Ľuba Lesná Rôzne

Vizuálny smog zamoril mesto: Sú pre Bratislavčanov prednejšie bilbórdy alebo zeleň?

Bratislava sa zahlcuje smogom. Desiatky lokalít trpia na premnoženie reklamných tabúľ. Je to možné, že si schovávame v hlavnom meste zeleň? Žiaľbohu je. Robíme tak.

Ilustračný obrázok k článku Vizuálny smog zamoril mesto: Sú pre Bratislavčanov prednejšie bilbórdy alebo zeleň?
Foto: Roland Kyška

Zástupcovia občianskej iniciatívy Zelená hliadka bijú na poplach. 35 lokalít trpí na novodobú chorobu – takzvaný vizuálny smog. Reklamné agentúry podľa združenia vymýšľajú čoraz agresívnejšie kampane. Okrem blikajúcich billboardov vyrobili aj dymiace. Reklama začína postupne okupovať dokonca aj chodníky. Je toho jednoducho priveľa a rozmach vonkajšej reklamy treba konečne zastaviť, podčiarkujú.

Najhoršie sú podľa aktivistov zasiahnuté Pražská ulica v Starom Meste, Košická ulica v Ružinove či Antolská ulica v Petržalke. Matúš Čupka zo Zelenej hliadky pre Bratislava 24.sk povedal, že dobrovoľníci z hliadky si počas dvoch rokov podrobne všímali situáciu okolo reklamných plôch. „Prvým výsledkom je zmapovanie prvých 35 lokalít s najvyššou koncentráciou malých reklamných plôch,“ tvrdí.

Zverejnená čierna listina 100 firiem

Dodal, že na sociálnej sieti Zelená hliadka zverejnila čiernu listinu 100 firiem, ktoré takúto reklamu využívajú. Zverejnený zoznam ale k prílišnej náprave v oblasti vizuálneho smogu neviedol.

„K náprave došlo v podstate tak, že sme túto tému otvorili, naštudovali si legislatívu a pravidlá v oblasti umiestňovanie týchto zariadení a informovali verejnosť,“ vysvetlil. „Za dva roky sa tak podarilo zásadným spôsobom zredukovať túto ilegálnu plachtičkovú reklamu, ktorá už nestraší na každej väčšej križovatke“, do­dal.

Ako sa brániť ďalšiemu premnoženiu reklám?

Podľa Čupku je v prvom rade potrebné určiť pravidlá, kde si Bratislava zadefinuje aké formy reklamy, v akej koncentrácií a na akých miestach si praje.

„Môžu mať formu všeobecne záväzného nariadenia, alebo pre úradníkov záväznej koncepcie vonkajšej reklamy,“ podčiarkol.

Nemenej dôležité je podľa neho zreformovať systém prenájmu verejných priestorov. "Tu sa sadzby dlhodobo nemenili a z roka na rok hodnota bratislavských ulíc stúpa. Sadzby by sa mali nastaviť tak, aby mesto získalo adekvátne príjmy z reklamy na svojich pozemkoch,“ povedal pre náš portál.

Ako podčiarkol, vysoká koncentrácia vonkajšej reklamy v Bratislave by mala nasvedčovať, že mesto má významné príjmy z reklamných zariadení. V skutočnosti je to iba niečo cez 100 000 eur.

„Tá suma je výsmech a zároveň dôkazom prečo v Bratislave kvitnú billboardy na každom rohu,“ doplnil.

Vizuálny smog v Bratislave
7
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM