Znásilnenie verejného priestoru? Trasovanie električky v pešej zóne pred divadlom vyvoláva vášne
Vybudovanie električkovej trasy v pešej zóne pred Slovenským národným divadlom je predmetom vášnivých diskusií už niekoľko mesiacov.
Teraz sa na stranu kultúrnej obce a architektov pridala aj ministerka kultúry Natália Milanová. Primátor Matúš Vallo a jeho tím však naďalej trvajú na tom, že električkovú trasu treba viesť cez pešiu zónu, priečne cez námestie pred SND a centrom Eurovea.
Znásilnenie
„Vybudovanie električkovej trate považujeme za degradáciu a znásilnenie verejného priestoru pred Slovenským národným divadlom. Tento verejný priestor má vo väzbe na monument M. R. Štefánika celoštátny význam,“ píše sa vo výzve, ktorú podporilo množstvo osobností.
Mesto Bratislava stále tvrdí, že toto je najlepší možný variant trasovania električky. Samospráva viac ako pol roka posudzovala 7 rôznych električkových trás, z ktorých podľa mesta len táto spĺňa také parametre, ktoré môžu výrazne zmierniť hroziaci kolaps dopravy v území. Umelci, architekti a ďalší aktivisti to však odmietajú a poukazujú na to, že takýto zásah do priestoru bude mať škodlivé dopady.
„Nejdem riešiť dopravu, ale konflikt myšlienky a pragmatizmu. SND je budova oslavujúca vyššiu myšlienku, nemá primárne ekonomický cieľ. Bratislava je mesto kde sa nerecykluje krása. Tak som zvedavý, či uspeje vyššia myšlienka, či pragmatizmus,“ povedal Ernest Huska z Petržalského okrášľovacieho spolku.
Bez diskusie?
Umelci sú navyše znepokojení, že mesto na túto tému nerozbehlo riadu diskusiu. Vo výzve dokonca tvrdia, že Magistrát hlavného mesta rozhoduje v rozpore s vlastným Územným plánom mesta a Zóny.
„Podstata problému tkvie v tom, že vedenie mesta dnes presadzuje jediný variant trasovania, ktorý vznikol bez participácie verejnosti a nefiguruje v platnom Územnom pláne. Navyše neboli posúdené zásadné parametre – dynamické a vibračné účinky prechodu električkových súprav cez podzemné priestory SND. Tí, ktorí plán trasovania električky kritizujú, sú manipulatívne stavaní do pozície, že ohrozujú rozvoj dopravy v kľúčovej zóne,“ dodáva dodáva jeden zo signatárov výzvy za zachovanie pešej zóny, hudobník Anton Popovič.
Dostupnosť
Primátor Matúš Vallo trvá na tom, že tento variant je jediný prípustný.
„Ďalšie trasy by buď nespojili všetky dopravné uzly, znížili by kapacitu automobilovej dopravy, vrátane autobusov MHD na Dostojevského rade, respektíve na Landererovej ulici alebo by znížili priepustnosť kritickej križovatky Most Apollo/Prístavná/Landererova/Košická, čo by spôsobilo veľký problém dostupnosti celého územia Nového centra,“ napísala nám jeho hovorkyňa Katarína Rajčanová.
Na stranu umeleckej obce sa postavila aj ministerka kultúry Natália Milanová, ktorá sa už stretla s Matúšom Vallom. Podľa našich informácií je z jeho postupu a spôsobu komunikácie rozčarovaná.
„S pánom primátorom Vallom sme sa, žiaľ, dostali do štádia, keď na stole zostali len dva varianty – buď električka pred SND, alebo vôbec. Povedala som, že teda v takomto prípade nesúhlasím s električkou ako takou,“ uviedla Natália Milanová pre Denník N.
Prípravy
Veľká vlna nesúhlasu zo strany umeleckej a odbornej obce, ba ani nesúhlas ministerky, ktorej postoj je v celej veci zásadný, však primátora a jeho tím neodradili. Mesto naďalej pracuje na zmenách a doplnkoch územného plánu v oblastiach navrhovaných trás električky a zároveň zriaďuje pracovnú skupinu zloženú nielen z našich, ale aj zahraničných odborníkov, ktorí sa špecializujú na analyzovanie a spracovávanie zvukových štúdií, čo nebude lacná záležitosť. Mesto ju však nechcelo finančne kvantifikovať.
„Avizované rozhodnutie ministerky kultúry nepovoliť električku cez Pribinovu ulicu bude mať vážne dôsledky pre dopravu v meste. Rozumieme jej obavám, aj obavám časti kultúrnej obce, ale nemôžeme nedotknuteľnosť jedného námestia nadradiť riešeniu iného, ďaleko väčšieho problému, ktorému čelíme. S nádejou, že pod váhou odborných argumentov ministerka kultúry svoje rozhodnutie prehodnotí,“ uzavrela hovorkyňa mesta Katarína Rajčanová.