Ilustračný obrázok k článku Áut na cestách v Bratislave a okolí je čoraz viac: Ohrození sú chodci aj naše pľúca
5
Galéria
Zdroj: TASR

Áut na cestách v Bratislave a okolí je čoraz viac: Ohrození sú chodci aj naše pľúca

Dopravná situácia v Bratislave a na Slovensku patrí dlhodobo medzi najhoršie v Európskej únii.

Správy Samospráva
Správy Samospráva

Áut na cestách v Bratislave a okolí je čoraz viac: Ohrození sú chodci aj naše pľúca

Dopravná situácia v Bratislave a na Slovensku patrí dlhodobo medzi najhoršie v Európskej únii.

Ilustračný obrázok k článku Áut na cestách v Bratislave a okolí je čoraz viac: Ohrození sú chodci aj naše pľúca
5
Galéria
Zdroj: TASR

Hlavné mesto trápi vysoká úmrtnosť chodcov, znečistené ovzdušie a zvyšujúci sa počet áut na cestách. Poukazujú na to zahraniční experti v reporte Udržateľná mobilita v Bratislave, ktorý v stredu (5. mája) odovzdali enviroorganizácie námestníčke primátora Lenke Antalovej Plavúchovej.

Ako ďalej s dopravou v meste?

Organizácie Greenpeace Slovensko, Znepokojené matky a Cyklokoalícia v stredu ráno spoločne merali rýchlosť na Vajanského nábreží v Bratislave. V rámci zóny 30 je tam podľa organizácií povolená 50-kilometrová rýchlosť. Cieľom bolo upozorniť hlavné mesto na potrebu zón 30 slúžiacich na spomalenie a zvýšenie bezpečnosti dopravy. Stredajšie meranie ukázalo, že vodiči porušovali predpísanú rýchlosť.

Aktivisti akciou poukázali aj na potrebu opatrení, ktoré spomalia automobilovú dopravu a zvýšia bezpečnosť na cestách. Na tento problém a tiež na absenciu dlhodobej vízie poukazujú aj zahraniční experti v reporte.

V reporte o udržateľnej mobilite v Bratislave sa uvádza nedostatok vízie a ambícií mesta v oblasti udržateľnej mobility, upokojovania individuálnej automobilovej dopravy a zvyšovania bezpečnosti na cestách. Zároveň poskytuje aj súhrn odporúčaní, ktorými by sa Bratislava mohla inšpirovať od iných európskych miest.

Viac o doprave v Bratislave

Nenaplnené ciele

Dopravný systém, v ktorom dominujú osobné autá, je podľa Pavla Fábryho z Greenpeace Slovensko jednou z príčin klimatickej a ekologickej krízy. Podotýka, že ak je cieľom vytvoriť udržateľnejšie, bezpečnejšie a odolnejšie mestá pre všetkých, musí sa dať prednosť udržateľným formám mobility pred podporou individuálnej automobilovej dopravy.

„Väčšina ulíc v Bratislave je vhodná na realizáciu zón 30 s prvkami dopravného upokojovania rovnako, ako to vidíme v iných mestách, kde funguje doprava a život mesta oveľa lepšie. Týmto spôsobom sa pomerne rýchlo dá dosiahnuť zlepšenie bezpečnosti pre všetky obyvateľky a obyvateľov v krátkodobom horizonte,“ hovorí Kristína Griačová z občianskeho združenia Cyklokoalícia. Poznamenala, že mesto si ciele zadefinovalo v Akčnom pláne rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, zatiaľ ich však nenapĺňa.

Ivana Nemethová zo Znepokojených matiek hovorí, že v Bratislave sa deje veľa pozitívnych zmien, ale primátor Matúš Vallo nedáva dôraz na zastavenie nárastu automobilovej dopravy. „Chceme mať zdravé, bezpečné a inkluzívne mesto pre nás a naše deti a zároveň musíme aktívne znižovať emisie a adaptovať sa na zmenu klímy,“ uviedla.

Viac o zmenách na bratislavských cestách

CHCEME ŽIŤ V BEZPEČNOM A ZDRAVOM MESTE Takéto mesto však nedosiahneme bez zásadných krokov. Jednou z nich je znížene...

Posted by Cyklokoalícia on Wednesday, May 5, 2021
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín