Ilustračný obrázok k článku Zdravý chrbát a sedavé zamestnanie: ako to dosiahnuť?
Zdroj: Pexels.com

Zdravý chrbát a sedavé zamestnanie: ako to dosiahnuť?

Ľudské telo je stvorené na pohyb a dlhodobé sedenie mu nijako neprospieva. Ako si však pomôcť v modernej dobe, kedy je dlhodobé sedenie súčasťou nášho živobitia – našej práce?

Tlačové správy
Tlačové správy

Zdravý chrbát a sedavé zamestnanie: ako to dosiahnuť?

Ľudské telo je stvorené na pohyb a dlhodobé sedenie mu nijako neprospieva. Ako si však pomôcť v modernej dobe, kedy je dlhodobé sedenie súčasťou nášho živobitia – našej práce?

Ilustračný obrázok k článku Zdravý chrbát a sedavé zamestnanie: ako to dosiahnuť?
Zdroj: Pexels.com

Bolesti chrbta a sedavé zamestnanie

Sedíme v práci, v aute, pri jedle a častokrát presedíme aj celý voľný čas. Niet sa čo čudovať, že takýto životný štýl si časom vypýta svoju daň a prvá na rane je zvyčajne chrbtica.

Za správne držanie chrbtice v anatomickej polohe sú zodpovedné chrbtové, brušné a sedacie svaly. Ak sa usadíme za svoj počítač, tieto svaly začnú ochabovať už po 30 minútach sedenia a výrazne sa zvyšuje riziko toho, že náš posed skĺzne do nezdravej polohy. Môže to byť zaguľatený chrbát, predklon nad obrazovku počítača, skĺznutie na stoličke a mnohé ďalšie. To spôsobuje utláčanie miechových nervov, neprimeraný tlak na medzistavcové platničky a s tým spojenú bolesť.

Problémy s chrbticou môžu byť niekedy skryté. Môžu sa prejavovať v úplne iných častiach tela. Typické sú bolesti v dolných a horných končatinách, ktoré často prerastú do chronických a nemajú žiadne iné vysvetlenie.

Ohrozené je celé vaše zdravie, nielen chrbtica

To, že dlhodobé sedenie spôsobuje bolesti chrbta nie je žiadna novinka. Vedeli ste však, že sedavým spôsobom života si môžete privodiť aj ďalšie zdravotné problémy? Napríklad diabetes 2. typu, psychické problémy, problémy s cievami, srdcom a samozrejme obezitu.

Ktorá časť chrbtice je najrizikovejšia

Nedá sa presne povedať, ktorá časť chrbtice je pri sedení namáhaná najviac. To záleží najmä od polohy pri sedení a od množstva času, ktorý v takejto polohe strávime.

Namáhaná krčná chrbtica sa zvykne ozvať v podobe bolestí šije, hlavy a blokovaním otáčania hlavy. Hrbenie sa za počítačom sa často prejaví v podobe bolestí medzi lopatkami, ale aj bolesťami v mieste hrudnej kosti. Bolesti driekovej a krížovej oblasti patria medzi najčastejšie druhy bolesti chrbtice a počas svojho života sa s nimi stretne až 8 z 10 ľudí.1

Kvôli chrbtici nemusíte meniť zamestnanie

Aj keď je sedavé zamestnanie veľké riziko pre zdravie našej chrbtice, nemusíte kvôli tomu meniť zamestnanie. Pre zdravý chrbát stačí pár zmien vo vašom každodennom živote.

1. Prvý krok – správna poloha pri sede

Seďte na celej ploche stoličky / kresla. Chrbtová opierka by mala byť v polohe 90–100°. Počítač pred vami je v dostatočnej výške tak, aby ste pozerali priamo pred seba. Nohy sú položené na zemi celými chodidlami, na podkolennú jamku nič netlačí a kolená zvierajú uhol 90–100°. Ramená sú voľne spustené a uhol v lakti je približne 90°.

2. Robte si v práci prestávky

Stalo sa vám už, že ste pred počítačom strávili dlhé hodiny bez jedinej prestávky? Nielen, že to škodí očiam, ale aj chrbtici a celému telu.

Ideálne je robiť si prestávku každých 30 minút až 1 hodinu. Postavte sa od počítača, prejdite sa po kancelárii / byte, spravte si krátky strečing, ponaťahujte sa.

Ak máte problém to dodržať, nastavte si budík.

3. Zaraďte do svojho života viac pohybu

Vo voľnom čase športujte. Zamerajte sa na cvičenia s vlastnou váhou, posilňovacie cvičenia na stred tela a chrbticu. Výborná je joga alebo plávanie.

Najprirodzenejší pohyb pre človeka je chôdza. Robte si pravidelné prechádzky aspoň pol hodinu denne. Vaše telo sa vám poďakuje.

Kedy vyhľadať lekára

Bolesť chrbtice vie prekvapiť nečakane a intenzívne, ale môže byť aj veľmi nenápadná. Mierne bolesti, stuhnutosť či pichanie v chrbtici mnoho ľudí nerieši a práve toto sú varovné signály, že je čas zasiahnuť.

Akútne bolesti chrbtice trvajú niekoľko dní alebo týždňov a väčšinou odznejú po zmene životného štýlu a cvičení. V tomto štádiu vám ešte pomôže fyzioterapeut.

Ak vás bolesť trápi dlhodobo, neustupuje a naopak sa jej intenzita zvyšuje, je čas vyhľadať odbornú lekársku pomoc. Ak sa k bolesti navyše pridajú problémy s pohybom, pocity brnenia alebo necitlivosti, lekársku pomoc vyhľadajte bezodkladne.

Nezabudnite: Pri akýchkoľvek lekárskych vyšetreniach si overte, že dané zariadenie má platnú zmluvu s vašou poisťovňou. Pretože práve na to sa vzťahuje zdravotné poistenie, ktoré ste zo zákona povinní mať uzavreté. Aby vás zdravie nestálo majland.

Zdroj: Pexels.com

(PR) – Za obsah a fotografie zodpovedá objednávateľ tejto správy

Zdroj: Union ZP
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Magazín