Alexandra Húsková Rôzne Rôzne

Bratislavský obchvat: Čo urobí s dopravou v meste a s parkovaním?

Obchvat rozdeľuje Bratislavčanov. Niektorí sa boja, že nebude kde parkovať a pribudnú zápchy v meste.

Ilustračný obrázok k článku Bratislavský obchvat: Čo urobí s dopravou v meste a s parkovaním?
Zdroj: TASR

Prístup do mesta by mal byť po postavení obchvatu a R7 značne jednoduchší a bez takej veľkej časovej straty, ako je tomu v súčasnosti. Realitou však je, že Bratislava zatiaľ nemá vyriešenú dopravnú situáciu priamo v meste.

„Väčšina dopravných problémov v Bratislave nie je spôsobená tranzitnou dopravou, ale prílivom dochádzajúcich áut, ktoré nepotrebujú Bratislavu obchádzať, ale dostať sa do mesta,“ hovorí Ján Kovalčík, analytik Ineko. „Obchvat bude istotne prínosom, ale je značne nákladným riešením a nevyrieši preťaženie mesta,“ uviedol Ján Kovalčík.

Za dôležité považuje zatraktívnenie verejnej dopravy, ktoré malo predchádzať samotnému rozhodnutiu o výstavbe obchvatu. „Na začiatku mali byť predstavené riešenia, ktoré by mali šancu odradiť ľudí od využívania auta na dennej báze a týmto spôsobom by sa odľahčili cesty nielen pri vstupe, ale aj doprava vo vnútri mesta,“ podotkol Kovalčík.

Prečítajte si aj: Vieme, kadiaľ povedie obchvat Bratislavy

Presunú sa zápchy dovnútra mesta?

Obchvat teda odľahčí preťažené vstupy do Bratislavy, zároveň však existuje obava, že sa omnoho väčší počet ľudí rozhodne cestovať do Bratislavy autom. Riziko, že sa zdržia v zápche, ako je tomu v súčasnosti, bude totiž menšie.

Dodnes nám nie je známe a zostáva neistotou, aké výsledky stavba obchvatu prinesie a či nebude mať negatívny prínos pre dopravu v meste.

Bude to generovať novú individuálnu dopravu. Nielen tú, ktorá potrebuje Bratislavu iba obísť, ale najmä dopravu s cieľom práve v hlavnom meste. „V existujúcom dopravnom modeli sa nejaví, žeby v ňom dostatočne zhodnotili vplyv obchvatu na vnútromestské komunikácie," hovorí Ján Kovalčík.

Prečítajte si aj: Zmluvu môžu podpísať, obchvat dostal od vlády zelenú

Najdôležitejšie je vytvorenie infraštruktúry

„Platí jedno pravidlo: keď vybudujeme cesty, príde po nich viacej áut. Bratislavský obchvat ale určite zjednoduší dopravu,“ uviedol Michal Feik z Bratislava Inak. „V momente však, kedy sa autá dostanú po prvú svetelnú križovatku, vznikne zápcha,“ hovorí Feik.

Pre Bratislavu je nutné pripraviť si ďalšie opatrenia, aby doprava nekolabovala. Musí však existovať dobrá infraštruktúra MHD a vytvorené prestupné terminály. Cieľom by malo byť lepšie rozdelenie prepravy.

Bratislava má štyri roky na to, aby našla riešenia.

„Keď zídeme z diaľnice, potrebujeme mať dobré záchytné parkoviská s napojením na MHD. Regionálne autobusy budú môcť vďaka novému obchvatu prísť rýchlejšie, ale do centra mesta sa v lepšom čase dostanú len za predpokladu, že budú mať vytvorené BUS pruhy,“ podotkol Feik.

Problémom individuálnej dopravy v Bratislave je aj počet ľudí v jednom vozidle. Podľa štatistík sa totiž vozíme väčšinou po jednom. Faktom zostáva, že ľudia aj napriek tomu, že ostávajú stáť v zápche, autá používajú a proces prestupu z individuálnej dopravy do MHD je veľmi zložitý.

Prečítajte si aj: Ako zastaviť kolaps dopravy v Bratislave? Riešením by mohlo byť bezplatné cestovanie električkou

Vizualizácie obchvatu Bratislavy
16
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM