za približne deväť miliónov eur by mala začať v apríli 2019 a trvať do decembra 2020. Takýto termín i náklady predpokladá zámer hlavného mesta, ktorý je momentálne v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Počíta sa v ňom s rekonštrukciou i stabilizáciou komunikácie, sanáciou skalného masívu a aj s vybudovaním cyklotrasy.
Rizikový dopravný úsek
Rekonštrukciou Devínskej cesty, úseku s dĺžkou viac ako šesť kilometrov medzi Devínom a križovatkou Devínska cesta – Karloveská, sa má odstrániť havarijný stav tejto komunikácie. Tá je v súčasnosti vystavená vysokej intenzite automobilovej a cyklistickej dopravy, ktorá niekoľkonásobne prevyšuje jej kapacitné možnosti.
„Navyše, nestabilita územia, ktorým cesta prechádza, ju zaraďuje k vysoko rizikovým dopravným úsekom. Z uvedeného dôvodu je Devínska cesta predmetom záujmu inžinierskych geológov už viac ako 20 rokov. Komunikácia bola počas obdobia pred novembrom 1989 neudržiavaná,“ píše sa v zámere.
Devínska cesta je neslávne známa zosuvmi zo svahu nad komunikáciou. V roku 2014 sa tam napríklad zosunuli zemina a blato, v roku 2017 zas zo svahu spadli veľké kusy skál.
Rátajú s cyklotrasou
Hlavné mesto tvrdí, že je nevyhnutné riešiť rekonštrukciu tejto cesty komplexne so všetkými súvislosťami, pretože je to jediná logická prístupová komunikácia do centra mesta z mestskej časti Devín, vrátane novovybudovaných lokalít s individuálnou výstavbou.
„Devínska cesta zároveň reprezentuje posledný chýbajúci
úsek medzinárodnej cyklotrasy Eurovelo 13. Vyriešením cyklodopravy v danom
úseku je možné prepojiť medzinárodné cyklotrasy Eurovelo 6 a Eurovelo
13,“ spresnila samospráva v zámere.
Z tohto dôvodu je rekonštrukcia Devínskej cesty posudzovaná aj v kontexte
dobudovania cyklotrasy. V niektorých úsekoch sa zvažuje vybudovanie
spoločného chodníka pre chodcov a cyklistov vedeného súbežne
s komunikáciou.
Sanácia skalného masívu
Rekonštrukcia je posudzovaná v dvoch variantách, ktoré sa od seba líšia len v technickom a technologickom riešení. Za optimálnu je vybraná varianta 1 za predpokladaných 9 271 000 eur. Tá v rámci obnovy cesty zahŕňa aj vybudovanie novej dažďovej kanalizácie či sanáciu skalného masívu technicko-ekologickými prostriedkami. Rieši tiež stabilizáciu a sanáciu komunikácie zo strany Dunaja a dobudovanie cyklotrasy v celom úseku.