Rôzne

Bývalá železničná stanica Bratislava Filiálka možno ožije

K vyriešeniu problému dopravnej situácie v hlavnom meste by mohla prispieť obnova bývalej železničnej stanice Bratislava filiálka na Trnavskom mýte.

Ilustračný obrázok k článku Bývalá železničná stanica Bratislava Filiálka možno ožije
Zdroj: Jozef Gulík

Železničná stanica Bratislava filiálka stojí v blízkosti miesta, na ktorom stála prvá železničná stanica na Slovensku – Pressburg Blumenthal. Filiálka bola jej súčasťou. Prevádzka osobnej dopravy tu bola zrušená v roku 1985, následne bola vyradená zo zoznamu staníc.

Obnovenie filiálky na Trnavskom mýte by výrazne dopomohlo k vyriešeniu dopravnej situácie v Bratislave, ktorá sa pomaly stáva neprekonateľným problémom.

Opäť na Trnavskom mýte

Bratislavská filiálka bola predmetom rokovaní už aj na magistráte hlavného mesta. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal vidí riešenie dopravnej situácie v meste práve obnovením stanice Filiálka.

Na základe Štúdie realizovateľnosti z 09/2012 sa projekt vybudovania stanice Bratislava Filiálka, ktoré bolo plánované v rámci prepojenia koridorov TEN-T na území Bratislavy, nerealizoval.

„V súčasnosti prebieha na Úrade pre verejné obstarávanie vyhodnocovanie verejnej súťaže Štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Tá bude by mala byť vypracovaná v auguste 2017.

Výsledky Štúdie realizovateľnosti Dopravného uzla Bratislava môžu výrazne ovplyvniť nielen budúcnosť železničnej stanice Filiálka, ale aj železničnú dopravu v hlavnom meste.

„V súčasnosti je pred podpisom zmluvy na zabezpečenie štúdie realizovateľnosti na uzol Bratislava, ktorá navrhne komplexné riešenie železničnej infraštruktúry v celom uzle Bratislavy, a to vrátane územia týkajúceho sa žst. Bratislava Filiálka. Práve táto štúdia stanoví aj umiestnenie, rozsah, predpokladané náklady, termíny, vzťah k MHD a pod.,“ vyjadrila sa pre Bratislava24.sk Zuzana Chalupová z Odboru komunikácie ŽSR.

Hlavná stanica nevyhovuje

Nový šéf železníc, Tibor Šimoni, sa v rozhovore pre Denník N vyjadril, že hlavná stanica je z kapacitných dôvodov do budúcna nevyhovujúca, a tak vzniká potreba ďalšej stanice. Šimoni potvrdil, že Filiálka by mala slúžiť ľuďom z okolia Bratislavy, v stanici teda budú končiť regionálne vlaky.

„Železničná stanica Bratislava hlavná stanica sa nachádza v stiesnených pomeroch – v oblúkoch, v centrálnej časti mesta obkolesená bytovou a nebytovou zástavbou. Rozšírenie osobného koľajiska nie je preto z priestorových možností realizovateľné,“ informuje Chalupová.

Vlaková stanica na Trnavskom mýte ja javí ako sľubný kandidát pre novú stanicu aj pre jednoduché napojenie sa na mestskú hromadnú dopravu na Trnavskom mýte.

Úpadok filiálky

Železničná stanica Bratislava filiálka vznikla v roku 1840. Je bývalou železničnou stanicou v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto, ktorá slúžila na osobnú aj nákladnú dopravu. Rozhodnutie o vynechaní filiálky z programu elektrifikácie trate Trnava – Bratislava po roku 1980 zapríčinilo začiatok jej úpadku.

Čítajte aj: Vyrieši dopravnú situáciu v hlavnom meste obnova železničnej stanice Filiálka?

Ilustračný obrázok

Bratislavská Filiálka
3
Galéria
Zdroj: Jozef Gulík
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM