Rôzne

Cyklokoalícia žiada väčšiu bezpečnosť pre chodcov a cyklistov v novom cestnom zákone

Cyklokoalícia iniciovala hromadnú pripomienku, v ktorej navrhuje zmeny v cestnom zákone pre zvýšenie bezpečnosti a komfortu najzraniteľnejších účastníkov premávky.

Ilustračný obrázok k článku Cyklokoalícia žiada väčšiu bezpečnosť pre chodcov a cyklistov v novom cestnom zákone
Zdroj: TASR

Bezpečný odstup pri prebiehaní aj chodníky bez parkujúcich áut. Cestný zákon bude čoskoro novelizovaný. Cyklokoalícia iniciovala hromadnú pripomienku, v ktorej navrhuje zmeny pre zvýšenie bezpečnosti a komfortu najzraniteľnejších účastníkov premávky. Bratislava24.sk informovala Cyklokoalícia.

Zákaz parkovania na chodníkoch

Potrebný počet odpisov sa vyzbieral za menej ako 24 hodín. Podobné požiadavky mali aj viaceré samosprávy, ministerstvo sa nimi bude zaoberať v najbližsích týždňoch.

Zásadnou zmenou je zákaz parkovania na chodníkoch, pokiaľ to nepovoľuje dopravné značenie. Podľa združenia parkovanie na chodníkoch predstavuje jeden z najväčších problémov mobility, pretože ohrozuje alebo priamo znemožňuje plynulý a bezpečný pohyb chodcov po chodníku, obmedzuje rozhľadové podmienky, a v neposlednom rade predstavuje enormnú ekonomickú záťaž pre samosprávy priamym poškodzovaním chodníkov.

Zákon, ktorý plošne povoľuje parkovanie na chodníkoch, navyše neexistuje v žiadnej inej európskej krajine.

Ďalšie navrhované zmeny privítajú cyklisti. Okrem viacerých úprav, zvyšujúcich plynulosť jazdy, združenie navrhuje zavedenie bočného odstupu predbiehajúceho auta od cyklistu 1,5 m. V súčastnosti zákon vyžaduje pri predbiehaní bezpečný odstup, nedefinuje ale minimálnu vzdialenosť. Pri nedostatku segregovaných cyklotrás je práve nedostatočný bočný odstup hlavnou príčinou stretov medzi cyklistami a vodičmi, ktorí si často ohrozenie z auta neuvedomujú.

Povinnosť nosenia prilby

Pripomienka obsahuje aj návrh zrušiť povinnosť nosenia prilby mimo obce. Podľa Dana Kollára z Cyklokoalície existuje množstvo štúdií, ktoré ukazujú, že povinné prilby negatívne ovplynňujú počet ľudí na bicykloch. Práve množstvo cyklistov na cestách preukázateľne zvyšuje ich vlastnú bezpečnosť. Samotná prilba môže tiež u vodičov vyvolať menšiu opatrnosť pri obiehaní. Podľa Kollára treba preferovať opatrenia, ktorými sa dá predchádzať kolíziam cyklistov, a nie riešiť až dôsledky pádu.

Aj tu ide o zákon na európske pomery raritný. V krajinách s najnižšou nehodovosťou cyklistov takéto opatrenia nepoznajú. Okrem Slovenska má v rámci EÚ povinné prilby iba jedna krajina, harmonizácia cestných zákonov členských krajín EÚ je ďalším argumentom. Povinné prilby môžu mať negatívny vplyv aj na turizmus, keďže v okolitých krajínách takáto povinnosť neexistuje.

„Vláda SR stanovila cieľ zvýšiť podieľ cyklistickej dopravy do roku 2020 na 10 %. V súčastnosti sa pohybuje okolo 2 až 3 %, sme teda alarmujúco pozadu. Je preto treba výrazne dopomôcť cyklodoprave v rozvoji, aby sme mohli ťažiť z jej zdravotných, environmentálnych či ekonomických benefitov. Netreba pri tom vymýšlať koleso, stačí, aby sa zákonodarcovia pozreli na krajiny, kde to funguje.“

Ilustračný obrázok

Ak chcete dostávať pravidelný prísun aktualít z Bratislavy a okolia, sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.

Zdroj: bratislava.dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM