Bratislavské metro je legenda, sen a zároveň ukážka neschopnosti riešiť dopravu v meste
Pokusy o vybudovanie bratislavského metra zlyhali. Aké sú v súčasnosti možnosti odbremenenia bratislavských ciest?
Metro sa začalo budovať pred viac ako štvrťstoročím. Práce sa však rýchlo skončili a dnes nám z projektu zostalo len rozostavané depo na konci Petržalky.
Pokusy o metro
O metre sa začalo otvorene hovoriť v 80. rokoch. Vznikali prvé návrhy a plány. Prvýkrát sa začalo stavať v roku 1985, ale práce boli do roka zastavené. Projekt prekreslili a po troch rokoch sa začalo znova stavať. Ani druhý pokus však netrval dlho a v roku 1990 sa práce opäť zastavili.
Mesto sa následne rozhodlo koncepciu metra prehodnotiť a až v roku 1997 prišlo s projektom tzv. ľahkého metra, ktoré je vedené po povrchu. Bratislava dokonca vytvorila spoločnosť Metro, ktorá sa mala na stavbe podieľať. Aj tento projekt však nakoniec zlyhal.
Po tom, ako sa Petržalka spojila s centrom mesta električkovou traťou cez Starý most, by malo byť využité aj rozostavané depo. Mala by tu končiť električková trať, ktorá je súčasťou pripravovaného projektu II. etapy Nosného systému MHD do Petržalky, ktorá nadviaže na už dobudovanú a funkčnú I. časť.
43 rokov bratislavského metra
Ak vás osud bratislavského metra zaujíma bližšie, nenechajte s ujsť premietanie krátkeho študentského filmu 43 rokov bratislavského metra a diskusiu o súčasnej a budúcej dopravnej situácii v Bratislave.
Film 43 rokov bratislavského metra je kritikou dopravy v hlavnom meste, komunálnej politiky a jej princípov na príklade nedokončenej stavby metra, z ktorej do dnešných dní ostal iba 300 metrov dlhý tunel. Spoveď o tuneli a v tuneli všetkých bývalých primátorov Bratislavy a hľadanie princípov, ktoré sú nielen pre komunálnu politiku príznačné.
„Bratislavské metro je legenda, sen a zároveň ukážka neschopnosti komunálnej politiky riešiť dopravu v hlavnom meste. Krátky dokumentárny film o projekte, z ktorého ostal tristometrový tunel, sa snaží hľadať odpovede na otázku, kde sa stala chyba,“ pozýva na akciu Kino inak A4.
Témou diskusie, ktorá bude nasledovať po filme, budú možnosti odbremenenia bratislavských ciest (napríklad formou pruhov pre autobusy, záchytnými parkoviskami alebo nadzemnou a podzemnou dopravou), či možnosti MHD v budúcnosti. Diskusie sa zúčastnia primátor Ivo Nesrovnal, bývalý primátor Milan Ftáčnik, Pavel Vlček, prvý generálny riaditeľ spoločnosti Metro Bratislava, a Mikuláš Hrubiško z občianskej iniciatívy Lepšia doprava. Moderátorom diskusie bude Ján Gordulič.
24. január / 18:00 – 20:00 hod. / Kino inak A4 / vstupné 2 eurá