Rôzne

Električky jazdia po Obchodnej už 120 rokov: Aké bolo cestovanie drevenými električkami?

Prvé električky, ktoré jazdili po Obchodnej, boli takmer celé z dreva a dokázali odviezť iba približne 30 cestujúcich. Dnešné vozidlá ich dokážu odviezť aj 350.

Ilustračný obrázok k článku Električky jazdia po Obchodnej už 120 rokov: Aké bolo cestovanie drevenými električkami?
3
Galéria
Zdroj: TASR

Na Obchodnej ulici v Bratislave jazdia električky už 120 rokov. Trať bola v roku 1899 síce krátka, ale na vtedajšie pomery Bratislavy to stačilo. Cestovanie drevenými električkami však bolo oproti jazde na konskom povoze výrazne pohodlnejšie.

Jednokoľajová trať

„Električka začínala na Račianskom mýte a cez Blumentál a Obchodnú sa dostala až na Hurbanovo námestie, kde sa dalo prestúpiť na už existujúce električky ďalej do centra mesta či na hlavnú stanicu. Intervaly neboli také časté ako dnes,“ priblížil manažér PR a marketingu Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Žarnovický.

Nová trať bola iba jednokoľajná a premávali na nej iba dve električky vždy oproti sebe a navzájom sa obiehali na výhybni, ktorá stála pri súčasnej zastávke Slovenská technická univerzita. „Pre zlý technický stav trate sa však v roku 1926 presunuli všetky električky z Račianskej ulice cez Americké námestie na Špitálsku a Obchodná sa stala neskôr revírom iba pre autobusy a trolejbusy,“ podotkol Žarnovický.

Na súčasný električkový bulvár sa premenila Obchodná až o 50 rokov neskôr a výrazne zrýchlila dopravu z centra mesta cez tunel do Karlovej Vsi. Toto rýchle spojenie plánuje DPB obnoviť v polovici novembra. Čaká však na ukončenie prvej etapy rekonštrukcie trate v Karlovej Vsi.

Prvé električky

Prvé električky, ktoré jazdili po Obchodnej, boli takmer celé z dreva a dokázali odviezť iba približne 30 cestujúcich. Dnešné vozidlá ich dokážu odviezť aj 350. Dopravca chce v súčasnosti z električiek vytvoriť kapacitný dopravný systém, ktorý by na seba mohol prevziať niektoré úlohy chýbajúceho bratislavského me­tra.

„Uvažujeme nad tým, že by sme v budúcnosti nakúpili veľkokapacitné električky, ktoré by mohli byť až 50 metrov dlhé, pričom jedna by mohla odviezť až 500 cestujúcich,“ spresnil Žarnovický.

Historická električka
3
Galéria
Zdroj: TASR

Ak chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia, sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM