Správy

Primátor versus Dopravný podnik. Nezhody mesta s mestským podnikom

Dopravný podnik Bratislava (DPB) považuje vyjadrenia primátora Bratislavy Iva Nesrovnala na adresu podniku za účelové v súvislosti s výberovým konaním na post generálneho riaditeľa DPB. Primátor zasa hovorí o potrebe napravenia hrubých pochybení Dopravného podniku.

Ilustračný obrázok k článku Primátor versus Dopravný podnik. Nezhody mesta s mestským podnikom
Foto: Tomáš Stupavský / Zdroj: Dnes24.sk

Primátor totiž tento bratislavský mestský podnik kritizoval za to, že projekt modernizácie električkovej trate Radlinského – Štefanovičova mal „mnohé nedostatky a v tejto súvislosti musí mesto opravovať aj hrubé pochybenia spôsobené DPB“.

Stanovisko primátora Iva Nesrovnala

„Projekt mal mnohé nedostatky, ktoré sme po jeho prevzatí museli riešiť. Je súčasťou komplexnej obnovy električkových radiál v Bratislave, ktorá je jednou z našich priorít. V týchto súvislostiach opravujeme aj hrubé pochybenia spôsobené Dopravným podnikom, ktorý investoval do nákupu nových električiek ešte pred obnovou električkových tratí, alebo nakúpil nové vozidlá a nepočítal so zmenami označovačov. Preto je dôležité, aby po novom výberovom konaní mohli podnik riadiť odborníci, ktorí budú dopravu v meste rozvíjať efektívnejšie a kvalitnejšie a takéto chyby sa nebudú opakovať,“ zhodnotil situáciu primátor Bratislavy.

Prečítajte si viac: Električky opäť jazdia na Hlavnú stanicu, ale už po zrekonštruova­nej trati

Dopravný tvrdenia primátora odmieta

Dopravný podnik však tieto tvrdenia odmieta a konštatuje, že nesie hlavnú zásluhu na sfunkčnení trate. „DPB vykonal opravu vrchného úseku z vlastných prostriedkov. Až na základe toho riadiaci orgán povolil čerpanie z fondov EÚ na modernizáciu spodného úseku,“ priblížila vedúca odboru marketingu a komunikácie DPB Zuzana Vachová s tým, že podnik akékoľvek chyby v projekte odmieta.

Projektová dokumentácia bola podľa jej slov vypracovaná ešte pred siedmimi rokmi. „Ak aj nejaká úprava bola, realizovalo ju mesto. Ak teda aj vznikli nejaké pochybenia, spôsobilo ich mesto, nie DPB,“ podotýka Vachová. Ako spresňuje, investorom bola samospráva, preto je aj za celý projekt realizácie zodpovedná.

Nesrovnal na adresu DPB zároveň uviedol, že investoval do nákupu nových električiek ešte pred obnovou električkových tratí, alebo nakúpil nové vozidlá a nepočítal so zmenami označovačov.

Vedenie DPB však tvrdí, že zabezpečilo nevyhnutné opravy a v plnej miere sú všetky trate schopné prevádzky nových električiek. „Tento argument primátora je absurdný, lebo keby sme čakali, kým budú všetky radiály zmodernizované do roku 2020, po tomto roku by sme nikdy nemohli žiadne električky kúpiť z eurofondov,“ konštatuje Vachová.

V prípade zmarených súťaží na označovače uvádza, že DPB zabezpečoval len technickú časť a verejné obstarávania robilo niekoľkokrát mesto. Podľa DPB bola technická časť spracovaná dobre, čo mal potvrdiť aj audit. „Mesto bolo prijímateľom prostriedkov z fondov EÚ a je v plnej miere zodpovedné za neúspešné súťaže,“ poznamenala Vachová.

Nezverejnený audit

Dopravný podnik taktiež nesúhlasí s konštatovaním primátora o výsledkoch auditu v DPB. Podľa Nesrovnala tento audit odhalil v podniku obrovské plytvanie peňazí. Príkladom má byť to, že za posledných 10 rokov zaplatil DPB 15 miliónov eur exekútorom na vymáhanie pohľadávok.

Podľa primátora však za toto obdobie vymohol len 4,5 milióna eur. Nesrovnal upozornil aj na predražené úvery v podniku. DPB sa bráni. Všetky audity, ktoré v spoločnosti boli, nezistili podľa Vachovej žiadne pochybenia. „Hlavný kontrolór mesta potvrdil, že DPB hospodárne nakladá s prostriedkami a dlhodobo šetrí. Odmietame akékoľvek nedostatky, ktoré primátor účelovo prezentuje,“ podotýka.

Súčasný audit podľa Vachovej primátor nezverejnil z dôvodu, že ešte s ním neboli oboznámení mestskí poslanci.

DPB tvrdí, že predražené úvery podpísalo ešte bývalé vedenie podniku v roku 2010. „S osempercentným úrokom, ktorý znamená najväčšiu záťaž pre DPB a táto zmluva je nevypovedateľná,“ priblížila Vachová. Ako tvrdí, informované o tom bolo aj mestské zastupiteľstvo aj finančná komisia.

Súčasné vedenie podniku muselo hneď po nástupe v roku 2011 podpísať úver schválený predstavenstvom s úrokom 2,35 percenta. „Týmito prostriedkami sme museli splácať autobusy, ktoré boli rok v prevádzke a bývalí nominanti nezaplatili ani len DPH,“ vysvetľuje dopravný podnik s tým, že momentálne má podpísané úvery, ktoré sú z hľadiska úrokov na úrovni mesta, teda zhruba 0,9 percenta.

„Čo sa týka vymáhania pohľadávok podľa zmluvy podpísanej bývalými vedeniami pred desiatimi rokmi, ktorá bola taká nevýhodná, že ak by DPB pokračoval podľa nej v plnej miere, tak skrachuje,“ konštatuje vo svojom stanovisku podnik. DPB tvrdí, že jeho súčasné vedenie hneď po nástupe vyrokovalo ďaleko výhodnejšie podmienky, čo znamená úsporu zhruba 15 miliónov eur. „Boli sme nútení riešiť prípady staré 10 a viac rokov,“ povedala Vachová.

Kritika primátora aj kvôli trati v Dúbravke

Nesrovnal kritizoval DPB aj za električkovú trať do bratislavskej Dúbravky, ktorá bola spustená minulý rok načierno, či vyrúbané stromy na Trenčianskej ulici.

Podľa dopravného podniku bolo v prípade modernizovanej električkovej trate do Dúbravky investorom mesto. „DPB poskytoval len technickú súčinnosť a všetko z hľadiska revízií bolo pred spustením prevádzky v absolútnom poriadku,“ tvrdí podnik.

Taktiež poznamenal, že o spustení prevádzky električkovej dopravy rozhodol bývalý hlavný dopravný inžinier mesta a nie DPB. Dopravný podnik taktiež argumentuje, že s vyrúbanými stromami na Trenčianskej ulici nemal nič spoločné, pretože to realizovala samospráva.

Podľa bratislavského primátora DPB stojí mesto ročne na dotáciách viac ako 70 miliónov eur. Podnik však prízvukuje, že v celkovom transfere sú aj náklady na spoluúčasť na projekty z eurofondov, ktoré sú oproti minulému roku vyššie o 6,8 milióna eur.

„To znamená, že v skutočnosti dalo mesto na prevádzku o 3,5 milióna eur menej,“ konštatuje DPB. Podľa neho je nutné pripomenúť aj výpadok 600.000 eur na Bratislavskú integrovanú dopravu a 200.000 eur za Bratislavskú mestskú kartu.

„Najzávažnejším faktom je, že mesto prvýkrát v histórii nezaplatí ani istinu v plnej výške na splátku úverov,“ dodáva DPB.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM